Ska riva ur mitt badrum som blivit fuktskadat och utdömt av försäkringsbolaget. Den ursprungliga skadan började vid en radiatorgenomföring (ej vid brunnen).
När jag nu ska riva, ska jag då bila bort den gamla brunnen? Badrummet är från 1995 och fallet är bra. Det vore trevligt om man bara kunde knacka ned allt kakel, torka ur, prima, nytt tätsikt osv. Börjar man bila blir det ett mycket mer omfattande jobb...
Ska jag byta brunn?
När jag nu ska riva, ska jag då bila bort den gamla brunnen? Badrummet är från 1995 och fallet är bra. Det vore trevligt om man bara kunde knacka ned allt kakel, torka ur, prima, nytt tätsikt osv. Börjar man bila blir det ett mycket mer omfattande jobb...
Ska jag byta brunn?
Saknas? Hur fungerar det egentligen? Borde det inte rinna vatten ned till grannen isåfall? Hur vet jag vilken klämring jag ska ha till brunnen om jag gör om allt? Brunnens RSK-nummer verkar ju sitta så till att det inte syns utan att plocka fram bilmaskinen...
Det är lite svårt att se på bilderna, men jag kan inte se någon klämring. Den skruvas som sagt fast i de fem hålen.
Hur dom fick till tätskiktets anslutning mot brunnen ser du nog först när du har börjat riva i det, men jag tvivlar på att det är korrekt utfört.
Om RSK-numret sitter på brunnsflänsen så lär du se det när du skrapar och tvättar rent den, vilket du måste göra innan du sätter det nya tätskiktet. Gissningsvis så är det en PS75-brunn, men det får du kolla upp med Jafo.
http://www.jafo.eu/products.php?show_blueprint=1&groupid=1&pro_id=367#
Hur dom fick till tätskiktets anslutning mot brunnen ser du nog först när du har börjat riva i det, men jag tvivlar på att det är korrekt utfört.
Om RSK-numret sitter på brunnsflänsen så lär du se det när du skrapar och tvättar rent den, vilket du måste göra innan du sätter det nya tätskiktet. Gissningsvis så är det en PS75-brunn, men det får du kolla upp med Jafo.
http://www.jafo.eu/products.php?show_blueprint=1&groupid=1&pro_id=367#
Lyste lite med ficklampan och hittade brunnens RSK-nummer. Du hade nästan rätt. En PS 75 RSK 711 31 40 är det.
Om jag nu ska göra om badrummet vad behöver jag göra åt underlaget när jag rivit ned det gamla?
Tänkte mig:
- Riva
- Torka med byggfläkt en vecka
- Spackla eventuella ojämnheter efter rivning. Vilket spackel ska man använda?
- Prima
- Tätskikt med LIP system 17 eller något annat som rollas. Införskaffa skärmall RSK 713 38 74 och klämring RSK 714 06 21.
- Kakel/klinker
Hur fungerar det med klinkerram? Hade nog tänkt mig RSK 713 38 57 Klinkerram rfr 200x7mm, förkromad sil. Fungerar den?
Om jag nu ska göra om badrummet vad behöver jag göra åt underlaget när jag rivit ned det gamla?
Tänkte mig:
- Riva
- Torka med byggfläkt en vecka
- Spackla eventuella ojämnheter efter rivning. Vilket spackel ska man använda?
- Prima
- Tätskikt med LIP system 17 eller något annat som rollas. Införskaffa skärmall RSK 713 38 74 och klämring RSK 714 06 21.
- Kakel/klinker
Hur fungerar det med klinkerram? Hade nog tänkt mig RSK 713 38 57 Klinkerram rfr 200x7mm, förkromad sil. Fungerar den?
Hmm...korkat att köpa en brunn med mattpaket och sedan installera den utan det...
Jag tror inte att brunnen jag länkade till (utan mattpaket) fanns -95.
Kolla fukten med en fuktmätare innan du börjar bygga igen det. Den kan du hyra.
Jag avänder Maxit's produkter och hade valt Floor 4040 om det rörde sig om mindre justeringar på golvet.
Skippa klinkerpaketet och kör med den lösa klämringen och en slukrist (rostfri ram/sil) istället.
Jag tror inte att brunnen jag länkade till (utan mattpaket) fanns -95.
Kolla fukten med en fuktmätare innan du börjar bygga igen det. Den kan du hyra.
Jag avänder Maxit's produkter och hade valt Floor 4040 om det rörde sig om mindre justeringar på golvet.
Skippa klinkerpaketet och kör med den lösa klämringen och en slukrist (rostfri ram/sil) istället.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Nu tittade jag på vilken klinkerram du menade, och det var ju inte klinkerpaketet som jag syftade på. Sorry!
Det där är en variant på slukrist, fast jag hade nog valt en med sil av metall istället. Jag tror inte att den kromade plasten håller sig fräsch i längden, men det är bara en gissning.
Slukristen sätts fast mot golvet med fix, samtidigt som man lägger klinkern. Jag brukar mäta ut klinkerläggningen med brunnen som utgångspunkt. Slukristen kan flyttas ett par cm i sidled i förhållande till brunnen, men de till så att vattenlåset går att lyfta ur.
Det där är en variant på slukrist, fast jag hade nog valt en med sil av metall istället. Jag tror inte att den kromade plasten håller sig fräsch i längden, men det är bara en gissning.
Slukristen sätts fast mot golvet med fix, samtidigt som man lägger klinkern. Jag brukar mäta ut klinkerläggningen med brunnen som utgångspunkt. Slukristen kan flyttas ett par cm i sidled i förhållande till brunnen, men de till så att vattenlåset går att lyfta ur.
Givetvis vill jag att allt ska vara i metall. Jag har nog spanat in fel modell. Vilken/vilka RSK-nummer ska jag köpa om jag vill ha ungefär samma utseende som den brunn jag har nu?
Är lite novis på begreppen än tror jag. Klinkerram och sil vet jag (nog, hehe) vad det är men vad är en slukrist?
Väggarna är i slaggplattor (hus från 1931) så där kommer det nog bli ett och annat hål när kaklet hackas ned. Vad ska jag laga med där? Floor 4040 antyder att det endast ska vara till golvet.
Har du (eller någon annan) någon uppfattning om vilket tätsystem man ska använda? Tänkte mig "LIP system 17" för att det är en av få rollade som är godkända. Vill nog ha ett rollat då det verkar avsevärt enklare än att tapetsera upp mattor.
Är lite novis på begreppen än tror jag. Klinkerram och sil vet jag (nog, hehe) vad det är men vad är en slukrist?
Väggarna är i slaggplattor (hus från 1931) så där kommer det nog bli ett och annat hål när kaklet hackas ned. Vad ska jag laga med där? Floor 4040 antyder att det endast ska vara till golvet.
Har du (eller någon annan) någon uppfattning om vilket tätsystem man ska använda? Tänkte mig "LIP system 17" för att det är en av få rollade som är godkända. Vill nog ha ett rollat då det verkar avsevärt enklare än att tapetsera upp mattor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden






