33 212 läst ·
6 svar
33k läst
6 svar
Trasig termostat golvvärme T2
Hej
Har tidigare fått hjälp med att förstå att det är bra att läsa manulen ibland
Tipset var då att man kunde justera ett offset-värde mellan golvgivare och verklighet.
Efter lite pillande och några veckor i drift så blev jag inte klokare ändå.
Om golvet var bra varmt och jag sänkte från 20-18c så slog inte relä ifrån.
Dock om jag stängde av strömmen med 18c inställt och slog på igen så slog inte reläet till igen.
Mkt. lustigt..
Idag när jag verkligen såg det som stod på displayen när man kollar värde från golvgivare på panelen
så stod det "OFF" i displayen.
Självklart tolkade jag detta som att elektrikern kopplat fel eller inte alls kopplat in givaren.
Jag lyfte på locket och lyfte ut termostathuset, släppte tåtarna till termostaten och ohm-mätte.
Visade Nada! Alltså avbrott nånstans på trådarna eller trasig termostatgivare.
Så det är alltså inbyggda rumstermostaten i manöverpanelen som hela tiden agerat givare.
Är detta en nackdel att inte ha en golvgivare?
Är det värt besväret att reklamera givaren och få en ny eller kan man ta "nåt liknande" som har samma
PTC/NTC-motstånd per resp. temperatut i manualen och montera in ?
Har tidigare fått hjälp med att förstå att det är bra att läsa manulen ibland
Tipset var då att man kunde justera ett offset-värde mellan golvgivare och verklighet.
Efter lite pillande och några veckor i drift så blev jag inte klokare ändå.
Om golvet var bra varmt och jag sänkte från 20-18c så slog inte relä ifrån.
Dock om jag stängde av strömmen med 18c inställt och slog på igen så slog inte reläet till igen.
Mkt. lustigt..
Idag när jag verkligen såg det som stod på displayen när man kollar värde från golvgivare på panelen
så stod det "OFF" i displayen.
Självklart tolkade jag detta som att elektrikern kopplat fel eller inte alls kopplat in givaren.
Jag lyfte på locket och lyfte ut termostathuset, släppte tåtarna till termostaten och ohm-mätte.
Visade Nada! Alltså avbrott nånstans på trådarna eller trasig termostatgivare.
Så det är alltså inbyggda rumstermostaten i manöverpanelen som hela tiden agerat givare.
Är detta en nackdel att inte ha en golvgivare?
Är det värt besväret att reklamera givaren och få en ny eller kan man ta "nåt liknande" som har samma
PTC/NTC-motstånd per resp. temperatut i manualen och montera in ?
Har du givaren monterat i ett vp-rör eller liknande ingjutet i golvet så du kan byta?
Givaren som sådan är inga större problem att skaffa som reservdel men är monteringen inte förberedd kan man givetvis få en utmaning....
// Mats
Givaren som sådan är inga större problem att skaffa som reservdel men är monteringen inte förberedd kan man givetvis få en utmaning....
// Mats
Givaren ligger i vp-rör så det är inga problem att byta den.
Frågan är om man ska bry sig s.a.s., dvs. om rumstermostaten inte är bra att använda, utan det är värt besväret att byta givaren i golvet?
Jocke
Frågan är om man ska bry sig s.a.s., dvs. om rumstermostaten inte är bra att använda, utan det är värt besväret att byta givaren i golvet?
Jocke
N-o-b-o-d-y ?
Antar att golvvärmegivaren inte är så signifikant men antagligen har den en "dämpande effekt" så golvet inte blir så hett.
Är det avsett att det ska vara givare där så ska det givetvis vara det. Dessutom är ju allt relativt nybyggt så jag skulle åberopa garantiärende.
Är det avsett att det ska vara givare där så ska det givetvis vara det. Dessutom är ju allt relativt nybyggt så jag skulle åberopa garantiärende.
Personligen skulle jag överväga att skaffa en utbytestermostat och byta då om detta är möjligt men det är utifrån min situation. Har du en bostad där du kan få en lagom golvvärmetemperatur genom att endast yttnyttja termostaten vid panelen funkar det givetvis bra men att tillföra en extra resistans där golvmätaren normalt kopplas in med ser jag ingen poäng med. Vad tillför det mot den resistansen som redan sitter i panelen för att mäta lufttemperaturen?
// Mats
// Mats
Ja visst finns det garanti, men då ska man åka med kvitto och få en ny givare från K-rauta, det lär ju inte ligga nån på hyllan.
Jobbigt....
jag hade gärna sluppit byta om det inte behövs förstås, men jag tycker inte jag får ordning på det hele som det är nu, det var iofs. likadant när givaren funkade, om den inte var halvtrasig från början, mätte inte resistansen i givaren innan montage.
I början så tror jag att givaren i golvet var hel, iom. att man kunde ställa in offset mellan inställt värde och verkligt värde s.a.s.
Sist jag provade så kom jag bara till "OFF" på termostat #2 dvs. golvgivaren hade gett upp.
Eftersom motståndet från golvgivare är borta så används ju rumsgivaren i manöverpanelen per automatik enl. manulen , det är inget konstigt eller fel med det.
Trots att jag nu kör på rumsgivare så har jag samma beteende som jag haft sen slingan togs i bruk; Om golvet är varmt,en bit över 20c, och jag sänker temp på manöverpanelen till ex.vis 19c, så slår inte golvet ifrån, vilket det ska på 5s.
Om jag däremot stänger av strömmen på panelen och slår på igen med 19c så börjar golvet inte värma eftersom rumstemp är med än 19.
Ställer jag in 19,5c så hoppar det igång, trots varmare rum tycker jag.
Det känns som att reläet/termostaten hakar upp sig och inte fattar vilken temp det är förrän man slår av och på.
Nån som känner igen detta?
Jobbigt....
jag hade gärna sluppit byta om det inte behövs förstås, men jag tycker inte jag får ordning på det hele som det är nu, det var iofs. likadant när givaren funkade, om den inte var halvtrasig från början, mätte inte resistansen i givaren innan montage.
I början så tror jag att givaren i golvet var hel, iom. att man kunde ställa in offset mellan inställt värde och verkligt värde s.a.s.
Sist jag provade så kom jag bara till "OFF" på termostat #2 dvs. golvgivaren hade gett upp.
Eftersom motståndet från golvgivare är borta så används ju rumsgivaren i manöverpanelen per automatik enl. manulen , det är inget konstigt eller fel med det.
Trots att jag nu kör på rumsgivare så har jag samma beteende som jag haft sen slingan togs i bruk; Om golvet är varmt,en bit över 20c, och jag sänker temp på manöverpanelen till ex.vis 19c, så slår inte golvet ifrån, vilket det ska på 5s.
Om jag däremot stänger av strömmen på panelen och slår på igen med 19c så börjar golvet inte värma eftersom rumstemp är med än 19.
Ställer jag in 19,5c så hoppar det igång, trots varmare rum tycker jag.
Det känns som att reläet/termostaten hakar upp sig och inte fattar vilken temp det är förrän man slår av och på.
Nån som känner igen detta?
Klicka här för att svara