Vi ska renovera om ett badrum och ta hjälp av hantverkare. När jag läser vissa diskussionsfrågor här på forumet så får jag uppfattningen av att de gärna vill köpa material själv. Har sett någon kommentar "du ska vara glad om du hittar någon hantverkare som vill installera den åt dig om du köpt den själv".

Hur är det - ska man hålla på att köpa toalett, badkar mm genom hantverkaren, det låter något omständigt och lär väl begränsa ens val, eller har jag läst fel..?
 
Motivet till att hantverkaren vill köpa själv är att de har stora rabatter på inköpen och tjänar pengar på mellanskillnaden till det pris du får betala. Att det skulle ha att göra med att de inte kan garantera kvalitén eller liknande är bara bullshit.
 
Ok, men hur går det till i praktiken, låter ni andra hantverkaren köpa eller vill ni inte själva gå och välja ut sakerna (och kanske dessutom få bättre priser)?
 
T
Detta får man ju komma överens med hantverkaren innan, eller sätta in grejorna själv. Inte så svårt om man inte har tummen mitt i handen.
 
Jag köper själv numera. Sist jag lät VVS:aren plocka ut grejorna ("eftersom det skulle bli mkt billigare för mig") visade det sig att jag kunde köpt t.ex. blandarna billigare på i princip alla ställen jag kollade. Billigaste stället hade ett ordinariepris som låg på drygt hälften av vad jag betalade hantverkaren.
 
jenfor skrev:
Motivet till att hantverkaren vill köpa själv är att de har stora rabatter på inköpen och tjänar pengar på mellanskillnaden till det pris du får betala. Att det skulle ha att göra med att de inte kan garantera kvalitén eller liknande är bara bullshit.
Om det bara varit så att hantverkaren tagit ut skillnaden mellan sitt rabatterade pris och ett ordinarie konsumentpris, hade man väl accepterat det. Men ofta är det påslag på flera hundra procent det handlar om, och kunden får i slutändan betala mångdubbelt mot om han köpt sakerna själv.

Kanske det nya ROT-avdraget ändrar på detta. Där ska ju arbetskostnaden vara avdragsgill, men inte materialkostnaden. Då kan det ju vara läge för hantverkaren att subventionera materialet och höja sitt timpris i stället.
 
Jag vill köpa badkar och skåp själv, inte från någon hantverkares kontakter.
Man vill ju "känna" på sakerna innan man köper dem!
 
Vi köpte all kakel och klinker själva. Hade 25% rabatt hos byggvaruhuset, vilket gjorde att priset blev avsevärt lägre. Eftersom vi byggde nytt och det framgick i kontraktet att man fick avdrag motsvarande 200 kr/kvm om man köpte själv så kunde plattsättaren inte vägra den lösningen. Har hört om hantverkare som t o m vägrar göra jobben om de inte får köpa material själva...
 
Men fråga är vad som räknas som material. Kabel, kranar mm är väl helt ok, men att beställa badkar och badrumsskåp via hantverkare känns väl sådär milt uttryckt.

Kostigt att inte fler svarar...
 
Ja, det är ju frågan. I vårt fall var kakel/klinker specificerat.

Genom VVS;:aren skulle jag köpa rör, rörböjar, kopplingar och dylikt (kabel, uttag etc. om det är elektrikern och fix, fog och dylikt av en plattsättare). Detta eftersom det är omöjligt att veta åtgången. Dessutom tror jag inte det skiljer speciellt mycket i pris här, till skillnad från större grejor. Skulle nog även köpa toalett och handfat om det är av standardmodell.

Badkar köpte åtminstone jag själv. Det är ju inget man slänger in i baksätet direkt, så VVS:aren blev ju inte direkt gråtfärdig när den redan stod på plats vid monteringen...
 
Hantverkarna har ju ibland snuskiga rabatter hos grossisterna, men det visar de inte kunden, utan han får se (och betala) listpriset som oftast är betydligt högre än någon annanstans.
Självklart vill dom inte bli snuvade på den vinsten, som ofta är högre än vad de tjänar på själva jobbet.
 
Vi köpte handfat, blandare, toalett, badkar själva. Inget knorr från rörmokaren. Rörisen stod för rör, kopplingar, blandarfästen och vattenlås.
Vi lät plattsättaren köpa kakel och klinker från butiken där vi varit och valt ut det. På så sätt kunde vi utnyttja hans rabatt på 20%. Han tog betalt för tiden det tog att handla grejerna. Allt var noga specat på fakturan. Jag kan ju iofs inte vara säker på att hans rabatt inte var större än 20% men jag har inga skäl att tro det och det blev dessutom billigare och enklare för mig än om jag hade köpt (och hämtat) allting själv.

Min erfarenhet är att bara man kommer överens i förväg och är tydlig med vad man vill så är det inga problem att komma överens med en hantverkare om vem som köper materialet.
 
kamy skrev:
Vi köpte handfat, blandare, toalett, badkar själva. Inget knorr från rörmokaren. Rörisen stod för rör, kopplingar, blandarfästen och vattenlås.
Vi lät plattsättaren köpa kakel och klinker från butiken där vi varit och valt ut det. På så sätt kunde vi utnyttja hans rabatt på 20%. Han tog betalt för tiden det tog att handla grejerna. Allt var noga specat på fakturan. Jag kan ju iofs inte vara säker på att hans rabatt inte var större än 20% men jag har inga skäl att tro det och det blev dessutom billigare och enklare för mig än om jag hade köpt (och hämtat) allting själv.

Min erfarenhet är att bara man kommer överens i förväg och är tydlig med vad man vill så är det inga problem att komma överens med en hantverkare om vem som köper materialet.
Kakel och klinker är högmarginalprodukter, så sannolikt har plattsättaren runt 50% rabatt och tjänade därför på ditt köp. Å andra sidan fick du ju också ta del av rabatten, så det blev ju en schysst deal för er båda.
 
Finns ju schysta hantverkare också även om de verkar bli färre (åtminstone i Stockkholmsområdet där det fortfarande råder brist).
Lät som en bra deal.
 
Ja, lågkonjunktur har onekligen fördelar också. Kunden ges möjlighet att välja hantverkare utifrån kvalité istället för utifån dem som har tid (vilket i högkonjunktur bör vara lika med de dåliga hantverkarna...)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.