2 025 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Pöl i duschhörnan
Hej,
Vi har nu bott i vårt nya hus i ett halvår och det är ju vissa saker man inte märker på en gång. I barnens duschhörna då blir det en pöl när man duschar.
Det verkar som att lägsta punkten ligger typ en klinkerrad fel (ca 25 cm från brunnen), alternativ alldeles för liten lutning.
Jag har sökt här på forumet men inte hittat något som passar detta fall.
Är detta något man kan åtgärda i efterhand?
Måste man göra något åt detta?
Hur mycket borde man kunna förvänta sig av kakelläggaren?
Har jag missat chansen att reklamera nu när det gått ca 6 månader?
Kakelläggaren var proffs och vi har standardavtal etc med honom.
Någon som kan något om det här?
Jag ställer frågan i detta forum eftersom jag vill ha lite argument innan jag ringer kakelkillen, utifall han skulle krångla.
Tack på förhand!
Vi har nu bott i vårt nya hus i ett halvår och det är ju vissa saker man inte märker på en gång. I barnens duschhörna då blir det en pöl när man duschar.
Det verkar som att lägsta punkten ligger typ en klinkerrad fel (ca 25 cm från brunnen), alternativ alldeles för liten lutning.
Jag har sökt här på forumet men inte hittat något som passar detta fall.
Är detta något man kan åtgärda i efterhand?
Måste man göra något åt detta?
Hur mycket borde man kunna förvänta sig av kakelläggaren?
Har jag missat chansen att reklamera nu när det gått ca 6 månader?
Kakelläggaren var proffs och vi har standardavtal etc med honom.
Någon som kan något om det här?
Jag ställer frågan i detta forum eftersom jag vill ha lite argument innan jag ringer kakelkillen, utifall han skulle krångla.
Tack på förhand!
Det går att fixa. Tyvärr är det flera plattor som måste bort, möjligtvis även brunnsgallret.
Visst kan det vara lite irriterande men det måste inte åtgärdas. Kontakta kakelsättaren, det är inte för sent.
Syvende och sist så beror det på hur mycket du vill "bråka".
Visst kan det vara lite irriterande men det måste inte åtgärdas. Kontakta kakelsättaren, det är inte för sent.
Syvende och sist så beror det på hur mycket du vill "bråka".
Nja. ibland är det jättesvårt även för proffs att ta bort kakel utan att förstöra tätskiktet och vet ni att lutningen på tätskiktet är ok?
Är det en BBV vbehörig firma, har ni fått ett kvalitetsintyg? Eller vad innebär "proffs"?
Är det en BBV vbehörig firma, har ni fått ett kvalitetsintyg? Eller vad innebär "proffs"?
Är det inte konstigt att de s.k. proffsen missar detta gång på gång!!! Det verkar i princip vara vanligare med bakfall än fall mot brunnen
Har dom inga vattenpass, och kollar dom inte avrinningen innan de sätter tätskikt?
Två kollegor har detta år lejt ut badrumsrenovering, och båda har bakfall!
När jag gjorde mitt badrum kröp jag omkring som en galning med vattenpass innan jag vågade sätta tätskiktet, och vattnet rinner faktiskt ned i brunnen
Två kollegor har detta år lejt ut badrumsrenovering, och båda har bakfall!
När jag gjorde mitt badrum kröp jag omkring som en galning med vattenpass innan jag vågade sätta tätskiktet, och vattnet rinner faktiskt ned i brunnen
Larsa:Visst är det underligt? Har inte heller bakfall och har gjort det hela själv. I självaste duschen bara måste det ju vara rätt annars är man som hantverkare helt genuint värdelös enligt mig. Så basala grejjor ska helt enkelt vara rätt.
I många fall ute på byggen är det uppgjort så att byggarn själv ska bygga fall och finspackla golvet.Sen kommer kommer kakelsättarn alt golvläggarn och lägger golvet.Är det då bakfall så lägger inte en seriös golvläggare golvet då.
Jo, det är skit. Men tro mig, BBV behöriga företag - vi har haft 3 de senaste 3 åren. Alla har byggt så in i bäääängen dåligt. Och inte bara fallet då utan allt. ......
företag 1 --- vattenskada efter 2 år!
Företag 2 som reparerade skadan, fick frklammera allt känndes det som.
företag 3 som byggt vår övervåningsbadrum där blev det också stora missar!
Vad skall man göra som kund? Inget förutom att försöka läsa på o reklammera allt man hinner och hoppas på det bästa..............
Vad skall man göra som kund? Inget förutom att försöka läsa på o reklammera allt man hinner och hoppas på det bästa..............
Eftersom det avser ett nybyggt hus, så kan ju inte mindre sättningar uteslutas. Så situationen kan ju vara en annan idag, än när klinkern lades.
Är pölen inte påtaglig, så hade jag levt med det. Det intressanta är ju det underliggande tätskiktet. För under klinkern så nära brunnen är det alltid blött ändå.
Är pölen inte påtaglig, så hade jag levt med det. Det intressanta är ju det underliggande tätskiktet. För under klinkern så nära brunnen är det alltid blött ändå.
Och ändå drar du forumet runt och hänvisar och tipsar om BBV till höger och vänster?Åsa76 skrev:Jo, det är skit. Men tro mig, BBV behöriga företag - vi har haft 3 de senaste 3 åren. Alla har byggt så in i bäääängen dåligt. Och inte bara fallet då utan allt. ......
Vad man skall göra som kund?
Inte stirra sig blind på alla dessa behörigheter (diplom) till höger och vänster utan istället sätta sig in i de mest kritiska processerna (som fall mot golvbrunn och tätskiktets utformning) själv, och tillse och kontrollera att det blir rätt!
Ja,o m folk vill vet vilka man skall anlita, så ÄR det sådana som skall anses vara fackmän - fråga ditt eget försäkringsbolag. Tyvärr finns inget annat du kan göra om du inte vill sätta dig in o bygga själv!GoForIt skrev:Och ändå drar du forumet runt och hänvisar och tipsar om BBV till höger och vänster?
Vad man skall göra som kund?
Inte stirra sig blind på alla dessa behörigheter (diplom) till höger och vänster utan istället sätta sig in i de mest kritiska processerna (som fall mot golvbrunn och tätskiktets utformning) själv, och tillse och kontrollera att det blir rätt!
Det är j-kligt svårt att veta som kund och har du anlitat en behörig firma så har du gjort allt som står i din makt (så sade IF till mig och det anser jag vara rätt).
Vi satte oss in ganska mycket o reklamerade det ena o det andra och har nu vad vi tror två funktionella BBV intygade badrum. Men det är slitigt, det förnekar jag inte.
Men som sagt? Om man inte vill bygga själv, vad är alternativet? Det känns ju ännu mindra bra att anlita icke behöriga...........fast det kan ju bli bättre. Bäst blir det nog om man bygger själv. Nu var frågeställningen i de frågor inte sådan....
Jag förstår ändå inte hur du, med din egna erfarenhet, kan stå och rekommendera hantverkare bara för att firman har BBV-behörighet? Din egen erfarenhet är ju ett extremt tydligt exempel på vad detta har för koppling till att arbetet blir säkert utfört. Med det som utgångpunkt tycker jag att vi har en skyldighet att försöka berätta för alla frågeställare hur viktigt det är att man sätter sig in i dessa moment. Man kan helt enkelt inte "sticka huvudet i sanden" och tro att allt är frid och fröjd för ett diploms skull.Åsa76 skrev:Ja,o m folk vill vet vilka man skall anlita, så ÄR det sådana som skall anses vara fackmän - fråga ditt eget försäkringsbolag. Tyvärr finns inget annat du kan göra om du inte vill sätta dig in o bygga själv!
Det är j-kligt svårt att veta som kund och har du anlitat en behörig firma så har du gjort allt som står i din makt (så sade IF till mig och det anser jag vara rätt).
Vi satte oss in ganska mycket o reklamerade det ena o det andra och har nu vad vi tror två funktionella BBV intygade badrum. Men det är slitigt, det förnekar jag inte.
Men som sagt? Om man inte vill bygga själv, vad är alternativet? Det känns ju ännu mindra bra att anlita icke behöriga...........fast det kan ju bli bättre. Bäst blir det nog om man bygger själv. Nu var frågeställningen i de frågor inte sådan....
Ber TS om ursäkt för att vi kommer lite OT..
Men va vbra. Jag kan berätta det för dig.GoForIt skrev:Jag förstår ändå inte hur du, med din egna erfarenhet, kan stå och rekommendera hantverkare bara för att firman har BBV-behörighet? Din egen erfarenhet är ju ett extremt tydligt exempel på vad detta har för koppling till att arbetet blir säkert utfört. Med det som utgångpunkt tycker jag att vi har en skyldighet att försöka berätta för alla frågeställare hur viktigt det är att man sätter sig in i dessa moment. Man kan helt enkelt inte "sticka huvudet i sanden" och tro att allt är frid och fröjd för ett diploms skull.
Ber TS om ursäkt för att vi kommer lite OT..
för det första skulle jag alldrig rekommendera specifikt de firmor vi använde. Det har jag ALDRIG gjort på forumet. Däremot så om man inte kan/vill bygga själv och vill ha ett försäkringsbart badrum anser jag det vara bästa sättet.
OCH om man har ett kontrkat med en BBV behörig firma så kan man kolla upp saker och ev reklammera så det blir rätt - för de skall ju veta, men slarvar.
OM man väljer en byggfirma utan behörighet o utan ett väldigt avancerat kontrakt så kan man ju inte kräva en massa utan tilläggsarbeten.
Så om jag skulle bygga ett badrum nr 4 så skulle jag då också köra BBV behörig och kontrakt o reklammer o titta ............ OM man nu skall ta in en firma. Och jag har alldrig sagt att jag tror det blir bättre med en firma än att göra själv.
Vad tycker du är bäst? Att ta in en icke behörig? Av vilkan anledning skulle de generellt sätt vara bättre? Hållar ditt försäkringsbolag med dig?
GoForIt skrev:
Det är väl bra att hänvisa människaor på detta forrum till branchreglerna och denna hemsidan. Jag förstår inte irritationen. Kan säga att bkr.se varit myckert användbar för min egen del.
Du kanske själv är hantverkare och int eBBV behörig men bygger bättre? Det finns säkerligen sådana...
Sorry mänga svar. Du verkar ju irriterad. Har jag någonsin sagt att "anlita ett BBV behörigt företag" så kan du åka på semester???GoForIt skrev:
Du har rätt med min erfarenhet skulle jag alldrig säga så......
Från trådskaparen:
Tack för alla synpunkter.
Att man borde kontrollerat hantverkaren bättre under byggtiden verkar ju solklart.
Nu ska jag ringa honom och diskutera läget och möjligtvis blir det så att man får leva med pölen
, den är inte jättestor och då ska det ju inte vara någon större katastrof enligt vissa.
Tack för alla synpunkter.
Att man borde kontrollerat hantverkaren bättre under byggtiden verkar ju solklart.
Nu ska jag ringa honom och diskutera läget och möjligtvis blir det så att man får leva med pölen
Klicka här för att svara