P
En granne berättar att han fick så varmt på golvet att han fick stänga av. Då hade också en av hantverkarna varit och gjort inställningar på displayen. Men eftersom Björklund & Castenhag Bygg AB fullkomligt struntar i sina kunder när renoveringen närmar sig sitt slut (dom var väldigt tillmötesgående i början vilket är så typiskt) så får jag ingen som helst hjälp från dom. De nämnde inte ens att man bör vänta med att sätta igång golvvärmen. Det är ju knappast något som man lär sig i grundskolan så det vore kanske på sin plats att förtydliga det.

Hur som helst, eftersom grannen (med exakta samma golvvärme) får så varmt om golvet undrar jag om jag antingen inte gör rätt med funktionen eller om den helt enkelt är felinstallerad eller till och med trasig.

I de paketeten med golvvärme som dessa (T2 FloorTemp) följer med så finns det även en installationsskylt som ska fyllas i och lämnas kvar på lämplig plats. Ska vara en gul liten plastskylt om jag minns rätt. Där bör du kunna se vad för styrka du har på grejerna. Om jag minns rätt finns levereras denna T2 FloorTemp till T2-10 och T2-20 paketen med 10 respektive 20 W/meter kabel (fanns det någon röd variant med?). Får du redan på längden kan vi på forumet säkert sen se om du ligger hela tiden på max uppvärmning och din kabel är för klen för det resultat du vill ha (sen kanske det du vill ha inte bör uppnås tex pga för hög temperatur men det är en annan sak)
Det har inte ens Björklund & Castenhag Bygg AB bemödat sig att fylla i. Den ligger här, men är orörd.

Redigerat av moderator:
Hej Danniee,

Det är kattastrof att installaions firmor gör så slarviga jobb som dom gör ibland.
Det skall göras resistansmätning mm som måste dokumenteras för att garranti mm skall gälla!

Hur som helst så tycker jag det låter som du kommit in i någon konstig funktion på termostaten. Det är väldigt ovanligt att systemen är trasiga från början (fel installation är en annan sak men det är också ganska ovanligt då det är otroligt enkelt). Står det verkligen ingen vettig information i manualen?
Det brukar finnas någon knapptryckning för att återställa till orginal inställningar tex.

Sedan tycker jag att du siktar lite väl högt ett golv på 30-35 grader går nästan inte att stå på! normalt brukar vara ca 24-26 grader vilket känns riktigt varmt och skönt.

Jag tycker inte du skall stirra dig blind på siffrorna på displayen dom är ju egentligen väldigt ointressanta. Frågan är mer om golvet blir varmt?
Om du lägger handen på golvet i badrummet känns det då ljumet varmt eller is-kallt?
Om du går in hos grannen hur känns det där?

//Martin

Redigerat:
P
Tack för svaret. Jag lyckades få tag på en gubbe från renoveringsfirman och han sa att det finns en givare eller nåt sånt i golvet som mäter värmen, etc och knäpper av och reglerar så att det inte blir för varmt.

Om jag känner på golvet så är det ju uppvärmt och behagligt att gå på. Inte för varmt och egentligen inte för kallt heller. Ganska lagom. Men då har jag försökt få upp det på max också. Jag trodde att det vid max skulle bli riktigt varmt, men jag inser att det kanske är jag som inte har riktigt koll på det här med golvvärme.

Jag skulle gissa att det är mellan 24-26 grader faktiskt som varmast.

Du bör nog snarast stänga av termostaten. För du ska tidigast sätta på golvvärmen en månad efter det att klinkerpattorna sattes i fixet, annrs riskerar du att hållbarheten blir försämrad på plattsättningen.

P
Jag har väntat en månad. Även om vi inte blev informerade om det så nämnde som tur var en granne det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.