1 274 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Lip
Hej hur många gånger är normalt att man behöver rolla VS20 resp. VS30 ?
Vill ha lite koll så att plattsättaren lägger på tillräckligt.
Han har gett mig ett ganska lågt pris på badrummet så man undrar hur lång tid det tar att rolla ut allt. Någon som vet?
Vill ha lite koll så att plattsättaren lägger på tillräckligt.
Han har gett mig ett ganska lågt pris på badrummet så man undrar hur lång tid det tar att rolla ut allt. Någon som vet?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Av egen erfrenhet så vill jag påstå att det är omöjligt att få på vare sig VS20 elelr VS30 i rättmängd på bara 2 strykningar med vardera.
För mig gick det åt 5 strykningar med VS20 och drygt 4 med VS30. En mer erfaren användare än jag kanske kan göra det med en strykning mindre av resp. sort.
Om du vill kolla din hantverkare så är det "bara" att titta efter hur många burkar med VS20 och VS30 han tar dit, jämför med åtgångstabellerna på LIP hemsida, och se till att allt verkligen används.
Jag har förstått att det är ett inte helt ovanligt fusk från plattsättare att de köper ut rätt mängd, returnerar hälften, och behåller kredit beloppet, redovisar orginal köpet till kunden (och troligen i sin bokföring).
För mig gick det åt 5 strykningar med VS20 och drygt 4 med VS30. En mer erfaren användare än jag kanske kan göra det med en strykning mindre av resp. sort.
Om du vill kolla din hantverkare så är det "bara" att titta efter hur många burkar med VS20 och VS30 han tar dit, jämför med åtgångstabellerna på LIP hemsida, och se till att allt verkligen används.
Jag har förstått att det är ett inte helt ovanligt fusk från plattsättare att de köper ut rätt mängd, returnerar hälften, och behåller kredit beloppet, redovisar orginal köpet till kunden (och troligen i sin bokföring).
tank77 skrev:
Tio gånger var totalt, och det är med tre olika guckor
1. Ångspärr, två strykningar
2. Tätskikt 1 (membran) tre-fyra strykningar
3. Tätskikt 2 (membran, annan färg) tre-fyra strykningar
Enligt instruktionen ska det räcka med två strykningar per guck men det ser jag som omöjligt, jag kletade på så att rollern föste på gucket utan att rulla men fick ändå inte den åtgång som systemet rekommenderade på två strykningar.
Håller med vic viper. Två strykningar är svårt att få till. Jag tror jag klippte det på fyra på väggarna och fem på golvet. Jag kunde inte få in mera i rollern än jag fick. Rollern gled i början av varje "upptag" så jag tror att den var maxxad. 
Använde inte rollertråg utan tog direkt ur hinken när jag var på membranet. två strykningar med ångspärr klarade jag dock
Använde inte rollertråg utan tog direkt ur hinken när jag var på membranet. två strykningar med ångspärr klarade jag dock
Jag påstår inte att någon varken ljuger eller fuskar, jag talar efter egen erfarenhet vid sättning av mitt rollade tätskiktssystem, Bostik där det är praktiskt taget omöjligt att få upp korrekt mängd med enbart två strykningar.
Har just primat golvet. Det verkar torka fortare nu än i somras, kanske beroende på lägre Rh inomhus?).
När man fuktspärrar golvet måste man ju kunna gå på det mellan stryknningarna.
Hur lång tid skulle ni säga att ett golv bör torka mellan lagren för VS20 och VS30?
När man fuktspärrar golvet måste man ju kunna gå på det mellan stryknningarna.
Hur lång tid skulle ni säga att ett golv bör torka mellan lagren för VS20 och VS30?
Klicka här för att svara
