Tycker det verkar intressant med att måla badrummet istället för att kakla. Blev inspererad av en hel del inredningstidningar med riktiga "hemma hos" besök.

Hur har de löst det om det inte är godkänt? De har målat även i duschen.

/Jörgen

Du får ju göra på vilket sätt du vill i ditt eget badrum, men frågan är ju om ditt försäkringbolag ersätter dig om det blir fuktskador :-) lättast är ju att ringa de och höra vilka krav de har.

Själv tänker jag måla där väggarna inte besprutas av vatten och resten kakel

Det lutar vi oxå mot, att måla och kakla områden som kommer att bepsprutas med vatten. Men jag förstår inte resonnemangen ovan riktigt, tillåter inte försäkringsbolagen den här metoden?

Nej, de målade systemen uppfyller inte de krav på ånggenomgångsmotstånd som finns i BBV. Kan man med en fuktdimensionering visa att konstruktionen klarar lägre ångmotstånd (till exempel om man har betong under) så går det bra.

alcro har ett system för badrum, eller våtutrymme...
hur vidare det klarar kraven låter jag vara osagt, har dock hört att det ska klara dom nya kraven.

Ska man kakla i taket då, om man ska få ett helt godkänt tätskikt i hela badrummet?

Hela denna soppa med ånggenomgångsmotstånd vid målade system verkar ha blivit skött väldigt suspekt. Har Beckers/Alcro helt missat att detta skulle komma tro?

jon_h skrev:
Nej, de målade systemen uppfyller inte de krav på ånggenomgångsmotstånd som finns i BBV. Kan man med en fuktdimensionering visa att konstruktionen klarar lägre ångmotstånd (till exempel om man har betong under) så går det bra.
Hej jon_h,

Som amatör blir jag lite fundersam nä du hänvisar till BBVs ångmotstånd när det gäller att måla. För mig känns det som att BBvs regler bara ska följas när man använder keramik (kakel och klingers). Detsamma är när man kollar på försäkringsbolagens hemsida så hänvisar de till BBVs branchregler.

Jag har ingen kermik i mitt badrum, ingen fogmassa etc ... När jag ex.vis lägger in en våtrumsmatta tittar jag ju knappast om den uppfyller samma krav som klinkers. När Alcro/Beckers skriver hur man ska gå till väga för att uppfylla Måleribranchens våtrumskontrolls klassning VT för att användas i dusch så betyder det att den branchregeln inte gäller eller?

Det känns ju konstigt om man ska uppfylla ett krav från en annan branch och ett annat matrial, ex.vis är det ju olika regler när man besiktar en bil och en husvagn på bilbesiktningen.

Hjälp mig reda ut begreppen!

/Janne

Jag skrev fel, menade BBR (Boverkets Byggregler), inte BBV. Sorry, förstår att det blev förvirrande.

5.2 racing skrev:
Ska man kakla i taket då, om man ska få ett helt godkänt tätskikt i hela badrummet?
Det finns inga krav på tätskikt i tak.

OK jon_h då är jag på banan igen ...

Tack ACME för länken, intressant ... sen kan ju inget direktöversättas ....

Tack för länken till SP.

Har läst och ser att de inte kan uppmäta RF som är högre än gränsvärdena på samtliga konstruktioner. Detta innebär att det inte ska bli problem med "målade väggar" i t ex dusch. Dock krävs det att ytskicktet klarar 10000 s/m.

Vilken branch väntar vi på att komma med branchregler? När kommer försäkringsbolagen att godkänna detta?

/Jörgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.