6 477 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Mjukfoga före eller efter tvätt av kakel
Liten konstig rubrik kanske. Jag har satt kakel och lagt klinkers samt även fogat dessa.
Allt har gått bra med undantag av att jag inte lyckats få kaklet rent på alla ställen efter fogning. En klantig miss som jag nu skall försöka rätta till. Har köpt klinker-rent och skurblock. Hoppas på det bästa.
Men min fråga är, skall jag lägga mjukfog vid kanten mellan golv och kliners innan jag skurar rent kaklet. Eller skall jag lägga mjukfogen efteråt ?
Jag har lagt vanlig fog i alla hörn och kanter, och skall mjukfoga ovanpå detta har jag tänkt.
/Kjell
Allt har gått bra med undantag av att jag inte lyckats få kaklet rent på alla ställen efter fogning. En klantig miss som jag nu skall försöka rätta till. Har köpt klinker-rent och skurblock. Hoppas på det bästa.
Men min fråga är, skall jag lägga mjukfog vid kanten mellan golv och kliners innan jag skurar rent kaklet. Eller skall jag lägga mjukfogen efteråt ?
Jag har lagt vanlig fog i alla hörn och kanter, och skall mjukfoga ovanpå detta har jag tänkt.
/Kjell
Tycker nog att du skall göra rent först. Sedan är nog tanken med mjukfog i hörn etc. att man kan få räkna med viss rörelse i skivskarvarna. Om du hårdgör där finns risken att kakel kan spricka. Du borde försöka rensa hörnen från kakelfog och ersätta den med enbart mjukfog.Chelsea skrev:
Invänta dock fler åsikter från forumet för att kolla om jag har rätt.
En som kaklar för fullt just nu.
Rent först. Ok, det är så jag känner det. Speciellt eftersom de finns fogrester där mjukfoken kommer att läggas.LUDDET skrev:Tycker nog att du skall göra rent först. Sedan är nog tanken med mjukfog i hörn etc. att man kan få räkna med viss rörelse i skivskarvarna. Om du hårdgör där finns risken att kakel kan spricka. Du borde försöka rensa hörnen från kakelfog och ersätta den med enbart mjukfog.
Invänta dock fler åsikter från forumet för att kolla om jag har rätt.
En som kaklar för fullt just nu.
Nu har jag en massiv konstruktion, (enbart lättbetong väggar), så det blir kanske direkta rörelser. Vad jag förstår, så är det inte "tillåtet" att lägga mjukfogen mot tätskiktet direkt, eftersom det då inte går att byta ut det då det bli missfärgningar eller liknande med tiden. Tar man bort mjukfogen, är det risk att man förstör tätskiktet. Men om man har en vanlig fog under, skadar man inte tätskiktet om man försöker ta bort mjukfogen.
* Nu vet jag att de finns de som tätar med mjukfog i stället för vanlig fog. Alltså att mjukfogen ersätter den vanliga fogen helt i hörn och kanter.
* De som lägger mjukfog ovanpå den befintliga fogen i hörn och kanter.
* Och de som inte mjukfogar alls.
Men min egentliga huvudsakliga fråga är ju egentligen om jag skall tvätta innan mjukfogen, eller efter att jag lagt mjukfog. Speciellt eftersom jag redan har fogat och det finns fog även i hörn och kanter. Så det är inte mycket att göra något åt nu.
Tacksam för alla svar.
Du måste torka rent med en frotte´handduk så du får bort dammet på ytan annars fäster inte silikonet.
Eftersom du har en massiv konstruktion behöver du egentligen inte mjukfoga. Fast då gäller det att du har skurit plattorna fint i hörnen annars så gömmer man sina små misstag med mjukfogen.
I vägg/golvvinkeln ska du INTE ha mjukfog, gör ingen som helst nytta och blir bara snuskig och smutsig med tiden.
Eftersom du har en massiv konstruktion behöver du egentligen inte mjukfoga. Fast då gäller det att du har skurit plattorna fint i hörnen annars så gömmer man sina små misstag med mjukfogen.
I vägg/golvvinkeln ska du INTE ha mjukfog, gör ingen som helst nytta och blir bara snuskig och smutsig med tiden.
Utmärkt. Jag skall göra så. Fast jag använder nog trassel. Borde bli ungefär samma resultat ?tank77 skrev:
Jo det är sant. Det är precis av den anledningen som vi skall mjukfoga.tank77 skrev:
Det är det som jag oroar mig för också. Men behöver nog lägga lite mjukfog runt golvet i alla fall. Det ser inte snyggt ut annars. Och nu är det inte jag som lade klinkers, så därför blev det inte precis så som jag ville. Så jag måste nog tyvärr har en mjukfog. Men den blir mörkgrå.tank77 skrev:
Kjell
Han menar nog inte att du ska skippa fog öht i vägg/golv-vinkeln utan att du ska hårdfoga även där.Chelsea skrev:
Ahh. Då förstår jag. Det är "vanlig" fog på alla ställen. Alla kanter mellan golv och vägg, alla kanter mellan väggarna och i alla hörn osv.Bezt skrev:
Sedan kommar jag att lägga en mjukfog ovan på detta.
Jag började i går att lägga en mjukfog längs golvkanten. Men man kan ju bli så trött. När jag köpte fix, fog och silikon, visade jag säljaren exakt vilket kakel och klinkers jag hade. Men den mjukfogen som han gav mig till golvet är för ljus. Den är så ljusgrå, att den nästan är vit. Ser inte alls snyggt ut. Kan man lägga en mörkare ovanpå om man försöker lite snyggt ?
Jag tänkte att jag tejpar en aning bredare och sedan lägger ett tunt lager ovanpå den redan lagda mjukfogen. Eller ställer jag till det för mig då?
Jag lyfter upp denna tråd lite.
Jag har precis lagt mjufog längs en vägg vid kanten mellan golv och vägg. Det blev väldigt bra, med undantag att jag inte blev nöjd med nyansen på mjukfogen. Den är ljusare än jag trodde, och nu undrar jag om det är något direkt problem med att lägga en ny mörkare fog ovanpå den jag redan lagt.
Jag har inte använt badrummer ännu. och det är bara en vägg som jag har mjukfogat ännu. Det är dessutom en rätt smal och fin remsa jag lagt, så det är inget problem att göra den lite bredare och lägga ovanpå den befintliga.
Är detta ok och möjligt att göra, eller ställer jag till det för mig ännu mer ?
Tacksam för alla svar.
Jag har precis lagt mjufog längs en vägg vid kanten mellan golv och vägg. Det blev väldigt bra, med undantag att jag inte blev nöjd med nyansen på mjukfogen. Den är ljusare än jag trodde, och nu undrar jag om det är något direkt problem med att lägga en ny mörkare fog ovanpå den jag redan lagt.
Jag har inte använt badrummer ännu. och det är bara en vägg som jag har mjukfogat ännu. Det är dessutom en rätt smal och fin remsa jag lagt, så det är inget problem att göra den lite bredare och lägga ovanpå den befintliga.
Är detta ok och möjligt att göra, eller ställer jag till det för mig ännu mer ?
Tacksam för alla svar.
Jo det var ju tanken. Säljaren visste precis vilken mjukfog vi skulle ha och gav oss en. Men det är för ljus. Den är ljusgrå (nästan vit), vi vill ha en som är mörk, mörk grå.tank77 skrev:
Hittar jag en, så borde det väl gå att lägga den ovanpå den som jag drog i går ?
Klicka här för att svara