4 250 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Tjockare rör till badkar
Planerar att sätta in ett hörnbadkar i nya huset. Har läst att man bör sätta in ett tjockare (3/4 tums) rör till just badkaret för att fylla upp med vatten snabbare. En fråga dock är hur gör man detta rent tekniskt?
Drar man en separat vattenledning, för att bara sätta ett tjockare rör gör ju inte mycket nytta då det blir lite som en flaskhals?
Tips mottages mer än gärna!
/GreenTurtle
Drar man en separat vattenledning, för att bara sätta ett tjockare rör gör ju inte mycket nytta då det blir lite som en flaskhals?
Tips mottages mer än gärna!
/GreenTurtle
Hej!
Vi håller på att göra om i badrummet också.
Jag tog dit en rörmockare och han rekomenderade ny matning till det tilltänkta badkaret.
Han drog nya plastslangar "rör i rör" eller vad det hette från inkommande matning och från varmvattenberedaren som ligger i angränsande rum till platsen för badkaret. Det var nog 3/4 tum.
Han har inte kopplat in dom ännu, eftersom jag inte är klar med kaklingen ännu.
/Bäcke borta
Vi håller på att göra om i badrummet också.
Jag tog dit en rörmockare och han rekomenderade ny matning till det tilltänkta badkaret.
Han drog nya plastslangar "rör i rör" eller vad det hette från inkommande matning och från varmvattenberedaren som ligger i angränsande rum till platsen för badkaret. Det var nog 3/4 tum.
Han har inte kopplat in dom ännu, eftersom jag inte är klar med kaklingen ännu.
/Bäcke borta
Om det behövs tjockare rör till badkaret beror på vilket tryck man har i ledningarna. Om man som jag har kommunalt vatten med ett tryck på 6-8 kp/cm2, räcker 12 mm rör alldeles utmärkt, åtminstone den sista sträckan. Fram till badrummet bör man nog ha 15 mm. Mitt problem brukar snarast vara av typen att man inte hinner göra sig klar för bad innan det riskerar att rinna över. Med ett tryck på 3-6 kp/cm2 kan det nog vara bra att ha 15 mm hela vägen gram till badkarsblandaren
Gunnar
Gunnar
Klicka här för att svara