Är på G och ska renovera vårt badrum och har funderingar kring om vi ska klämma in ett badkar eller inte..

Vi har ett utrymme på ca 6.5 kvm och vill ha en separat dusch. Vi har möjlighet att bygga ihop badrummet med den lilla toalett som sitter vägg i vägg och då skulle ett badkar få plats utan problem. Resultatet blir emellertid då att vi enbart har ett badrum i huset och ingen extra toalett. Vi kan ju naturligtvis bygga en någon annanstans, men det blir ett framtidsprojekt i så fall. Vad är ett badkar värt? Är det värt att offra en extra toalett för?

Finns det andra saker för oss som är viktiga att tänka på i vår renovering? Det är ju inte ett projekt någon av oss känner för att göra om nästa år, så vi vill ju hemskt gärna bli nöjda från början. :)

Vi har ett hus som hade 3 toaletter med dusch eller bad i varje. I samband med en köksombygnad för ett par år sedan rev vi den ena som hade badkar. Den "3e" ligger i källaren där golvet är lite kallt så halva familjen vägrar använda den.

Vi har nu i 2 år levt med i praktiken ett badrum, inget badkar. I vår fortsatta ombyggnad har vi nu just färdigställt en gästtoa med dusch på entréplanet, men rivit vårt badrum på andra våningen. Det var på ca 3,5 kvm med dusch. Det flyttas nu till ett rum där det blir ett badrum på 12 kvm med badkar och dusch (har ökat boytan med 40kvm påbyggnad).

Som jag ser det så är det inte så ofta som vi kolliderat med att behöva 2 toaletter, däremot så är det ganska vanligt att någon av tonåringarna ockuperat badrummet under längre tid och man får då använda toan i källaren.

En liten fundering: Det är inte så att du kan integrera toan med badrummet på ett sådant sätt att toan kan användas separat, dvs en dörr mellan badrum och toa, men ingen "egen" toa i badrumsdelen?

Jag tycker att ett badkar av rimlig storlek (vårt gamla var ett sittbadkar) är värt en hel del.

Om du inte har tonåringar i familjen ännu så skulle jag nog tillfälligt nöja mig med en toa i huset. Dvs projektera var du kan bygga en till senare, men nöj dig med en i ett par tre år.

L
Har man barn / planerar skaffa så är det ju väldigt trvligt med ett badkar då barn har en tendens att gilla bada ... (iaf vårt). Det känns som att det inte går att svara på vad ett badkar är värt, det är ju individuellt.

Självklart är det individuellt. Vi har inte använt badkar när vi har haft det tidigare och saknar det inte idag. Emellertid har de vi har haft varit i hyresrätter och inte känts särskilt fräscha, eller varit sittbadkar, så det kan ju ändras... Vi har inga barn idag, men det är klart att vi hoppas på att det ska bli så det är väl egentligen till det tankarna går... Som sagt, man vill ju att det ska bli rätt från början...

"En liten fundering: Det är inte så att du kan integrera toan med badrummet på ett sådant sätt att toan kan användas separat, dvs en dörr mellan badrum och toa, men ingen "egen" toa i badrumsdelen?"
Skulle tyvärr inte göra utrymmet för badkaret bättre, annars en god tanke.

Finns det andra saker vi ska tänka på?
Ska ha kakel/klinkers, vägghängt porslin (dubbla handfat) och golvvärme. Jag funderar på en liten inbyggd hylla i duschen för flaskor etc. Är det vettigt? Eller blir det bara svårstädat?

Badkar eller inte är personligt såklart
Generellt kan man nog säga att med små barn i huset ska man ha badkar och när man blir äldre är det vilsammare och skönare att ta ett bad än att duscha
Summan av det ovan sagda blir att badkar är till för njutning/lek och dusch "rengöring"
Så beroende på var i livet ni är väljer ni det ena eller andra men inte skulle jag vilka bo i en villa med ETT badrum kan bli knöligt när det kommer gäster

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.