Vi håller på att köpa hus. Båda badrummen är renoverade år 2000 av en våtrumscertifierad firma. Det finns vattenburen golvvärme. Vid besiktningen framkom att det saknades brunnsmanschett och klämring i det ena badrummet. I det andra badrummet fanns klämring men inte brunnsmanchett. Det fanns inga tecken på fuktskador.

Enligt besikningsmannen var det enligt branschreglerna obligatoriskt med manschett och klämring år 2000 och han tyckte således att detta avvek från normen. Enligt säljarna är allt utfört av en seriös firma som dock ej existerar idag. Ägaren till den fd firman är kontaktad och han skall skicka sin hantverkare som utförde jobbet för att se hur det ser ut.

Säljarna framförde teorin att det våtrumssystemet de använde (kan ha varit Mapei, är ej säker) ej hade manschett och klämring men var godkännt ändå. Hmmmmmm???? Kan det vara så?

Det viktiga för oss i nuläget är att få veta att det är ok och att vi kan försäkra huset utan avstegsklausul på badrummen.

Hur skall jag gå vidare? Det finns som sagt inga tecken på fuktskador men jag vill inte riskera att köpa ett hus som inte går att försäkra fullt.

Det är tveklöst fel utfört, alla system skulle ha manschett och klämring, även då. Detta är så gott som omöjligt att åtgärda utan att riva upp hela badrummet, och vid en skada som beror på detta blir det nog svårt att få ersättning. Jag hade inte köpt huset utan ett kraftigt prisavdrag på grund av det här, och så hade jag gjort om badrummet på en gång.

Tack för det svaret. Vilket ansvar har firman som utförde detta arbetet för snart åtta år sedan?

De har ansvar för fel i utförandet i tio år, men i och med att firman inte existerar längre kan du såklart inte ställa den tills svars för detta. Vissa företag har dock en entreprenörförsäkring som täcker utförandefel i tio år, även om företaget upphört att finnas. Kolla om det kanske kan vara så i det här fallet.

Tack igen, det blir några telefonsamtal imorgon.

Hur kan en besiktningsman se att det saknas manschett när det finns klämring?

Manschetten ska väl vara täckt av tätningsskiktet ända ner till klämringen (om det är en Purus brunn)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.