Enligt BKR skall gips på väggar för kakel antingen vara dubbelgips på regler cc60, eller enkelgips på reglar cc45. Vad jag förstår är detta för att uppnå tillräcklig böj styvhet och har inte med att fånga upp rörelser i träet.

I mitt badrum har jag hela brädväggar, en tum spåntade bräder på mycket gles regling, dock är böj styvheten stor. Räcker det här med enkelgips 13mm?

Jag har letat mycket men inte lyckats hitta någon info om gipsning av brädväggar, så om någon kan hjälpa vore jag glad.

Tompa

Tompa01 skrev:
I mitt badrum har jag hela brädväggar, en tum spåntade bräder på mycket gles regling, dock är böj styvheten stor. Räcker det här med enkelgips 13mm?
8) Japp! Det bör räcka. ;)

Tackar och bugar för svaret

Tompa

Finns det allternativ till gips ? exact samma förutsätning men i oinredd källare
badsmurfen ;)

louise-malmsten skrev:
Finns det allternativ till gips ?
Visst, de svindyra Mineritskivorna. ;)

louise-malmsten skrev:
::) ???

Oj där gick det snabbt
fint då tar jag gips .Måste det vara en speciell gips eller räcker det med vanlig?
badkarsmurfen

louise-malmsten skrev:
Måste det vara en speciell gips eller räcker det med vanlig?
Vanlig är OK! :D

Jag har t.o.m. kört med 6 mm renoveringsgips som skruvas och limmas mot brädväggen. Det känns tillräckligt stabilt. I själva duschhörnan har jag dock valt en godkänd 6 mm extruderad plastskumskiva, som visserligen är litet dyr, men väldigt enkel att arbeta med och eftersom det är en liten yta blev det inte så dyrt ändå..
GB

Du svarar i en tre år gammal tråd..? Det som står här stämmer inte riktigt längre, reglerna har ändrats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.