Badrum
jon_h: Jag pratar om vanlig kartonggips. Det finns inga större krav på badrumstak än på vilket tak som helst.
spocks_beard: jo det är sant. Har pratat med Ebeco idag och det spelar ingen roll vilken slinga man lägger s.a.s. om man väljer thermoflex eller cable kit. Det är dock så, att man ska hålla sig på 75-80w/m2, min slinga är dimensionerad för 120w/m2. Det hade gått om jag haft golvyta att plocka bort den från mattan och lägga den glesare, men det går inte. Alternativet som han sa var att lägga
jon_h: Jo, det är klart. I synnerhet om de är olika tjocka från början. I så fall kan man spackla upp med fix som sedan får brinna innan man sätter de tunnare plattorna. Skulle man sätta med grövre kam direkt istället så brukar det bli problem med att fix tränger upp i fogarna. Men du kan ju testa, funkar det så funkar det.
jon_h: Det har ingen som helst betydelse. Det är alltid blött under plattorna i duschen ändå.
Anonymiserad 23608: En fogkrats som du köper hos din lokala bygg/kakelnasare för en femtiolapp eller två. Det finns också kratsar som tillbehör till Feinen, Exakt-sågen m.fl.
mijaon: Norgips Humidboard tycker jag var smidig att jobba med och "billig" 309:- på Bygg Ole i Nacka.
jon_h: Precis. Det går inte sönder för att man kammar upp fixet. Det man ska undvika är förstås att råka hugga i tätskiktet med hörnet av kammen. En annan viktig grej är att det inte får sitta skräp, typ små smulor med bruk eller annat, i tätskiktet, då rivs det bort när man kammar och det blir ett litet hål.
nino: Ta bort bården som sitter och köp samma väggmatta och gör en egen bård Mvh Nicklas
BAS: 60 cm räcker, inga problem om ni ändå kommer fälla in väggen.
lindstrom: Det är möjligt. Men de kan knappast bli värre än de fläckar du kommer få av vattenstänk på den. Så du kanske ska sätta något mellan väggen och handfatet, t ex en glasskiva eller liknande.
SvenD: Det är plastnät. Tack för svaret. Mvh Sven D.
Anonymiserad 23608: Det är fel. Dom nya reglerna började gälla 070701, med undantag för regeln gällande "förbud" mot användande av gips, som inte börjar gälla fullt ut förrän 080701.
Knaster: Ska till och lägg ut golvvärme skivorna för golvvärmen i badrummet. De är spårfrästa 22mm spånskivor från Thermotech med vändskivor och plåtar. Är det någon som lagt ett sådant golv?? De finns nämligen med en skiva som på ritningen kallas för upp/ned skiva, om jag förstått det rätt så ska slangen svänga ner under golvet med hjälp av dessa. Men då måste man alltså lägga
Anna_Robban: Min sambo vägrar kakla väggarna i badrummet och har bestämt att vi ska ha målade väggar. Funkar det även i duschen? Fattar ju att man ska ha våtrumsfärg å grejer. hur är det att hålla rent och sånt? Om det nu blir målade väggar så funderar jag på att göra en fondvägg av träpanel (inte i duschen) Vi har ju träpanel i taket så det borde väl inte va nått problem? Har sett mdf
Cyphera: Jag har hört att små plattar gör att en yta ser större ut (och vise versa då), så det kan ju vara en bra idé med små plattor till ett litet badrum.
spocks_beard: Tittade precis på Alcros våtrumssystem, där ingår visst spackel också. Ska kika närmade på det tror jag. Jocke
spocks_beard: Min mattläggare som kommer nästa vecka och mäter sa att de sätter mattan med stående rulle s.a.s. och att den är 2m bred. Vilket innebär att det inte blir någon skarv i duschhörnet ex.vis. om man börjar på rätt ställe. Och mattan kommer då 2m upp på väggen. Men det kanske är olika på fabrikaten.
puffalina: Grejen är bara den att tillverkarna godtar inte reklamationer om man blandat fabrikat. De menar såklart att deras produkter bara är kompatibla med varann... Men som sagt var, i en hall, absolut...i ett badrum...nej..
abbe1001: Du skall följa anvisningarna och lägga golv/väggvinkeln först! Gör precis som det står så kommer det bli bra...:)
smidifix: Härligt;-)) Då kan du vara lugn;-))) MVH Linus
mesh: Hej Jag ska sätta in ett hörnabadkar i vårt badrum utan massage eller jet. Jag har hittat ett badkar av märket Camargue på Bauhaus som skulle passa. Nu undrar jag om det är ett "bra märke"? Är det någon här som har erfarenhet av detta märke? Går det bara att få det i inbyggnadsfunktion eller inns det front till det? Finns det någon hemsida med produktbeskrivning? Hur många liter
lindstrom: Sitter kopplingarna så du kommer åt dem från krypgrunden? Isåfall är det väl att föredra att inte ha en lucka i badrummet utan att du når de via den vanliga nedgången till krypgrunden? Om de sitter mitt i isoleringen mellan golvet och krypgrunden kanske du skulle kolla på att göra de tillgängliga från krypgrunden istället.
Faidros: Har för mig att det räcker med tätskikt på golvet om man inte skall stänka vatten direkt på väggarna. http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/45094-golvbrunn-i-tvaettstuga.html http://www.byggahus.se/forum/badrum/82518-grovkoek-tvaettstuga-gaeller-samma-regler-haer-som-foer-badrum.html http://www.byggahus.se/forum/badrum/1642-vilka-regler-lagar-gaeller-naer-man-har-duchkabin.html
spocks_beard: Det får bli 644 till nästa badrum :) Pratade med mattläggaren idag och de kan förstås flyta golvet också, vilket jag inte tänkt på att fråga tidigare. Jag pröjsar gärna för det så det blir ordentligt gjort.
spocks_beard: Jo det är sant, jag ska träffa honom nästa vecka så han får kika på rummet. Såg på Ebeco´s sida att det ska vara minst 5mm spackel över slingorna. Det blir nog bra :)
v-g: Är halvpedantisk och samtidigt inte så sugen på att tvätta verktygen i iskallt vatten så jag rengör dem hela tiden med en svamphink med ljummet vatten som jag har när jag sätter det hela så att fixkammen sätter igen är iaf ingen risk :) Bra med handfasta råd. Tack.