Kakel har under otaliga år använts i våta utrymmen och har tillåtit rena slangspolningen av väggar och golv. Tänker på tvätthallar, simhallar, badrum och duschrum. Själva kaklet släpper naturligtvis inte igenom någon fukt men det gör både kakelfix och kakelfog. (har man plötsligt upptäckt).

Då sätts skarpa hjärnor igång. Man måste naturligtvis se till att fukten stannar mellan kakelytan och den underliggande väggen. Då vet man ju var man har fukten. Med försäkringsbolagens medverkan kan man nu tvinga folk att riva felfria gispbeklädnader i samband med renoveringar och ersätta med både fuktokänsligt material och s.k. tätskikt. Hela tekniken oprövad eftersom lång tid är ett krav för att få besked om teknikens förträfflighet.

En del hemmafixare, som t.ex. undertecknad, utan ingenjörsutbildning funderar kanske över varför man inte har försökt röra ihop vattentät fix och fog. (ref. till rubriken).

Försäkringsbolagen anammar naturligtvis tokerierna som ger dem möjlighet till en moment-22-regel: Om arbetet är fackmannamässigt gjort så får man ersättning vid skada, men då blir det ju ingen skada. Om skada uppstår så är det felaktigt utfört och då får man ingen ersättning.

Gu bevare oss för alla stolligheter!

K
Det har funnits massor med bra, täta produkter inom olika områden inom bygg. Dessa finns inte på marknaden längre pga att de inte var så bra för varken miljö eller människor.

Kakel är snyggt och ser lyxigt ut men är naturligtvis helt fel material att använda i våtrum eftersom det inte håller tätt. Inte sant?

LUDDET skrev:
Kakel är snyggt och ser lyxigt ut men är naturligtvis helt fel material att använda i våtrum eftersom det inte håller tätt. Inte sant?
Håller med. Klinker och kakel är både ohygieniskt och svårt att få ordentligt rent eftersom fogen suger upp smutsen. Dessutom när man vill byta ut kaklet till något nytt måste du riva ut allt både golv och väggar, ev. sätta nya skivor och sedan lägga på nytt tätskikt innan nytt kakel kan sättas upp.

Ändå väljer man kakel o klinker :confused:.

Kakel ger rummet ett "lyxigt" utseende. Särskilt om det kompletteras med några spotlights. Det glittrar av väggarna.

Det knasigaste tycker jag ändock är att man godtar att tätningen sker under kaklet.

Om man monterar kaklet, väntar i 2 månader på att byggfukten skall torka bort och sedan fogar med silikon istället för cementbaserad kapillärsugande fog borde man kunna klara sig...;)

Ja, Mycke silicon blire...

Hur är det med epoxifogen är den tät? inte så kul att jobba med dock...

Sen är det ju stor skillnad på fog och fog tycker att sk. flexfog för både golv och vägg oftast är mycket tätare (mer plast) än vanlig golvfog. Kiiltos golvfog sög i sig vatten som en svamp men Schönox SB där upplever jag att minimalt med vatten tränger ner

I en familj där flera personer duschar varje dag får man ett fuktigt cementskikt stående år efter år. Ytan måste dessutom tvättas då och då med ordentlig sköljning.
Dessa väggar håller väl luftfuktigheten i rummet på en hög nivå för jämnan. Blir det inte småningom en "fuktlukt", "källaratmosfär i rummet". Jag skall också helkakla vårt badrum men har mina tvivel om att fuktproblemet är helt löst med tätskikten.

Vi har bra ventilationssystem i huset men funderar ändå på taket i badrummet. Varm luft stiger ju. Går den in i takkonstruktionen eller kondenseras vattnet? Tänkte använda renoveringsgips i taket.

Jag tänker inte byta gipsskivor. Det får räcka med att rulla på massa.

Visst ja det finns ett fönster också.

• P2060018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglerna som gällde t.o.m. 2007-06-30 i kombination med sunt förnuft (som att man inte borrar hål i tätskiktet hur som helst) och god ventilation räcker gott och väl enligt min bedömning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.