Byggahus.se

Fuktindikation i badrumsvægg, vad ær worst case scenariot?

1. M
    Medlem Nivå 7
    Skriver från Norge, dærav åæø.

Min moster skall køpa en lægenhet dær besiktiningsmannen har konstaterat fuktindikation i en badrumsvægg. Det ær væggen dær en duschhørna ær byggt (liknande denna: http://www.ifo.se/?id=129&prodID=18215).
    Jag skulle gissa att badrummet ær 10-20 år gammalt. Det ær kakelbelagt på væggar och golv.

Vad kan den fuktindikation i væggen innebæra før olika scenarior?
    Kan det hænda att indikationen inte innebær någon fara alls?

Kan det hænda att indikationen innebær att hela badrummet måste rivas och byggas upp igen?
    I såfall, hur ser man att det har gått så långt som att det måste rivas?

Vad hænder om man væljer att inte gøra någonting alls? Kan man fortfarande anvænda badrummet ett par år till?

2. ACME
    Medlem Nivå 12
    Hur gick han tillväga för att mäta fukten?
    Det är ju alltid fuktigt i fixet bakom plattorna, så har han använt en fuktindikator (som läggs på ytan, utan spetsar) så är det inte så konstigt att han har hittat fukt..

3. Drakir
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Du säger att våtutrymmet kan vara 20 år. Din moster ska defenetivt pruta till sig en renovering. Alt.2. begära en grundlig undersökning av skadan.
    Det finns många orsaker till en fuktskada i vägg, ex. profilskruvarna el.fuktspärr ,vilka är vanliga från slutet -80, början -90 .
    //R..

4. M
    Medlem Nivå 7
    Tyværr vet jag inte hur han mætte fukten.

5. M
    Medlem Nivå 7
    Ponera att det ær en fuktskada.
    Kan man genom bra kontinuerlig genomluftning (korsdrag) av badrummet førhindra vidare fuktskador?

Vilka blir konsekvenserna av att anvænda ett badrum med en fuktskada?

Hon har lite dåligt med pengar (lever på pension), så hon undviker nog en renovering. Kontraktet ær påskrivet redan...)
    Till historien hør att hon ær synskadat och kan inte læsa. Mæklaren undvek att læsa just om fuktindikationen i badrummet nær han læste upp lægenhetsbeskrivningen før henne (vittne finns till detta).

6. ACME
    Medlem Nivå 12
    Är det fukt i väggkonstruktionen så är ju skadan redan skedd. Hur allvarligt det är beror lite på vad det är för konstruktion bakom tätskiktet. Puts och betong möglar ju inte såsom gips och virke gör.
    Syns det något på andra sidan av den aktuella väggen? Tapeter som har släppt eller har svarta prickar på sig?
    Pilla loss golvsockeln och kika, dom blir ganska fort svartprickiga på baksidan när dom utsätts för fukt.
    För att begränsa skadorna kan man se över ventilationen och installera en duschkabin så att man inte vattenbegjuter väggar och golv något mer.

Plattor som lossnar, mögel och röta i träkonstruktioner och på sikt så sprider det sig till intilliggande utrymmen. Det är inte hälsosamt att leva i en miljö där mögel härjar.

7. Drakir
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Fuktskadan finns redan.Korsdrag lär bara göra henne förkyld..
    Jag påstår att många hem är lyckligt ovetande om konditionen på sina våtutrymmen. Din moster kan bli en utav dom.

Köp en tvåveckorsresa till grancanaria åt mostern. Under tiden skruvar du ner profiler och dyl. och hyr en avfuktare .Toalettbesök går bra .Men.. Duscha får hon göra hos sin granne.
    Skulle tro att det räcker med ca. 2 veckor. Avfuktaren ska stå på hela tiden ,dörrar och fönster stängda. Bort med all gammal tätning.

När du återmonterar använder ni bostic aquatät "finns fler kvallisorter".
    Mvh//R.

Tror faktiskt att jag vann uppesittartävlingen Acme..

8. ACME
    Medlem Nivå 12
    Jo, jo, men frågan är hur kaxig du är nu då..? Gissar att du ligger på söta örat å drömmer om små luddiga får..

Jag tvivlar starkt på att en avfuktning utan att riva yt- & tätskikt gör någon större nytta. I så fall tror jag mer på att torka ut väggen från baksidan, men hur det ska gå till beror på konstruktionen. Oavsett så är det ingen seriös lösning.

9. Drakir
    Medlem Nivå 3
    Godmorgon,
    Nej det är inte den bästa lösningen, helt klart.
    Men förhoppningsvis förhindrar du ytterligare skador. Infon är knapphändig.

Som sagts innan bör badrummet renoveras.
    Om man nu ska ge ett råd i värstascenario.
    //R.

10. J
    Medlem Nivå 15
    Jag kan inte se att det skulle hjälpa ett enda dugg att torka ut utan att riva bort ytskikt och tätskikt. Så fort man duschar så skulle det ju återfuktas på tio minuter, och man är i samma läge igen.

11. Drakir
    Medlem Nivå 3
    Ja det beror på var fukten tränger in. Är det SKRUVHÅLEN exempelvis, så återfuktas det inte på några tio minuter.

12. J
    Medlem Nivå 15
    Nej, det kanske tar lite längre tid än så, men å andra sidan kommer skadan inte avfuktas ett dugg av att man sätter torken inne i badrummet.

13. Drakir
    Medlem Nivå 3
    Jon h,
    jag utgår från det trådskaparen skriver.
    Fuktindikationen är på den vägg duschväggen är monterad. Varför skulle skadan ej kunna bero på skruvhål och varför skulle en omtätning i sådana fall ej hjälpa mot ytterligare läck?
    När det gäller avfuktning har budskapet redan gått fram. Börjar bli tröttsamt.
    //R.

14. M
    Medlem Nivå 7
    Tack før alla svar. Jag har tyværr inte tillgång till lægenheten då hon får nycklarna først den 16 januari och då ær jag redan hemma i Sverige.
    Från planløsningen och vetskap om hur andra lægenheter i fastigheten ser ut (hon bor i samma fastighet fast i en annan lægenhet), så skulle jag sæga att væggen med fuktskadan ær uppbyggd med virke och gipsplattor.

Från alla ers info har jag nu en bra bild av vad som kan hænda/skall gøras. Tack før hjælpen och ett Gott Nytt År!!!

15. J
    Medlem Nivå 15
    Drakir: Jag förstår att du utgår från det, det gör jag också. Att jag säger emot dig beror på att jag är av en annan åsikt än du, precis som att du säger emot mig för att du är av en annan åsikt än jag. Inga konstigheter, så fungerar det på ett forum.

Att täta skruvhålen om det är där det läcker är absolut vettigt. Men att avfukta en skada under tätskiktet genom att sätta avfuktaren i badrummet fungerar naturligtvis inte. Som ACME säger så behöver avfuktningen i så fall ske på andra sidan väggen.