Byggahus.se
Vi bygger ett badrum i sommarstugan och har byggt ut befintlig duschhörna på 1.5 kvm med nya ytterväggar och satt in fönster. Rummet är nu 4 kvm och vi skall ha våtrumsmatta. Plats för vv-beredare och liten toppmatad tvättmaskin. Eftersom det är i sommarstugan är det BUDGET som gäller. Ingen fancy matta. Vitvaror, vv-beredare har vi redan. Har fått en offert på 105.000:-. Där ingår t ex materiel för el-installation = 7000:-. Då det finns ett gammalt badrum på denna platsen så finns redan separat el för vv-beredaren. Det handlar alltså om el för 2-3 uttag. Taklampa finns redan. Offerten är OFÖRSKÄMD i min mening.

Jag måste alltså göra en del av jobbet själv och har försökt läsa på regler men blir som vanligt inte klok på vad som gäller . Jag frågar nu detta kompetenta forum följande:

* Behövs tätskikt under våtrumsmatta?
* Är det ok med vanliga pappbeklädda gipsskivor under våtrumsmatta? Eller behövs de nya keramiska gipsskivorna.
* Måste tvättmaskinen ligga på en separat fas?
* Finns det färdiga fall att köpa till golvbrunnen i duschen eller måste man pyssla med flytspackel och skapa ett fall.

Kan inte svara på allt men det jag har läst om de nya reglerna är att en våtrumsmatta är godkänd som tätskikt, alltså behövs inget under. Det skall även vara ok med kartonggips bakom mattan.
Resten har jag ingen aning om men det verkar vettigt att lägga tvättmaskinen på en egen fas, så brukar man väl oftast ha det.

Du svarade på det viktigaste. har du någon länk till reglerna?

mvh

Johan

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.