3 495 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Golv med klinker och vägg med glasfiber och färg, hur gör jag?
Förutsättningar:
Isolerad källare med golvvärme, murade väggar, inga ytterväggar.
Golvet med klinkers och en liten "sockel", också av klinkers, Lip våtskikt.
Väggar med Alcro's system för bardumsväggar.
Allt är våtrum, men utanför dusch.
(I duschen kaklar vi allt och kör Lip hela vägen, så där är det inga konstigheter.)
Det jag funderar på nu är övergången mellan golvet och väggen.
Min idé är att låta Lip-systemet gå upp ca 1 dm ovanför sockeln på väggen (underst). Sedan lägger jag omlott med Alcros precis i nederkanten av väggen, där Alcro alltså hamnar ovanpå.
Alltså, precis i nederkanten på väggen (sockeln) blir det inifrån och ut:
Lip med remsa
Alcro's målade våtskikt
Alcro's väv
Alcro's målade igen (för så ska man göra)
Fix
Klinkers
Kan det fungera? Någon som vet?
Eller någon som har regler för övergång mellan klinkers och målad glasfiberväv vid golv?
Jag har inte hittat det.
Isolerad källare med golvvärme, murade väggar, inga ytterväggar.
Golvet med klinkers och en liten "sockel", också av klinkers, Lip våtskikt.
Väggar med Alcro's system för bardumsväggar.
Allt är våtrum, men utanför dusch.
(I duschen kaklar vi allt och kör Lip hela vägen, så där är det inga konstigheter.)
Det jag funderar på nu är övergången mellan golvet och väggen.
Min idé är att låta Lip-systemet gå upp ca 1 dm ovanför sockeln på väggen (underst). Sedan lägger jag omlott med Alcros precis i nederkanten av väggen, där Alcro alltså hamnar ovanpå.
Alltså, precis i nederkanten på väggen (sockeln) blir det inifrån och ut:
Lip med remsa
Alcro's målade våtskikt
Alcro's väv
Alcro's målade igen (för så ska man göra)
Fix
Klinkers
Kan det fungera? Någon som vet?
Eller någon som har regler för övergång mellan klinkers och målad glasfiberväv vid golv?
Jag har inte hittat det.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Kolla att färgen verkligen fäster på Lips produkter. Om de ninte gör det så vet jag inte hur du skall göra.
pinebar: Måla först. Måla ner ca 5 cm för långt och lägg Lipen överlappad över Alcron istället bakom sockeln. Låt Lipen sluta ca 1 cm under sockeln överkant. Hoppas du förstår vad jag menar.
Branschreglerna (BBV) för tätskikt golv säger min 50 mm uppvik.
Branschreglerna (BBV) för tätskikt golv säger min 50 mm uppvik.
Redigerat:
Försäkringsbolag byter jag ca. varannat år för att pressa priserna.
Jag tror att jag väntar lite med att prata med dem. Men att göra en test av att blanda materialen verkar ju som en bra idé, det ska jag göra.
Anledningen att jag tänkte ha Alcro ovanpå var att jag gissar att det som sitter bäst fast på väggen är Lip, eftersom det är godkänt för kakel. Så om jag kör Lip, Alcro och sist kakel, så är det värsta som kan hända att kakelbitarna som är sockeln lossnar från väggen och då kan jag i så fall limma tillbaka dem igen. På så sätt är jag säker på att det bästa våtskiktet fortfarande sitter kvar på väggen. Vad skulle fördelen med att sätta Alcro underst vara?
50 mm uppvik klarar jag utan tvekan, för mina sockelbitar är 75 mm så det blir uppviket minst.
Jag tror att jag väntar lite med att prata med dem. Men att göra en test av att blanda materialen verkar ju som en bra idé, det ska jag göra.
Anledningen att jag tänkte ha Alcro ovanpå var att jag gissar att det som sitter bäst fast på väggen är Lip, eftersom det är godkänt för kakel. Så om jag kör Lip, Alcro och sist kakel, så är det värsta som kan hända att kakelbitarna som är sockeln lossnar från väggen och då kan jag i så fall limma tillbaka dem igen. På så sätt är jag säker på att det bästa våtskiktet fortfarande sitter kvar på väggen. Vad skulle fördelen med att sätta Alcro underst vara?
50 mm uppvik klarar jag utan tvekan, för mina sockelbitar är 75 mm så det blir uppviket minst.
Eftersom jag är en nyfiken natur så ringde jag faktiskt mitt försäkringsbolag, som för tillfället är Trygg Hansa. De ville inte säga någonting om detta i detalj utan sa att jag får kontakta byggfackhandeln. Och där vet vi ju alla vilka bra råd man får ibland 
Och så sa hon GVK och BKR och Boverkets byggnormer och att om det blir en skada så får man då bedöma om jag har följt de aktuella reglerna eller inte.
Så det är tydligen upp till mig att snoka reda på vad som gäller i övergångar av den här typen. Så där hade man inte mycket vettigt att hämta.
Och så sa hon GVK och BKR och Boverkets byggnormer och att om det blir en skada så får man då bedöma om jag har följt de aktuella reglerna eller inte.
Så det är tydligen upp till mig att snoka reda på vad som gäller i övergångar av den här typen. Så där hade man inte mycket vettigt att hämta.
Klicka här för att svara