Jag håller på att bygga ett Västkuststugan-hus. När jag träffade entreprenören som skall bygga badrummet igår reagerade han på att det stack fram plast bakom våtrumsgipsen på väggelementen i badrummet. Han påstod, vilket låter logiskt, att det skulle stänga in ev fukt mellan fuktspärrarna. Västkuststugan påstår att det inte är så och att GARBO rekommenderar att det skall vara dubbla lager.

Finns det någon som vet hur det skall vara och helst kan bifoga en källa.

Tack på förhand

//N

Paul-Staffanstorp
Man skall inte ha dubbla tätskikt i väggen, men jag hinner inte leta upp någon källa till dig i skrivande stund...

Med de nya tätskikten finns inget krav på att det inte ska vara plast i väggen
Läs BKRs branschregler på bkr.se

Får du fukt mellan plast och tätskikt så är nått fel

Om vi kallar det ett fel, så är det ett fel som kan vara svårt att undvika och omöjligt att inspektera. Onödigt att chansa, ingen plast är min åsikt.

Det gör inget att plasten är där eftersom den senaste tätskickts duken ex. från höganäs är tätare än de gamla systemen. Det är därför det här med våtrumsskivor är överreklamerat. Ett dumt påhitt bara för att hitta på någonting nytt ingenting annat. Den enda funktionen skivorna har är att fördröja vattenskadan. Anledningen till fuktskador i badrum beror inte på gipsskivorna utan endast på dåligt utfört arb. och tätskickt som inte håller måttet. Efter över 20 års erfarenhet så har jag sett det mesta och sen får alla så kallade experter tycka vad de vill för de flesta sitter bakom skrivborden och har ingen aning om verkligheten.

Tack för alla bra svar. Nu har jag lite mer kött på benen och har släppt tanken på att det är Västkuststugan som snackar gojja.

/N

Paul-Staffanstorp
nino skrev:
Med de nya tätskikten finns inget krav på att det inte ska vara plast i väggen
Läs BKRs branschregler på bkr.se

Får du fukt mellan plast och tätskikt så är nått fel
Naturligtvis finns det inga krav på det eftersom BBV endast befattar att våtutrymmet ska vara tätt...
Dock tycker jag det är att rekommendera att undvika dubbelplast eftersom det aldrig är bra att bygga in saker mellan två plastlager faktiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.