4 863 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Första kakelraden?
En enkel liten fråga.
är på gång att lägga kakelplattor utanför bastun.
Men undrar på vilken rad man ska börja? På vissa sidor råder dom att man ska börja på andra raden så att säga. och ha typ en bräda eller liknande som håller upp.
och på andra sidor så rekommenderar dom att man börjar med första raden och låter den torka för att sedan börja kakla resten av väggen?
vilken är bäst att göra? någon nackdel med nåt av alternativen?
själv tycker jag juh att det 2a alternativet lät enklare, att börja med första raden? eller?
vill bara ha allt klart för mig innan jag börjar sätta igång
är på gång att lägga kakelplattor utanför bastun.
Men undrar på vilken rad man ska börja? På vissa sidor råder dom att man ska börja på andra raden så att säga. och ha typ en bräda eller liknande som håller upp.
och på andra sidor så rekommenderar dom att man börjar med första raden och låter den torka för att sedan börja kakla resten av väggen?
vilken är bäst att göra? någon nackdel med nåt av alternativen?
själv tycker jag juh att det 2a alternativet lät enklare, att börja med första raden? eller?
vill bara ha allt klart för mig innan jag börjar sätta igång
Jag börjar helst med första raden, säger inte att det är rätt,
Tänk på att du kan få kapa en del plattor, ifall det är fall på golvet, startar du fel, så får du en jätteglipa där det börjar gå neråt...
Och att sätta smårimpor ser inte så himla skoj ut, tänk på det mot hörnen också..
Tänk på att du kan få kapa en del plattor, ifall det är fall på golvet, startar du fel, så får du en jätteglipa där det börjar gå neråt...
Och att sätta smårimpor ser inte så himla skoj ut, tänk på det mot hörnen också..
Mäster skrev:
vad menar du med smårimpor?
Om du sätter t.ex 20x20 plattor, sen kommer du till hörnet och ser att sista plattan ska kapas till endast 2 cm , då har du en smårimpa..
Då hade det varit bättre att börja med en halv, och slutat med en halv, så när som på en cm då..
Samma sak mot golv, om du har fall, och börjar med okapade,
Sen när man kommer till en vägg där golvfallet märks, då når inte plattorna ner, och du får en glipa på 1-2 cm,
Bättre då att ha börjat på rätt ställe, så en del får kapas i , istället föratt sätta småbitar,
Detta kanske du redan visste/eller tänkt på, om inte så blev du påmind nu...
.
Då hade det varit bättre att börja med en halv, och slutat med en halv, så när som på en cm då..
Samma sak mot golv, om du har fall, och börjar med okapade,
Sen när man kommer till en vägg där golvfallet märks, då når inte plattorna ner, och du får en glipa på 1-2 cm,
Bättre då att ha börjat på rätt ställe, så en del får kapas i , istället föratt sätta småbitar,
Detta kanske du redan visste/eller tänkt på, om inte så blev du påmind nu...
.
börja med andra raden! man börjar där pga att golvet inte är jämnt. snyggast blir om man får hel platta upp mot taket (om taket är rakt, om inte klipp 20mm på den) . Då krävs det att man man mäter ner mycket noggrant först..
ett tips till.. mät ut centrum på väggen. man utgår nästan alltid ifrån mitten på väggen och jobbar sig utåt hörnen. man gör så för att få lika stora plattor på sidorna. man gör även så för att inte väggen ska gå ifrån kaklet om väggen är sned som dom oftast är... lycka till!
Klicka här för att svara