15 812 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
T2 FloorTemp
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har efter bostadsrättsföreningens upprustning av badrum fått golvvärme istallerat i badrummet. Det är T2 FloorTemp http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/products/productDetails.aspx?pcg=2148
Är totalt okunnig vad gäller detta och instruktionen är ganska kortfattad. Jag trodde man knappade in 30 grader och så vips, efter några minuter var golvet 30 grader. Men jag tycker uppvärmningen går lite sakta?
Sedan visas en temperatur hela tiden (som jag inte ställt in) och som varierar mellan 23,6-23,9. Mäter denna grej rumstemperaturen eller är det hur långt manicken kommit i uppvärmningen av golvet? Om den visar rumstempen så tycker jag den verkar lite seg i reaktionen. Jag stängde dörrar och drog på varmvatten så det vart ånga, men den ändrades inte. Stängde av och satt på och då hade den gått upp med 0,1 grader. Skumt.
Kan någon hjälpa mig att beskriva hur denna sak fungerar?
Jag har efter bostadsrättsföreningens upprustning av badrum fått golvvärme istallerat i badrummet. Det är T2 FloorTemp http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/products/productDetails.aspx?pcg=2148
Är totalt okunnig vad gäller detta och instruktionen är ganska kortfattad. Jag trodde man knappade in 30 grader och så vips, efter några minuter var golvet 30 grader. Men jag tycker uppvärmningen går lite sakta?
Sedan visas en temperatur hela tiden (som jag inte ställt in) och som varierar mellan 23,6-23,9. Mäter denna grej rumstemperaturen eller är det hur långt manicken kommit i uppvärmningen av golvet? Om den visar rumstempen så tycker jag den verkar lite seg i reaktionen. Jag stängde dörrar och drog på varmvatten så det vart ånga, men den ändrades inte. Stängde av och satt på och då hade den gått upp med 0,1 grader. Skumt.
Kan någon hjälpa mig att beskriva hur denna sak fungerar?
Hmm, men varför kan man ställa in den på 35 grader? Dessutom verkar det inte spela någon roll eftersom mätaren ändå inte verkar kunna gå upp så mycket. Jag har haft på golvvärmen hela natten och den ligger ändå bara på 25,2 grader. Jag fattar ingenting av det här. Det är ju helt missvisande, och varför tar det en hel dag att värma upp golvet. Känns som att det inte fungerar som det ska.
Temperaturen som visas är börvärde på rumstemperatur, inte golvets temperatur. Termostatet har 2 omställbara moder, en där temperaturen mäts av en golvgivare och en annan när temperaturen mäts av en givare i termostatet. Golv eller termostatgivare mod visas med en symbol på LCD displayen. Om värmegolvet inte är självreglerande dvs om man inte har värmekabel som är självregerande skall man bara använda golvgivarmode.
MVH Hans,
MVH Hans,
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Bör-värde är den temperatur du önskar ha. Det tal du ser i rutan är bör-värdet. Det ska alltså inte ändras utan att du själv trycker på "+" eller "-". Den visar alltså inte aktuell temperatur.
Men den termostaten har en funktion för att justera golvgivarens uppmätta temperatur till verklig uppmätt temperatur. För att kompensera i olika golvkonstruktioner. Står om det i manualen. Det justeringsläget kommer man in i genom att hålla in "ok"-knappen i 6 sekunder. När den är i det läget så visas givarens uppmätta temperatur i displayen. "+" och "-" används då för att kalibrera givaren. Det riktiga bör-värdet ser du inte i det läget och kanske ligger på 25 grader nu.
Du kan alltså ha råkat komma in i det läget och alltså bara finkalibrerar termostaten. Håll "ok" inne i 6 sekunder så kommer du tillbaka till rätt läge och kan ställa in vilken temp du vill ha.
Men den termostaten har en funktion för att justera golvgivarens uppmätta temperatur till verklig uppmätt temperatur. För att kompensera i olika golvkonstruktioner. Står om det i manualen. Det justeringsläget kommer man in i genom att hålla in "ok"-knappen i 6 sekunder. När den är i det läget så visas givarens uppmätta temperatur i displayen. "+" och "-" används då för att kalibrera givaren. Det riktiga bör-värdet ser du inte i det läget och kanske ligger på 25 grader nu.
Du kan alltså ha råkat komma in i det läget och alltså bara finkalibrerar termostaten. Håll "ok" inne i 6 sekunder så kommer du tillbaka till rätt läge och kan ställa in vilken temp du vill ha.
Jag har för mig att man måste vänta minst en månad från flytspackling/gjutning av golvet innan man kan starta värmen. Detta för att härdningen ska bli optimal. Efter detta smyger man upp värmen gradvis.
Som tidigare har sagts i tråden så är rekommenderad maxtemp 27 grC i golvet. Jag antar att golvvärmen inte behövs för uppvärmingen, i och med att du verkar bo i lägenhet, utan endast är för komfort och torra golv.
Som tidigare har sagts i tråden så är rekommenderad maxtemp 27 grC i golvet. Jag antar att golvvärmen inte behövs för uppvärmingen, i och med att du verkar bo i lägenhet, utan endast är för komfort och torra golv.
Jag fattar verkligen inte, sorry. Jag trodde det skulle vara basic liksom. Klicka till 25 grader, så blir golvet 25 grader. Men tydligen inte. Tempen som jag kan reglera med plus och minus, vad är den till för då när golvet ändå inte blir till den temp jag ställer in? Och vad är det för temp som visas?
I de paketeten med golvvärme som dessa (T2 FloorTemp) följer med så finns det även en installationsskylt som ska fyllas i och lämnas kvar på lämplig plats. Ska vara en gul liten plastskylt om jag minns rätt. Där bör du kunna se vad för styrka du har på grejerna. Om jag minns rätt finns levereras denna T2 FloorTemp till T2-10 och T2-20 paketen med 10 respektive 20 W/meter kabel (fanns det någon röd variant med?). Får du redan på längden kan vi på forumet säkert sen se om du ligger hela tiden på max uppvärmning och din kabel är för klen för det resultat du vill ha (sen kanske det du vill ha inte bör uppnås tex pga för hög temperatur men det är en annan sak)
När det gäller temperaturen tar det någon dag då kabeln ska värma upp flytspacken och bjälklag innan du når den önskade temperaturen. Skulle rekomendera att ställa in den på något och sedan justera endast en gång om dagen, snabbare än så kommer du inte märka någon effekt.
När det gäller temperaturen tar det någon dag då kabeln ska värma upp flytspacken och bjälklag innan du når den önskade temperaturen. Skulle rekomendera att ställa in den på något och sedan justera endast en gång om dagen, snabbare än så kommer du inte märka någon effekt.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Ja, i princip är det så enkelt. Men det går för det första inte på några minuter, som du skrev i ditt första inlägg, utan har en tröghet som varierar beroende på vad du har för golv ovanpå slingorna. Har du klinker så kan det ta tid.
För det andra så är det ju golvets temperatur som du reglerar. Inte rummets. Lägg en termometer på golvet och se vad den visar.
Precis som Tallmilan skriver ovan så kanske det är så att slingan som ligger i golvet inte klarar av att värma mera. Det kan alltså vara en klen slinga som är lagd inte avsedd för rumsuppvärmning utan mera som komfortvärme.
Nu minns jag inte hur det är på just den där termostaten men den kan ha en temperaturbegränsning aktiverad. Den finns för att skydda golv som inte mår bra av för mycket värme.
För det andra så är det ju golvets temperatur som du reglerar. Inte rummets. Lägg en termometer på golvet och se vad den visar.
Precis som Tallmilan skriver ovan så kanske det är så att slingan som ligger i golvet inte klarar av att värma mera. Det kan alltså vara en klen slinga som är lagd inte avsedd för rumsuppvärmning utan mera som komfortvärme.
Nu minns jag inte hur det är på just den där termostaten men den kan ha en temperaturbegränsning aktiverad. Den finns för att skydda golv som inte mår bra av för mycket värme.