2 309 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Glasmosaiken är hälften så tjock som kaklet
Hej,
Har använt forumet många gånger under min byggtid och alltid hittat svar på frågor, men nu lär jag starta en egen tråd.
Håller som bäst på att kakla badrummet på övervåningen och tanken är att det ska vara mosaik i dushhörnan, problemet är att den endast är ca 4 mm tjock medans det omgivande kaklet är 8 mm + fix. Hur gör man på bästa sätt för att få det i samma nivå. Någon som har löst problemet tidigare kanske?
Min tanke var att applicera fix med en tandspackel (4 mm) låta det brinna sen spackla igen fårorna innan jag fäster mosaiken, kanske kan man få det någorlunda jämnt då. Eller finns det enklare och snabbare sätt?
Har använt forumet många gånger under min byggtid och alltid hittat svar på frågor, men nu lär jag starta en egen tråd.
Håller som bäst på att kakla badrummet på övervåningen och tanken är att det ska vara mosaik i dushhörnan, problemet är att den endast är ca 4 mm tjock medans det omgivande kaklet är 8 mm + fix. Hur gör man på bästa sätt för att få det i samma nivå. Någon som har löst problemet tidigare kanske?
Min tanke var att applicera fix med en tandspackel (4 mm) låta det brinna sen spackla igen fårorna innan jag fäster mosaiken, kanske kan man få det någorlunda jämnt då. Eller finns det enklare och snabbare sätt?
Precis så gjorde vår kakelsättare. Det blev ok
Men han skriver ju att han vill låta det brinna först och sen spackla igen fårorna. Då måste han väl använda en 4mm tandspackel annars blir det för mycket.
/Funkis
/Funkis
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Ska precis göra samma sak (mosaik i dusch och plattor på golv i övrigt) och det låter som ett bra tips att använda fixkam för att höja nivån. Det uppstod en del frågor.
1. Hur snabbt kan man spackla på ny fix efter första varvet?
2. Måste man köra nå´n fästprimer innan man spacklar mer fix igen?
3. Hur tjockt kan man lägga fix, håller det om det bli tjockt?
1. Hur snabbt kan man spackla på ny fix efter första varvet?
2. Måste man köra nå´n fästprimer innan man spacklar mer fix igen?
3. Hur tjockt kan man lägga fix, håller det om det bli tjockt?
Jag gjorde precis som du sa, körde fix med tandspackel. Det blev ett h-e rent utsagt...Varför? Ja inte lyckades jag få det jämnt och snyggt med tandspackeln. Så jag fick lov att mejsla bort fixen (puuuh) och köra med husfix istället. Eftersom det är slipbart, såkunde jag "bättra" på min ofullkomlighet att applicera med tandspackel snyggt och fint
Funkar husfixet att ligga i väta?
Vi spacklade för en mosaikbård som skulle sitta mitt på en vägg, och valde då att sätta masoniteresor med dubbelhäftande tejp utanpå tätskiktet och använde dessa som avdragsbanor.
Mellan remsorna spacklade vi med vanligt fix och pillade bort masoniten när fixet hade börjat brinna.
Resultatet blev perfekt, men man får kaske välja remsor av plywood istället om det diffar mer ä 3,5 mm i tjocklek mellan plattorna.
Vi spacklade för en mosaikbård som skulle sitta mitt på en vägg, och valde då att sätta masoniteresor med dubbelhäftande tejp utanpå tätskiktet och använde dessa som avdragsbanor.
Mellan remsorna spacklade vi med vanligt fix och pillade bort masoniten när fixet hade börjat brinna.
Resultatet blev perfekt, men man får kaske välja remsor av plywood istället om det diffar mer ä 3,5 mm i tjocklek mellan plattorna.
Klicka här för att svara