v-g skrev:
joflopp:Egentligen inte. Men fixet är inte bra som fog heller ;)
men varför går det inte att foga med fix? Blir det spänningar i plattor? Är det svårt att tvätta bort överskottet? Är det svårt att få jämnt?
gaia

Klart det går och nej det blir nog inga spänningar.

Men det är som att måla huset med tandkräm visst det blir vitt men bra är det ju inte.

Dels är fixet mycket grövre än fogen och dels är fogen avsedd att sitta synligt dvs den drar inte åt sig smuts lika bra. Fogen är även pigmenterad något jag antar att fixet inte är (frånsett vitt fix).

Jag är inget proffs men vill du ha all info så föreslår jag att du ringer LIP :)

joflopp:Nej det är inte viktigt eller nödvändigt några millimeter räcker gott.

joflopp skrev:
Ok, att det inte ska vara fix i hela fogen är inte så konstigt. Jag undrade mest om det är viktigt att hela fogen, dvs hela plattans tjocklek är fri från fix.
Det spelar ingen roll, räcker med att det finns plats för fogen det blir ju alltid nåt som kryper upp lite i å me att man brer ut fixet på hela golvet. Vad är plats för fogen då?:confused: jag är förstås bara amatör så kommer nåt proffs å säger emot nu så har denne förmodligen rätt men 5 mm skulle jag säga räcker. Jag har ingen fog som spruckit eller nåt fix som syns igenom alla fall :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.