Hej !

Jag har i badrummet ca 212cm från golv till tak och ska använda kakel som bygger 25cm på höjden.

Vad tycker ni? Skall jag börja från golvet och få en bit på 12 cm längst upp mot taket eller ska jag börja i centrum på en platta mitt på väggen och avsluta mot både golv och tak med plattor på ca 18 cm:confused:

Är det nån som har några goda förslag??

Glöm inte att räkna med fogen.

Den är med i de 25 cm

P
Då du troligtvis inte har helt jämt golv, pga fall etc, så leta efter den lägsta punkten i rummet och börja sätt andra raden en platta upp därifrån och kapa vid taket, gör sista raden vid golvet sen

Jag satte mina plattor symmetriskt från mitten. Tycker det blev snyggt och det gick lätt att anpassa efter golvlutningen.

Jag tycker helt klart att du ska utgå (om inte taket är allt för mycket ur våg givetvis) med hel platta från taket.

Golvet är nästan aldrig jämnt och oftast behöves nedersta plattan anpassas efter fall och liknande. Dessutom tycker jag att blicken oftast först fluktar i takvinkeln. Givetvis är det en smaksak och vill du centrera så gör det men personligen tycker jag det är snyggast med hel platta mot tak. Dessutom spara du ett gäng plattor med tanke på att du med dina mått kan få ut två passbitar nertill ur varje platta. :)

T
Det är inte alltid det är rakt i taket heller och i värsta fall får man sätta taklist i så fall!

Är inte taket rakt letar man givetvis upp högsta puntken och utgår därifgrån. På så vis får man en illusion av att översta plattan är hel och man slipper taklist. Att man får nypa av lite på plattan på sina ställen döljs mkt tjusigt av mjukfogen sen. ;)

Håller med Abbedabbe.
Skall kakla mitt badrum nexta vecka, och tänkte försöka avsluta med en hel platta vid taket. Har även kollat en instruktionsvideo gjord av kakelproffs, de valde i videon att mäta ut hela kakel + fog från taket och nedåt, och sedan avsluta med passbit mot golvet. Jag kan däremot tänka mig att om passbiten visar sig bli en tunn remsa på nån/ ett fåtal centimeter s blir det nog snyggare att kapa sista plattan mot taket, för att få ett par extra centimetrar mot golvet.

Normalt sett är välan arbetsgången...
1. väg av t.ex. med planka upppallad med klinkerplattor så att du kan lägga första lagret över den undre passbiten
2. kör golvet
3. lägg in passbitarna mot väggen

Handlade själv platta efter badrumets befintliga väggmått fick i princip hela plattor överallt.
60*33,3.

T
FIXADONA skrev:
Normalt sett är välan arbetsgången...
1. väg av t.ex. med planka upppallad med klinkerplattor så att du kan lägga första lagret över den undre passbiten
2. kör golvet
3. lägg in passbitarna mot väggen
Skulle vilja revidera din lista till......

1. Rita ut en vågrät linje med vattenpass eller använd en laser. Sätt nederskiftet först med hängfix eller blanda vanligt fix lite hårdare, kila med träkilar om det behövs.
2. När nederskiftet har satt sig (vilket det gör fort) kan man mata på med snöre och plattor.
3. Foga väggarna
4. Lägg golvet
5. Foga golvet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.