3 762 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Golvbrunn fixering i cement
Hej,
Ska gjuta in mina rör i badrummet med EPS cement, sedan flytspackla osv ovanpå EPS:n. Nu har jag riktat in rören med fall osv och funderar på om jag måste förgjuta/nagla fast dom på något sätt så att de inte rör sig innan EPS:n torkar. Speciellt tänker jag på golvbrunnen. Räcker det att man bara "gjuter" fast den eller ska man sätta fast den på något annat sätt också?
Ni som har gjutit, hur har ni gjort?
Häls
J
Ska gjuta in mina rör i badrummet med EPS cement, sedan flytspackla osv ovanpå EPS:n. Nu har jag riktat in rören med fall osv och funderar på om jag måste förgjuta/nagla fast dom på något sätt så att de inte rör sig innan EPS:n torkar. Speciellt tänker jag på golvbrunnen. Räcker det att man bara "gjuter" fast den eller ska man sätta fast den på något annat sätt också?
Ni som har gjutit, hur har ni gjort?
Häls
J
EPS går att gjuta både på trä o betong (och andra underlag). Det som skiljer sig är hur man prepparerar underlaget. Eftersom EPS:n behöver allt sitt vatten för att härda så vill man inte ha kontaktytor som suger fukt. Både trä och betong suger fukt så då får man prima eller lägga byggplast. Personligen så har jag betong samt vissa träreglar som kommer att gjutas in. Jag har blivit rekomenderad att lägga plast och sen gjuta direkt ovanpå.
Kolla på deras hemsida så får du en mer exakt förklaring.
www.epscement.com
J
Kolla på deras hemsida så får du en mer exakt förklaring.
www.epscement.com
J
Klicka här för att svara