9 385 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Lossa klämring ur brunn
Monterade manchett och gul klämring i Purusbrunn. Till min fasa gick manchetten sönder! Bara att göra om med ny ångspärr osv. MEN jag får inte upp klämringen ur brunnen. :eek: Någon som vet hur man kan göra utan att förstöra brunnen?
Använde du gul klämring ?BlueThumb65 skrev:
Jag har slutat med Purusbrunnar pga detta, hatar dem.
Helt vansinnigt men en sådan konstruktion när man ska vara så supernoga vid brunnen med en gummimanschett och sen går klämringen och sabbar den.
Läckage kring golvbrunnen är det vanligaste skadestället vid fuktskador för övrigt.
Köp Jafo nästa gång, där skruvas klämringen ner med fem rostfria skruv.
Mvh
Ps. Om du ska försöka bända loss den, akta brunnen så du inte skadar ytan som klämringen pressar mot. Det är ju tight och fin passform av en anledning liksom.... Ds
Tack för tipsen. Jag vågade inte med kniven. Det blev en demolerande demontering. Klippte sönder klämringen med en kraftig avbitare. Offrade hellre 100 spänn på en ny klämring än förstörde brunnen. Och ja, jag använde gul klämring.
Är det någon som kan begripa varför det bara går att köpa Purusbrunnar med blå klämring? Verkar som de flesta tätskiktsystem idag ska ha gul klämring, och som det verkar i forumet är det klinker de flesta lägger på sina badrumsgolv! Bra affärsidé i och för sej. Men allt sammantaget har ju Purus skaffat Jafo en ny kund!
Är det någon som kan begripa varför det bara går att köpa Purusbrunnar med blå klämring? Verkar som de flesta tätskiktsystem idag ska ha gul klämring, och som det verkar i forumet är det klinker de flesta lägger på sina badrumsgolv! Bra affärsidé i och för sej. Men allt sammantaget har ju Purus skaffat Jafo en ny kund!
Det är helt sinnessjukt med Purus f*rbannade klämringar.
Varenda människa jag känner säger "nja lite grann sprack kanske manschetten, men det gick inte på annat sätt"
Grejen är att den blå klämringen är till tjocka tätskikt såsom plastmatta OCH brunnsmanchett i tjockt självhäftande gummi för flytande tätskikt vid keramisk beklädnad.
Den Gula är för tunna brunnsmanschetter som inte är täta i sig utan tätas med flytande tätskikt, dvs samma typ som fiberremsa för skarvar.
Väldigt förvillande och väldigt oklart hur det är med godkännanden kring användning också då Purus skjuter över ansvaret för val av klämring till tillverkaren av tätskiktet.
Tillverkarna av tätskikt bryr sig knappast om Purus klämringar....
Jag har slutat bry mig, med Jafo blir det alltid rätt.
Mvh
Varenda människa jag känner säger "nja lite grann sprack kanske manschetten, men det gick inte på annat sätt"
Grejen är att den blå klämringen är till tjocka tätskikt såsom plastmatta OCH brunnsmanchett i tjockt självhäftande gummi för flytande tätskikt vid keramisk beklädnad.
Den Gula är för tunna brunnsmanschetter som inte är täta i sig utan tätas med flytande tätskikt, dvs samma typ som fiberremsa för skarvar.
Väldigt förvillande och väldigt oklart hur det är med godkännanden kring användning också då Purus skjuter över ansvaret för val av klämring till tillverkaren av tätskiktet.
Tillverkarna av tätskikt bryr sig knappast om Purus klämringar....
Jag har slutat bry mig, med Jafo blir det alltid rätt.
Mvh
När tätskikten testas på SP så är de monterade med olika klämringar. Därav bestäms vilken klämring som ska användas. Numera när det ofta är duk som gäller så blir det ofta blå ring enligt tillverkarna, men jag håller med om att att Jafo'n är trevlig att jobba med... tills skruvarna försvinner spårlöst 
Nu blir jag lite förvirrad. Ska jag använda den blå trots allt? På monteringsanvisningarna från LIP används den gula. Men det är utan tvekan en gummiduk till manchett!
Ja, du ser....
Min kvalificerade gissning är den blå ringen.
Men för säkerhets skull, Ring LIP och Purus och kräv ett svar.
Ringen ska pressa manschetten tillräckligt hårt mot brunnen så det tätar, den blå är för lös ibland för vissa fabrikat.
Det är så tröttsamt med sånt här onödigt ock kostsamt extraarbete.
Mvh
Min kvalificerade gissning är den blå ringen.
Men för säkerhets skull, Ring LIP och Purus och kräv ett svar.
Ringen ska pressa manschetten tillräckligt hårt mot brunnen så det tätar, den blå är för lös ibland för vissa fabrikat.
Det är så tröttsamt med sånt här onödigt ock kostsamt extraarbete.
Mvh
Detta svaret fick jag av lip i november när jag ställde frågan om vilken klämring, har dock inte kommit dit i arbetet ännu men klistrar in fråga + svar.
Vilken klämring skall man använda med ert tätark 40x40 till purus golvbrunnar, blå eller gul?
- Vi har provat bägge två och de fungerar men jag tycker att den ¨gula¨ känns tryggare eftersom den är gjord för den här typen av tätskikt.
Vad sen purus säger har jag ingen aning om dock.
Vilken klämring skall man använda med ert tätark 40x40 till purus golvbrunnar, blå eller gul?
- Vi har provat bägge två och de fungerar men jag tycker att den ¨gula¨ känns tryggare eftersom den är gjord för den här typen av tätskikt.
Vad sen purus säger har jag ingen aning om dock.
Jepp, också i mitt fall gick manchetten sönder med gul ring!
Jag jobbar på två badrum och, hade 3 brunnar som skulle tätas i helgen. Gjorde allt enligt LIP instruktionerna till att börja med, och det var så omöjligt att få ner ringen att det slutade med att jag var tvungen att banka ner den (lätt) med hammare. Att prova att pressa ner den med brunnslocket var omöjligt! I de två första brunnarna fick jag en liten tunn reva, på olika ställen, precis i ovankant och längs med ringen, ca 1x10mm. Jag antar dock att det är så lite att det inte har någon betydelse eftersom manchetten ändå når hela vägen ner över kanten och till 90% hålls fast av ringen, ...förutom att den är som tuggummi på baksidan. Sedan orkade jag helt enkelt inte göra om allt pga detta lilla missöde. Målade istället ordentligt med tätskikt över revorna.
Till den sista brunnen tänkte jag istället att jag skulle ändra taktik och målade VS30 över hela duken innan jag pressade ner ringen, för att den enklare skulle glida på plats (...detta dock ej enligt instruktionen). Det gick lite lättare och jag slapp revor, men hammaren var jag ändå tvungen att använda för att få det på plats.
...Nu har jag 6 blåa ringar över, eftersom det redan satt en i varje brunn och jag ovetande beställde en extra till varje brunn, innan jag upptäckte att det istället skulle vare gula, ...som jag pröjsade ytterligare 300 pix för. Hade jag gjort allt igen hade det definitivt blivit de blåa istället.
Förövrigt: Annars är jag ganska nöjd med LIPs system hittils, inga andra större problem förutom att jag råkade vika ett tätark dubbelt innan jag fick det på plats, så det var bara att slänga bort.
Något som tog betydligt längre tid än jag hade föreställt mig var att sätta dit alla remsor, manchetter och tätark på plats och arbetet med att bearbeta dessa för att få fast dem ordentligt för att undvika luft bubblor och få dem att fästa ordentligt. Allt detta resulterade i att jag omöjligt hann rolla på VS30 på VS20, inom 24 timmar som man har läst på i forumet. Detta verkar dock inte ha haft någon betydelse eftersom VS30 fäste mycket bra även efter 48 timmar.
Det som lockad med LIP var ju enkelheten, och priset. Men frågan är om det inte både hade blivit enklare och billigare att satsa på ett system med sådana där gummimattor istället, även om det förefaller dyrare? ...
Jag jobbar på två badrum och, hade 3 brunnar som skulle tätas i helgen. Gjorde allt enligt LIP instruktionerna till att börja med, och det var så omöjligt att få ner ringen att det slutade med att jag var tvungen att banka ner den (lätt) med hammare. Att prova att pressa ner den med brunnslocket var omöjligt! I de två första brunnarna fick jag en liten tunn reva, på olika ställen, precis i ovankant och längs med ringen, ca 1x10mm. Jag antar dock att det är så lite att det inte har någon betydelse eftersom manchetten ändå når hela vägen ner över kanten och till 90% hålls fast av ringen, ...förutom att den är som tuggummi på baksidan. Sedan orkade jag helt enkelt inte göra om allt pga detta lilla missöde. Målade istället ordentligt med tätskikt över revorna.
Till den sista brunnen tänkte jag istället att jag skulle ändra taktik och målade VS30 över hela duken innan jag pressade ner ringen, för att den enklare skulle glida på plats (...detta dock ej enligt instruktionen). Det gick lite lättare och jag slapp revor, men hammaren var jag ändå tvungen att använda för att få det på plats.
...Nu har jag 6 blåa ringar över, eftersom det redan satt en i varje brunn och jag ovetande beställde en extra till varje brunn, innan jag upptäckte att det istället skulle vare gula, ...som jag pröjsade ytterligare 300 pix för. Hade jag gjort allt igen hade det definitivt blivit de blåa istället.
Förövrigt: Annars är jag ganska nöjd med LIPs system hittils, inga andra större problem förutom att jag råkade vika ett tätark dubbelt innan jag fick det på plats, så det var bara att slänga bort.
Något som tog betydligt längre tid än jag hade föreställt mig var att sätta dit alla remsor, manchetter och tätark på plats och arbetet med att bearbeta dessa för att få fast dem ordentligt för att undvika luft bubblor och få dem att fästa ordentligt. Allt detta resulterade i att jag omöjligt hann rolla på VS30 på VS20, inom 24 timmar som man har läst på i forumet. Detta verkar dock inte ha haft någon betydelse eftersom VS30 fäste mycket bra även efter 48 timmar.
Det som lockad med LIP var ju enkelheten, och priset. Men frågan är om det inte både hade blivit enklare och billigare att satsa på ett system med sådana där gummimattor istället, även om det förefaller dyrare? ...
Klicka här för att svara