28 233 läst ·
16 svar
28k läst
16 svar
LIP Silicon torkar inte!
Sida 1 av 2
Hej,
Har äntligen blivit klar i mitt badrum! La sista siliconfogarna för 3 dagar sedan men dom torkar inte! Siliconet är fortfarande mjukt och klibbigt! Är detta normalt eller kan det vara nåt fel på produkten? Gammal? Frusit? Oroar jag mig i onödan?
// Jonas
Har äntligen blivit klar i mitt badrum! La sista siliconfogarna för 3 dagar sedan men dom torkar inte! Siliconet är fortfarande mjukt och klibbigt! Är detta normalt eller kan det vara nåt fel på produkten? Gammal? Frusit? Oroar jag mig i onödan?
// Jonas
Låter inte normalt, silikon ska genomhärda på 24 timmar.
/ Kai
/ Kai
Hej igen!
Kan nu konstatera att silikonet inte torkar! Vet inte hur det ska gå till att göra om... Har använt skiten i alla hål, kring blandare, väggar, runt effektpelaren osv. Suck! Fyller silikonet samma funktion i tex ett skruvhål även om det inte härdat? Nån annan som fått gamla/dåliga produkter från sigro.se?
Kan nu konstatera att silikonet inte torkar! Vet inte hur det ska gå till att göra om... Har använt skiten i alla hål, kring blandare, väggar, runt effektpelaren osv. Suck! Fyller silikonet samma funktion i tex ett skruvhål även om det inte härdat? Nån annan som fått gamla/dåliga produkter från sigro.se?
Har du lyckats ta reda på när det är tillverkat?
Jag har själv fyra tuber liggande som jag har köpt nyligen.
Möjligen skulle gruppen med de 5 första siffrorna i märkningen kunna vara tillverkningsdatum (eller ännu värre: bäst-före-datum):
80909 =2008-09-09?
71025 =2007-10-25?
80521 =2008-05-25?
80909 =2008-09-09? (kanske från samma parti som den första...)
Om detta stämmer återstår dock att ta reda på hur länge silikonet är användbart.
Jag har själv fyra tuber liggande som jag har köpt nyligen.
Möjligen skulle gruppen med de 5 första siffrorna i märkningen kunna vara tillverkningsdatum (eller ännu värre: bäst-före-datum):
80909 =2008-09-09?
71025 =2007-10-25?
80521 =2008-05-25?
80909 =2008-09-09? (kanske från samma parti som den första...)
Om detta stämmer återstår dock att ta reda på hur länge silikonet är användbart.
Nästan 1.5 år gammalt känns ju inte helt betryggande, men å andra sidan vet jag som sagt inte vilken hållbarhet man kan förvänta sig.
Mina hade märkningen i den ände där man skruvar fast pipen. Det är LIP men jag har inte köpt hos Sigro. Det står inte bara datum utan t ex
80521 03CD28
I andra änden av tuben sitter en etikett där det står:
LIP MANHATTAN (LIGHT GREY) SILICONE
VARE NR: 3132610
och en streckkod
80521 03CD28
I andra änden av tuben sitter en etikett där det står:
LIP MANHATTAN (LIGHT GREY) SILICONE
VARE NR: 3132610
och en streckkod
ktm250; jag ser nu att hållbarheten anges till 12 månader från produktionsdatum.
En av tuberna jag köpte för några dagar sedan är alltså för gammal...
En av tuberna jag köpte för några dagar sedan är alltså för gammal...