Är det tillåtet att använda reglar av trä vid badrums RENOVERING?

ja det är det

P
Det är godkänt att använda reglar av trä, både vid nybyggnad och renovering.

Det är det som är sjukt, inte att reglar av trä är tillåtet utan att om man reglar så det går att sätta en våtrumskiva cc30 så ska det vara tillräckligt. Men regla cc 30 och lägga en osb och sen en våtrumskiva, det är inte ok, fast det blir mycket stabilare och större möjligheter till att skruva upp saker.

Jag tyckte också det var konstigt, och har nog bidragit till förvirring på forumet då jag trodde det var stålregler som gällde. Så är det inte.

MEN jag har ringt bkr och de har förklarat anledningen som inte har med trä-fukt att göra utan verkar vara som följer:

man får int eha osb pga att skruvar inte bottnar och då går de inte att täta ordentligt. Med balkar på alla ställen skruvar skall sitta så bottnar ju skruven i träet och det går att silikona tätt.

Att bara skruva i osb innebär alltså riskt för vattenskada.....tydligen!

P
Och jag hävdar fortfarande att det beror på att en träregel inte är lika fuktkänslig som en OSB-, Plywood- eller spånskiva. Vore det enbart för infästningarnas skull så hade det varit godkänt med träskivor om man kortlar för alla infästningar, men det är det inte.

Kanske en kombo är anledningen då?

Hur som haver har väl? bkr testat detta vetenskapligt får amn hoppas och har fog för ett förbud.

P
Det lär inte behövas några vetenskapliga tester. Det räcker med sunt förnuft och att se hur en fuktad träskiva ser ut.

Jag kan förstå skillnaden mellan trä och limmade skivor.
Men jag kan fortfarande inte förstå att bärande gamla plankytterväggar är OK bakom gips/minerit men inte nya plankväggar som inte är bärande (råspont).

P
Hade det varit rimligt så hade man inte fått ha kvar gamla plankväggar heller, men man vill inte börja peta i bärande konstruktioner.

Om träskivan bli så fuktig att den ändrar form är väl skadan redan skedd på tätskiktet? Med perfekt tätskikt kan inte bakomvarande skivor bli fuktiga, blir dom det är nåt så pass fel att man ändå måste bygga om.. Men jag instämmer med att reglar är bättre att skruva i än skivor. Skivor håller för handukshängare utan problem, men allt annat ska gå in i reglar. De måste väl ha militäriska regler för att man inte ska råka missuppfatta.

ACME skrev:
Det lär inte behövas några vetenskapliga tester. Det räcker med sunt förnuft och att se hur en fuktad träskiva ser ut.
Nej, men jag hopppas att allarekomendationer från bkr är underbyggda menar jag. De förbjuder jju inte saker bara för att de skall djävlas menar jag?

Om nu många tycker att det ärt bättre att sätta osb också och man har ett bra tätskikt så skall ju inte fukten komma igenom. Det är ju inte träskivans fel utan i så fall fel på tätskikt. Det är ju inte så att "fukten" inte smiter förbi ett dåligt tätskikt bara för man inte har osb bakom. I ett trähus kommer det ju alltid vara trä bakom. Och trä är fuktkänsligt - de tär vi helt överens om.

P
Hus-kvarna skrev:
Skivor håller för handukshängare utan problem, men allt annat ska gå in i reglar.
Det är inte hållfastheten som är problemet, det är tätningen av infästningen. Som Åsa säger så har silikonet ingenting att bottna mot när man bara skruvar i träskivan, och just på grund av alla felaktigt utförda infästningar så krävs det kortlingar och och ett förbud mot träskivor.

Om det handlar om tätningen med silicon till lätta grejer är det inga problem. Lägger man bara på så mycket som man ska ( fyller hålet innan man skruvar) då blir det tätt! Hur många prickar en regel när de trar upp en duschstång? Då sitter dom oftast bara i kaklet och skivan under, det är fel för det ska sitta i en regel, men om det sitter en osb så är det alltid nåt att luta sig mot.. Ser hellre att det sitter en osb bakom än ingenting. Respekterar reglerna men i vissa fall är dom väl tilltagna. Om vi utgår ifrån att alla skruvar allt i reglar och det sitter en osb bakom våtrumsskivan kan det väl bara vara fördelar med en extra skiva?

Hus-kvarna skrev:
Om det handlar om tätningen med silicon till lätta grejer är det inga problem. Lägger man bara på så mycket som man ska ( fyller hålet innan man skruvar) då blir det tätt! Hur många prickar en regel när de trar upp en duschstång? Då sitter dom oftast bara i kaklet och skivan under, det är fel för det ska sitta i en regel, men om det sitter en osb så är det alltid nåt att luta sig mot.. Ser hellre att det sitter en osb bakom än ingenting. Respekterar reglerna men i vissa fall är dom väl tilltagna. Om vi utgår ifrån att alla skruvar allt i reglar och det sitter en osb bakom våtrumsskivan kan det väl bara vara fördelar med en extra skiva?
Det är tänkt att en kvlaificerad hatverkare skall räkna ut exakt plats och således kunna pricka in alla saker på reglar- ja. sen hur det görs i verkligheten är det väl ingen som vet?

Generellt så bör man väl bygga enligt reglerna om man känner till dem, men jag har efter att våra två behöriga BBV firmor båda använt osb kollat upp det och de flesta inom branchen, dvs byggfolk på företag, verkar tycka att en extra skiva osb + att skruvar bottnar är en bra safety då det kan hända att man vill sätta en extra sak om ett par år som behöver lite stöd.....eller om man säljer huset o köparen borrar dit ett nytt skåp. ....Ingen vill dock säga det på print, jag ahr bara hört det i telefon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.