Har hört att det finns skivor som man monterar på väggarna i badrum utan tätskick som limmas i skarvarna, de skall tydligen se ut som kaklade väggar om jag förstod rätt. Är det någon som vet vad jag menar?

Jag såg nåt sånt på byggvaruhuset för nåt år sedan (eftersom du bor på Gotland så kan jag nämna att det var på XL-bygg, alltså dåvarande KG Ahlkvist vid Säve). Det var, ja, typ ett laminatgolv med klickkonstruktion och en beläggning som liknade Perstorpsskivor. Vi hade Perstorpsskivor i badrummet i en hyreslägenhet en gång,byggt på 80-talet. Om det jag sett nyligen är vad du menar så granskade jag produktkatalogen ingående,och det fanns i alla fall inga svenska typgodkännanden, bara norska. Skivorna skulle fästas i ett system av metallskenor, sedan limmas/silikonas i skarva och hörn m.m. Jag tyckte att det verkade ganska sopigt, men jag har som sagt inte provat det själv.

Dom är godkända i Sverige om jag förstår rätt, SITAC är svenkt certifieringssföretag, en del av SP.

http://www-v2.sp.se/cert/cert_prod2/TeknikomradeSearchList.aspx?Id=0&Type=#

VI planerar att använda dom när vi snart sätter igång med badrummet. Finns i 120 cm bredd man behöver alltså inte ha någon skarv i duschen.
Jag försökte prata med vårt försäkringsbolag för att höra om dom hade åsikter men dom sa bara att det skulle vara godkänt enligt BKR vilket inte var relevant eftersom det inte är kakel och klinker... Jag ska göra ett till försök för säkerhets skull.

Dom finns på Bauhaus, åtminstonne i Barkarby, Stockholm, och kostar 479 kr/m2 om jag minns rätt.

Det finns en till variant, från en annan tillverkare av golv tror jag. Tror att den hette Aqua nånting men är inte säker. Urvalet av mönster var dock mindre

MalinW

http://se.huntonit.no/dt_article.aspx?m=919

Vägg materialet är norskt, finns på marknaden sedan något år och är helt godkänt enligt konstens alla regler. Har själv monterat dessa "skivor" som är köpta på bauhaus, köpte "skivor" som liknade marmor, och det gick både snabbt och enkelt att montera/limma upp. ser förvånanvsvärt bra ut när dom sitter på plats!

Fibo-Trespo lanserar nu våtrumsskiva med det revolutionerande foglåsningssystemet Aqualock. Detta är en förenkling och förbättring av en produkt som redan förut är känd för sin funktionalitet och säkra installation. Med det nya foglåset Aqualock går jobbet smidigt. Panelerna låser fast i varandra, monteringen går snabbt, resultatet blir perfekt. Fibo-Trepo våtrumsskiva med Aqualock är mönsterskyddad och tillverkningstekniken är patentsökt. Fibo-Trespo har försett marknaden med våtrumsskivor i mer än 40 år. Vi var de första som fick våra våtrumsskivor godkända av Norsk Byggforskningsinstitutt, enligt kraven i Byggebransjens Våtromsnorm BVN 54.130. Våra våtrumsskivor är godkända som vattentätt skikt på väggar i våtrum, utan underliggande membran, enligt svensk byggnorm.

Ramnas skrev:
[länk]

Vägg materialet är norskt, finns på marknaden sedan något år och är helt godkänt enligt konstens alla regler. Har själv monterat dessa "skivor" som är köpta på bauhaus, köpte "skivor" som liknade marmor, och det gick både snabbt och enkelt att montera/limma upp. ser förvånanvsvärt bra ut när dom sitter på plats!

Fibo-Trespo lanserar nu våtrumsskiva med det revolutionerande foglåsningssystemet Aqualock. Detta är en förenkling och förbättring av en produkt som redan förut är känd för sin funktionalitet och säkra installation. Med det nya foglåset Aqualock går jobbet smidigt. Panelerna låser fast i varandra, monteringen går snabbt, resultatet blir perfekt. Fibo-Trepo våtrumsskiva med Aqualock är mönsterskyddad och tillverkningstekniken är patentsökt. Fibo-Trespo har försett marknaden med våtrumsskivor i mer än 40 år. Vi var de första som fick våra våtrumsskivor godkända av Norsk Byggforskningsinstitutt, enligt kraven i Byggebransjens Våtromsnorm BVN 54.130. Våra våtrumsskivor är godkända som vattentätt skikt på väggar i våtrum, utan underliggande membran, enligt svensk byggnorm.
Kul att du är nöjd som användare och inte bara som säljare...

MVH
Ronnie

Fibo-Trespo är nog det matrial som jag har hört talas om. Det skulle ju vara ett helt nytt system som skulle vara helt suverent. Jag tackar för hjälpen:-)

Tror alloc har nått liknande system med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.