8 283 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Tarkett tarkodry!!!
Finns det nån här på forumet som har erfarenhet av Tarkett tarkodry som tätskikt.Läste om det på nätet, tyckte det lät ganska smidigt.
Så har jag en annan fundering,när man använder sig av dukbaserat tätskikt är det då stor risk att duken går sönder om man behöver släppa på en kakelplatta när man håller på att sätta kakel?eftersom man inte är nåt proffs så är ju risken stor att man lär göra det emellanåt.
Så har jag en annan fundering,när man använder sig av dukbaserat tätskikt är det då stor risk att duken går sönder om man behöver släppa på en kakelplatta när man håller på att sätta kakel?eftersom man inte är nåt proffs så är ju risken stor att man lär göra det emellanåt.
Duken går ju inte isönder när du väl håller på med sättningen men efter att fixet har bränt kan du ju glömma att ta bort en platta.
Detta kan du däremot göra om du ha TarkoDry, går hur bra som helst i efterhand byta plattor om man någon skulle tappa något som förstör en platta. I och med det är en plastmatta känns det säkrare än rollat och dukbaserat då plastmattan kan ta upp större rörelser. TarkoDry lämpar sig särskilt för bjälklagkonstruktioner.
Fast TarkoDry kan man inte själv sätta upp utan en mattläggare får göra det. Tar en halv arbetsdag för en mattläggare att sätta upp mattan i ett normalstort badrum.
Detta kan du däremot göra om du ha TarkoDry, går hur bra som helst i efterhand byta plattor om man någon skulle tappa något som förstör en platta. I och med det är en plastmatta känns det säkrare än rollat och dukbaserat då plastmattan kan ta upp större rörelser. TarkoDry lämpar sig särskilt för bjälklagkonstruktioner.
Fast TarkoDry kan man inte själv sätta upp utan en mattläggare får göra det. Tar en halv arbetsdag för en mattläggare att sätta upp mattan i ett normalstort badrum.
Jag ringde Tarkett och frågade om just TarkoDry och de hävdar att det t.o.m. är OK att använda kartonggips med denna plastmatta under kakel/klinker om mattan appliceras av en GVK-godkänd mattläggare. Frågan är vad försäkringsbolagen säger, någon som vet? Ska kontakta mitt försäkringsbolag och höra vad de säger.
Klart det är ok att använda kartonggips om man går efter GVK då de skivorna är godkända hos dom. Försäkringsbolagen brukar jämställa BKR och GVK under förutsättningen att allt är fackmannamässigt gjort.johan006 skrev:Jag ringde Tarkett och frågade om just TarkoDry och de hävdar att det t.o.m. är OK att använda kartonggips med denna plastmatta under kakel/klinker om mattan appliceras av en GVK-godkänd mattläggare. Frågan är vad försäkringsbolagen säger, någon som vet? Ska kontakta mitt försäkringsbolag och höra vad de säger.
Ska snart fixa tätskiktet i mitt badrum och kommer köra med Armstrongs motsvarighet. Kostnad ca 120 sek/m2 + arbetskostnad. Helt ok tycker jag. Jag har kört på vanlig kartonggips enligt golvfirmans rekommendation (och GVK).
Vore intressant att höra vad Tarkodry kostar.
Ska snart fixa tätskiktet i mitt badrum och kommer köra med Armstrongs motsvarighet. Kostnad ca 120 sek/m2 + arbetskostnad. Helt ok tycker jag. Jag har kört på vanlig kartonggips enligt golvfirmans rekommendation (och GVK).
edit: oops, klassisk dubbelpost
edit: oops, klassisk dubbelpost
My bad ... jag har läst igenom reglerna/reko. av BKR och antog att GVK hade motsvarande regler/rekom. men där ser man. Man lär så länge men lever. Trodde endast att det är de nya gipsskivorna som inte har kartong är de som gäller.
1337 skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara