Hej alla kloka!

Håller som bäst på att riva ner ett gammalt badum i ett hus från -50 för att bygga ett nytt (något större) på samma plats.

Har slitit mitt hår mycket med tankar kring uppbyggande av golvet ( rivet ned till betongbjälklag - ca 15 cm upp till tänkt ny golvnivå.

Förutsättningar: Keramikytskikt och vattenburen golvvärme

Vad jag kan läsa mig till och även hört mig för i handeln så finns två sätt att bygga upp golvet igen : vanlig betong eller snabbetong (slipsats har jag också lärt att det heter).

-Vanlig betong är relativt sett billig, men det tar 3 månader innan man kan flytspackla,lägga tätskikt och keramikbelägga ytan

-Snabbetong är dyr, men man kan gå vidare med tätskikt och keramik dagen därpå.

I mitt fall har jag kanske en månad till dess att badrummet vore redo för plattsättning, Finns det inget mellanting i betongsvängen?

- ungefär enligt följande spec:

halvbilligt och möjligt att gjuta in golvvärmeslangarna i , spacklings- och plattsättningsbart efter en månad?

Vi lever ju i mellanmjölkens land, så....!

Har kollat på EPS-cement också, men i den kan man inte gjuta in golvvärmeslangarna - vilket gör att jag är tillbaka på att lägga snabbcement, över eps-lagret, för att innesluta slangarna (skall överstiga slangens översida med 3 centimeter)

tusenlapparna flyger iväg....

Men det går ju alldeles utmärkt att flytspackla in slangarna och samtidigt fixa fall etc. Är man dessutom någorlunda nogrann när man lägger epsen behöver det inte gå åt några fantasimängder spackel heller.

Mängden snabbetong (om jag nu väljer det alternativet ) blir i stort sett densamma om jag väljer EPS eller cellplast under snabbetongen (en kaka på ca 5 cm eftersom värmeslangen skall in och övergjutas med ca 3 cm), eller tänker jag fel?.

Fördelen med vanlig betong är att jag där kan gjuta in värmeledningarna i betongen och sparar därmed 3-4 cm flytspackel, men då blir ju kruxet att jag får vänta 3 månader.

Finns det ingen "mellanbetong" där jag kan gjuta in värmeslangarna, som är krympt, torrt och klart för plattläggning på längre tid än ett dygn, men kortare tid än tre månader?

Nu vet jag inte alls vilka förutsättningar du har, men om du gör detta på ledig tid så tror jag det är svårt att hinna fram till att sätta klinker på en månad. Betänk att golvet är det sista du gör. Nästan allt, tak, väggar el och vatten kan var klart innan dess. Jag väntade med lägga tätskiktet till dagen innan jag började lägga klinker.

Men, utöver krympningen så finns det ett problem till med vanlig betong, restfukt. Denna lät jag mäta innan tätskiktet lades på, vilket resulterade i en vecka med avfuktare innan det gick att komma vidare. Vanlig betong bör helst fuktas upp så snart som möjligt efter gjutningen och sedan ligga under plast en månad för att därefter torkas ur.

5 cm betong är rätt tänkt, men 15 cm att bygga golvet på är för lite för att få plats med en riktigt bra isolering. Jag hade samma läge och anpassade därför isoleringen till fallet och körde med fogskum för att få det riktigt tätt.

Bifogar en bild. Den blå kantlisten från Roth som syns på bilderna skalll du inte använda i ett badrum. Jag gjorde tyvärr det misstaget.

• DSCN3265.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EPS är isolerande och man bruka vilja ha isolering under spackelkakan med värmeslangar. Du kan lägga cellplastskivor i botten för att minska åtgången av EPS, se dokumentation för EPS på tex. EPS betongs hemsida.

Från EPS-cements hemsida:
"Vid användning av cellplastisolering måste underlaget jämnas av för att isoleringen skall kunna läggas ut stabilt medan EPSCement kan läggas direkt på underlaget utan förberedande avjämning. EPSCement skall inte heller läggas på underlag av cellplastskivor."

Jasså, "proffsen" gör ändå så....

jag har för mig att det tidigare till och med fanns cellplastutfyllnad på deras konstruktionsritningar. Men det har de nog tagit bort eftersom de får sälja mindre EPScement. Dumt att bita sig själv i svansen. :)
Sen kan man fråga sig om det lönar sig med cellplastskivor, de är ju inte så billiga direkt.

Tack för era svar allihopa.
Efter era råd och ett par dagars "smältning" (och det faktum att det faktiskt inte verkar finnas "mellanbetong" ) gör att jag går på den snabba (och hutlöst dyra) varianten med vattenburen värme ingjuten i snabbetong.

P
Maxit's Snabbtorkande Betong är ett mellanalternativ. Ligger på ca 75:- per säck.

grovt uppskattad tid för kakling av badrum 6kvm, snedtak, alltså en halv vägg samt duschvägg av glasblock. Golvvärme, el lagd av elektriker.
Tacksam för svar.

T
lavesson skrev:
grovt uppskattad tid för kakling av badrum 6kvm, snedtak, alltså en halv vägg samt duschvägg av glasblock. Golvvärme, el lagd av elektriker.
Tacksam för svar.
Det är så mycket enklare att ringa några firmor som kommer ut kollar, du får en offert gratis. Istället för ett höftpris här på forumet då vi inte vet förutsättningarna får du av firmorna ett exakt pris!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.