I helgen hängde vi upp en vägghängd toalett och allt verkade bra till en början. Men jag noterade direkt att när man sätter sig på den så sviktar väggen aningens aningens inåt. Väggen är nybbyggd och fristående från ytterväggar - på andra sidan har vi duschen nämligen. Väggen sitter med ena kortsidan ihop med en innervägg, medan andra kortsidan är fri. 25 cm tjock är väggen och ser ut så här i genomskärning:

kakel (1cm) fibercementskiva (2cm) träregel (4,5 cm) luft (10 cm) träregel fibercementskiva kakel

Naturligtvis sitter det kortlingar som stabiliserar konstruktionen, och två av reglarna som står "fritt" ute på badrumsgolvet är förankrade i takbjälkar. Men eftersom jag använt Hafas vägghängda toalett, var det omöjligt att sätta en kortling nedtill där toaletten trycker på som mest mot väggen: http://www.hafa.se/web/Toaletter/MOON_[br]Spolsystem-486.aspx

När jag monterade alltihop kändes det som att Hafas ställning i sig skulle vara rätt stadig, men uppenbarligen inte tillräcklig för att förhindra väggen från att svikta. Svikten skulle jag kunna levat med, men igår upptäckte jag att den kakelplatta som sitter mest bakom toaletten nu spruckit rakt över!

Vad göra åt detta? Jag kan naturligtvis montera bort toaletten, knacka bort kakelplattan och sätta dit en ny, men det känns ju rätt givet att även nästa kommer att knäckas rätt snart. Kan man förstärka en kakelplatta på något sätt så att den inte knäcks lika lätt vid belastning?

Tilläggas bör att kakelplattan i fråga har tre hål i sig - ett för tilloppet, ett för avloppet samt ett för den ena bulten som toaletten hänger på. Den andra bulten hamnade på kakelplattan bredvid, och är inte alls lika belastad.

Förslag någon?

Om man tittar på fixturens konstruktion så borde det finna stöd bakom den platta som spruckit, frågan är om du lyckats få väggskivan att ligga dikt an mot fixturen, vilket jag tror är viktigt. Fattar jag det rätt att du har en vägg som består av 2 halvor ända upp till tak, där vardera halvan är byggd av 45mm träreglar? Och fixturen är förankrad i dessa?

Det låter aldeles för klent tycker jag. du har ju då en vägg som dels är byggd av klena reglar, dessutom bara klädd med skivor på ena sidan. Möjligen om man bygger ihop reglarna så det blir något fackerverksliknande. Med en "normal" vägg av minst 70mm reglar så brukar ju reglarna ha skivmaterial på båda sidor. Det brukar vara först när väggen är stängd från båda håll som den känns rejält stadig.

Fel av mig - träreglarna från golv till takbjälkar är 7 x 4,5 cm, och nu när jag tänker efter så är de vridna så att de är 7 cm djupa istf 4,5 som jag skrev först. Det är alltså inte 4,5 x 4,5-reglar jag använt. På två ställen ovanför Hafas ställning sitter det 4,5 cm tjocka och 21 cm breda reglar som förankrar alla fyra hörnen med varandra. Hade gärna satt en sån längre ned också, för när de kom på plats blev hela konstruktionen väldigt stadig.

Dessutom går det en "vanlig" 4,5 x 7 cm regel tvärs över på baksidan, som Hafas ställning är monterad i. Nere vid golvet har jag dessutom gjutit igen upp till den nivå där ställningen sitter fast i golvregeln, så hela väggens förankring i golvet är fastgjutet.

Men jag har inga andra skivor än fibercementskivorna på de här reglarna. Finns risk att det kan vara som du säger - skivan sitter kanske inte direkt mot Hafas ställning, vilket ger utrymme för rörelse när man sätter sig på toan. Svårt att göra nåt åt nu... kan man åtminstone förstärka kaklet så att nästa platta inte knäcks lika lätt?

Du kan ju ha tur så det enda felet är att du inte har full täckning bakom plattan
Har du duksystem på väggen? isåfall skulle jag nog plocka ner stolen och knacka bort plattan för att kolla täckningen... när du sätter tillbaka plattan så bakstryk den och dra lite fix på väggen vad har du för storlek på plattor? spricker den igen så får du nog leva med det... ev. skulle det kanske gå att täcka med emaljlack eller nått syns det mycket?

Jag tänkte hänga min toa i 2"x3" men såg direkt att det var bara att glömma det kommer aldrig bli stadigt nog. Nu sitter min toa (med extern cister till på köpet) i en 2"x4" och det har än sålänge inte blitt problem/sprickor, skillnaden är mer än vad man tror, kortlat med tre kortlingar mellan reglarna också sen extrastöd i mitten (reglarna går från tak-->golv).

Kan du komma åt och sätta en extra regel bredvid den andra regeln tex fran baksidan? Limmar man en regel mot en annan med tex PUlim får du upp stabiliteten enormt. Känner man "svikten" kvittar det ju som du säger om du sätter dit en ny platta.

En sak som kan vara bra är att det skall vara någon slags list/dämpning mellan stolen och kaklet så att det inte blir glas mot glas. Jag satte eltejp på kragen runt stolen för att inte få detta problem, i övrigt hänger stolen bara i sina M12 bultar.

Kan vara som du säger nino, att jag har haft för lite fix bakom den plattan. Har inte använt duk, utan rollat fibercementskivan tre gånger med PCI tätskikt. Plattorna är 25x40 cm, och den aktuella plattan är den som är mest bakom toan av alla fyra plattor som toan sitter för.

v-g: Jag kom på sent igår hur jag kanske kan komma in och förstärka väggen. Som jag skrivit är det här en vägg som sticker ut 90° från en annan vägg, är 25 cm tjock och helt inkaklad. Men ena kortänden sitter ju ihop med en annan vägg, och på andra sidan den väggen är hallen, som också är under renovering. Så än så länge är det en otapetserad gipsskiva, som enkelt kan tas bort. Därmed kan jag komma åt cistern, avlopp och alltihop, men det kommer att bli trångt som f-n att få in några reglar - har ant bara tio cm att spela på, men ett djup på ca 75 cm. Så att fästa nåt på den bortre kortsidan lär bli svårt, men kanske att jag kan förstärka genom att sätta en lagom tjock metallskiva bakom fibercementskivan just där toan trycker på som mest?

Får bli ett roligt helgprojekt...

Låter konstigt om inte ställningen skulle vara stadig nog... de är den. Antar att skivan inte sitter dikt mot ställningen därav spricker plattan av tyngden.

Ett plattjärn fastskruvat på sidan av den aktuella regeln är ju aldrig fel. Fläska på med dimensionen så gott det går. Glöm ej spraya/pensla på någon slags rostskyddsfärg det är inte så kul om det kondenserar lite på järnet och rosten rinner ner.

Men ställningen skall ju som smiler påpekar vara stadig nog. Det gäller att hitta och eliminera svikt men är det själva ställningen som ger sig blir det nog smådrygt att förstärka :)

Jag kan faktist tänka mig att om ställningen i överkant bara sitter i en 2"x3" så kan det vara för klent. Innan skivorna kommer på så kan man ju trycka av en 2"x3" om man har vanlig takhöjd á 240cm om man tar i lite. Med en tum till så är det nästan inte möjligt utan hjälpmedel eller om man inte heter Samuelsson i efternamn.

Kan meddela att jag nu "brutit" mig in genom hallväggen till ena kortsidan av toaväggen. "Tyvärr" finns det inget som helst luft mellan ställningen och fibercementskivorna, och det finns varken utrymme eller behov av att förstärka den yta där toaletten trycker på som mest. Vid provsittning så ser man inte något av svikten på insidan, det är bara på kakelsidan som det syns något.

Så jag misstänker att det är fibercementskivan som är orsaken - den är av ett märke som heter Produr (http://www.wennstams.se/Broschyrer_PRODUR.se.aspx) och är superlätt - du bär utan problem tre-fyra skivor 2,6 m långa och 60 cm breda själv. Nackdelen blir då att de har noll bärighet - du kan nästan trycka tummen igenom, eller i varje fall skada ytan väldigt lätt.

Så trots att det då står en rejäl stålställning bakom skivan, så ger den 2 cm tjocka skivan vika tillräckligt mycket för att det ska knäcka en kakelplatta (som ju inte är böjbar för fem öre).

Min plan nu är att helt enkelt inte ha kakel bakom toaletten, och istället förstärka Produrskivan genom att sätta dit en metallplatta för styvhetens skull. Metallplattan kommer då att gå lite utanför toaletten och därmed fördela trycket från toaletten på en större yta. Vad tror ni om det?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.