14 328 läst ·
2 svar
14k läst
2 svar
Golvspånskiva limmas?
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Skall lägga 22golvspånskiva i helgen.
Vad jag hört så skall inte not och fjäder limmas stämmer detta?
Eller är det bra att dutta på lite i ändarna?
Vanligt trälim alltså?
Tänkte skruva 100-150mm mellanrum...OK?!
Måste skarvarna ligga på regel eller kan dom ligga i "luften????
:
Vad jag hört så skall inte not och fjäder limmas stämmer detta?
Eller är det bra att dutta på lite i ändarna?
Vanligt trälim alltså?
Tänkte skruva 100-150mm mellanrum...OK?!
Måste skarvarna ligga på regel eller kan dom ligga i "luften????
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Hej igen Superturbo. Så du har kommit till golvet nu. 
Jag fick med en instruktion från tillverkaren som visade hur det ska läggas och limmas.
Men i kort: Skivorna ska hellimmas. Lägg 2 strängar på regeln och 1 sträng på vardera not och fjäder. Skjut ihop skivorna och torka bort ev överskjutande lim.
Enligt den uppgift jag har fått från min snickar-mentor så går det bra med vanligt trälim.
Om skarven kan hänga i luften beror nog på vad tillverkaren av skivan anger. Jag tog det säkra före det osäkra och såg till att alla skarvar kom över en regel. Se iaf till att lägga skivorna med förskjuten skarv nästa varv så att det inte blir någon general-skarv mitt genom rummet.
Jag fick med en instruktion från tillverkaren som visade hur det ska läggas och limmas.
Men i kort: Skivorna ska hellimmas. Lägg 2 strängar på regeln och 1 sträng på vardera not och fjäder. Skjut ihop skivorna och torka bort ev överskjutande lim.
Enligt den uppgift jag har fått från min snickar-mentor så går det bra med vanligt trälim.
Om skarven kan hänga i luften beror nog på vad tillverkaren av skivan anger. Jag tog det säkra före det osäkra och såg till att alla skarvar kom över en regel. Se iaf till att lägga skivorna med förskjuten skarv nästa varv så att det inte blir någon general-skarv mitt genom rummet.
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Japp det går sakta men säkert framåt i badrummet.it-snubben skrev:Hej igen Superturbo. Så du har kommit till golvet nu.
Jag fick med en instruktion från tillverkaren som visade hur det ska läggas och limmas.
Men i kort: Skivorna ska hellimmas. Lägg 2 strängar på regeln och 1 sträng på vardera not och fjäder. Skjut ihop skivorna och torka bort ev överskjutande lim.
Enligt den uppgift jag har fått från min snickar-mentor så går det bra med vanligt trälim.
Om skarven kan hänga i luften beror nog på vad tillverkaren av skivan anger. Jag tog det säkra före det osäkra och såg till att alla skarvar kom över en regel. Se iaf till att lägga skivorna med förskjuten skarv nästa varv så att det inte blir någon general-skarv mitt genom rummet.
Rörgubben har varit där oxå så nu är det klart.
Jag läste på contifloor hemsida hur man skulle lägga och det stämmer det du säger.
Limmas och förskjuten skrarv minst 200mm.
Skall nog kolla hur det stämmer med reglarna....om det går så lägger jag skarvarna på reglarna....känns bättre även om man kan/får skarva i "luften".
Får se om det kommer nåra mer frågor framöver.....Tjing...
Klicka här för att svara