v-g
v-g: Är halvpedantisk och samtidigt inte så sugen på att tvätta verktygen i iskallt vatten så jag rengör dem hela tiden med en svamphink med ljummet vatten som jag har när jag sätter det hela så att fixkammen sätter igen är iaf ingen risk :) Bra med handfasta råd. Tack.
12 svar · 28,6k läst
v-g
v-g: Enig mig dig jon men tyvärr verkar inget hända på den fronten och man kan ju inte vänta för evigt. Är man det minsta osäker kan ju en välplacerad inspektionslucka vara ett alternativ kanske.
9 svar · 4,8k läst
J
jon_h: Som jag skrev tidigare, kraven på tätskikten är inte samma i kopplingsutrymme som i ett badrum. Gör så bra du kan med rimliga medel.
13 svar · 4,1k läst
·
Xeno
Xeno: Tänk bara på att silikatfärgen kan vara ganska känslig om väggen redan är behandlad. Eller det kanske var införstått att den inte var i och med att du skrev gråkällare,
2 svar · 3,9k läst
Gimp
Gimp: Tackar INR Alligator beställd.
3 svar · 4,6k läst
J
jon_h: [citat] Nej, skivorna är alltid 900 eller 1200 mm breda, båda funkar på 300 c/c. Annars kör man normalt 400 för 1200-skivorna och 450 för 900-skivorna.
63 svar · 13,5k läst
L
L-G: vi har en garderob i tvättstugan där tvätten sorteras i vikbara plastbackar som står på hyllplan, systemet har vi använt i många år och funkar bra. Barnen sköter oftast sorteringen själva oxså. Bara att ta ut den som är full och lasta i maskinen. Det kostade inte mycket heller, plastbackar 3 för en hundring och garderoben 500 :-.
7 svar · 6,4k läst
C
Cortous: Ifall man har gått om plats o orkar inte ta bort de gamla skivorna, kan man regla upp 45x70 o sätta glasrocskivor o då blir den gamla gipsskivan en mellan vägg. Så gör man vid ytterväggar enligt glasroc monteringsbeskrivning. Borde funka för inner väggar med. Verkar som kravet är att man ska ha 70mm mellanrum mellan glasrocen o den gamla icke våtrumsskivan. Så har jag iaf tolkat
3 svar · 2,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: [bild] ACME, har du haft spottar i duschen ... :D :D ;)
22 svar · 7,2k läst
L
lindstrom: Jag håller med om att det var missvisande. Jag kan bara hoppas att försäkringsbolagen ändrar sig snart.
5 svar · 4,1k läst
J
jon_h: Jag hör ofta att man ska undvika förhöjningsring om man kan, men för att sätta det lite i perspektiv så är det ju egentligen bara ytterligare en koppling på avloppsystemet som vi pratar om. Det brukar ju finnas massor av avloppskopplingar i bjälklaget, och förhöjningsringen sitter dels vertikalt i brunnen, och dels har den en anslutning som gör att den känns ännu tryggare än
18 svar · 3,3k läst
Alpha
Alpha: Är själv lite nyfiken på vad m2 kostar på lite olika märken för att ha något att räkna på, bl.a så finns ju fibo-trespo panelerna att tillgå för kring 360-380kr m2 som man dessutom kan montera själv.. Någon som vet ca pris på dessa fabrikat så vore det finemang? 1. Tarkett Aquarelle 1,5mm(golv)? 2. Aquarelle väggmatta? 3. Forbo Aqualon pacific(golv)? 4. Forbo Onyx? 5. Armstrong
5 svar · 4,6k läst
A
azteckz: Ok, Några fler prisexempel? Jo det är dyrt och göra om, inget snack om den saken! Men de e klart att man vill vara grymt nöjd :) får se hur det blir helt enkelt!
2 svar · 1,8k läst
J
jon_h: Håller med. Låt gipset sitta och var noggranna med tätskiktet. I synnerhet om ni ska ha duschkabin är detta riskfritt. Se till att använda ett tätskikt som är godkänt enligt de nya kraven. Är det påbörjat, och i synnerhet om gipset är monterat före 1/7 så är det dessutom okej enligt BBV.
2 svar · 7,7k läst
J
jon_h: Det är inte alla spackelsorter som kräver nät, branschreglerna lämnar öppet för leverantören att föreskriva en egen konstruktion. Kolla med leverantören av det aktuella spacklet, och följ deras anvisningar.
3 svar · 4,2k läst
J
jon_h: Visst kan man lägga fog på fog. Silikon på silikon till exempel. Däremot kan man inte måla på silikon, och latexfog fäster inte heller bra på silikon.
1 svar · 5,0k läst
B
BAS: Borra två hål med rätt avstånd i en kloss och trä på den när du använder fogskum (även jag limmar med fogskum). Både avstånd och riktning måste vara rätt. Du kan även trä på blandarfästet så är du säker att det blir rätt.
4 svar · 2,6k läst
·
spocks_beard
spocks_beard: Kanonsnyggt badrum, jag är snart där..... NOT :)
5 svar · 2,1k läst
·
J
jon_h: En tråd om varje fråga, tack. http://www.byggahus.se/forum/ventilation/91712-badrumsflaekt-till-130mm-roer-hjaelp.html Låser denna.
2 svar · 1,8k läst
·
hahel
hahel: Läs igenom moteringsanvisningarna för ditt RiR-system, i mitt fall (Wirsbo) så skulle man låta skyddsrören sticka ut en bra bit (~2 dm) ur väggen medan man applicerade tätskiktet. Tror att man sedan skulle kapa skyddsröret i nivå med ytskiket. Har du väggbockfixturer monterade? se : http://www.vvsonnet.se/wirsbo-vaggbockfixtur-p-5252.html Det är viktigt att rören inte kan flytta sig,
3 svar · 1,5k läst
pinebar
pinebar: Byta packning?
1 svar · 3,9k läst
pinebar
1 svar · 3,9k läst
P
pettersvarte: Nej, den sitter på andra sidan av badrummet, så tror inte att det skall vara några problem...
5 svar · 2,5k läst
T
tank77: Verkar inte finnas i Sverige, endast 700x900 eller 800x800, hittar endast 700x700 på tyska nätaffärer.
1 svar · 3,1k läst
7310070025302
7310070025302: Fast om det bara är separat låsvred du är ute efter... Googla på "bathroom door deadbolt" eller "bathroom door bolt" så hittar du t.ex. den här: http://designerhandle.co.uk/Door-Locks-Bathroom-Door-Locks/c38_54/p3814/Security-Bolt-with-Thumb-Turn-&-Indicator/product_info.html
6 svar · 6,3k läst
J
jon_h: Egentligen fungerar nog båda alternativen, men jag kör tvåan. Annars stänker man gärna ner tätskiktet med färg, och det är ju inte meningen att våtrumsfärgen ska vara mellan keramik och tätskikt.
8 svar · 5,6k läst
·
M
maggan9: När vi rengör vårt badkar ( 450L) häller vi på nytt vatten, kör rengörningen och sedan fyller på med rentvatten och spolar igenom ledningarna igen för att få bort allt rengörning. Alltså minst 2 hela kar behövs för att rengöra det ordetligt. ( Om vi inte fyller över alla munstycken sprutar vatten på fönsterruntan, och det sista munstycket ligger ca 6 cm från kanten)
5 svar · 2,9k läst
K
ktm250: Alla sätt är bra utom de dåliga :)
4 svar · 8,7k läst
O
orpon: Jo, vi har funderat fram och tillbaka med dörren. Precis utanför finns en korridor, och om den öppnas inåt så öppnas den mot skorstenen (som ändå inte går att göra någonting åt) och "försvinner" . I vår familj, så har vi antingen dörren helt öppen eller låst., så jag tror inte att man kommer att slå upp den mot någon. Men det kan ju vara någonting man retar sig på.
3 svar · 2,4k läst
·
J
jon_h: Inte en aning, är jag rädd. Någon annan kanske vet.
3 svar · 4,0k läst
R
richmoijn: Hej, Håller precis på att renovera badrummet, det är ca 9m2 stort (3x3m) med en takhöjd på 2,70, rummet ligger på första våningen och skall kaklas och klinkras. Väggar: 3stycken reglade cc40 med kortlingar och 1 trävägg. Golv: 60cc reglar med tjockt trägolv ovanpå (stumt), inget lut Tak: Endast sänkt, inget tak satt ännu. Vad behöver förändras i underarbetet? Golvet skall
0 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.