Hej,
Skall nu börja med golvet i badrummet och kommer att lägga en falsad cellplast i två lager (50 + 50 mm) och på detta gjuter jag drygt 45 mm Ardex A34.

Innan gjutningen komer jag att ha satt fast vattenburen golvvärme i den extruderade cellplasten.

Ett par dygn senare skall jag börja med tätskicktet.

Nu är frågan, skal jag ha kvar den ångspärr som fanns på betongplattan under huset?

Plattan är gjord på 70 talet och har då ingen isolering under utan endast ett kapilärbrytande skickt bestående av katthuven och lite finare makadam.

Isoleringen (cellplasten) kommer så klart att göra plattan blötare men cellplasten är väl delvis en stopp för fukt och sedan kommer tätskicktet att stoppa högst upp.

Väggar runt om är av trä med Humidskivan på.

Så nu är jag lite fundersam... skall jag ha kvar 0,20 folien mot betongplattan?

Tacksam för ett konkret förslag! :)

Kanske för svårt att svara på?

I normala fall stoppar byggolien fukten från betongplattan och avsikten med det är att inte få mögel i regelverk och isolering gissar jag.

JAg vet också att fukt alltid vandrar från ett varmt utrymme mot ett kallt, men finns det ett tätskickt som i badrum så finns det förhoppningsvis ingen fukt som vandrar.

Logiskt tycker jag att det inte skall finnas någon folie efterson jag kommer att isolera och flytta upp köldbryggan ovan plattans nivå som då kommer att vara en randzon med fukt. tillskottet med fukt kommer inte att öka men eventuell fukt har möjlighet att vandra ut genom plattan.

Någon som har en anna åsikt??? ??
Glad för all input

Utan att veta håller jag med ditt resonemang, ingen byggfolie utan ge fukten en chans att vandra neråt om den vill. Jag fick rådet att inte lägga tätskikt på hela golvet när jag gjorde badrum i källaren utan bara vid duschen och runt väggarna. Har ingen cellplast iofs utan göt EPS som isolering.

:) Hemskt glad för ditt svar!

Det lutar åt att jag kör på utan ångspärren.

En liten fundering bara, hmm la du bara en liten plätt där duschen skulle vara eller vek du också upp kanterna en bit?

Rent spontant tänker jag att just under duschen är det sista stället jag skulle lägga ångspärren.
Enda anledningen till att lägga ånspärren där är att hindra vatten att tränga ner i plattan om det blir läckage, men det kanske är bättre att det tar den vägen än att det sprider sig ut över hela plattan på ångspärren :confused:

Kör nog utan överallt om ingen mer vill kommentera med motsatsen??

Ooops nu läste jag fel,
Du skippade tätskiktet ja... inte ångspärren eller?

Du har gjutit EPS och har då så klart en folie också eller? :)

Vill bara förtydliga min fråga.
Vad jag har för alternativ är altså som så här med skikten ordnade nerifrån:

Alt 1
Kapilärbrytande skikt
Armerad betongplatta 100mm
Falsad cellplast 100mm
Armerad A34 Mix >45mm med riven yta (med fall)
Tätskikt av lämpligt fabrikat
Klinker

Alt 2
Kapilärbrytande skikt
Armerad betongplatta 100mm
Åldersbeständig 0,20 Byggfolie, ångspärr
Falsad cellplast 100mm
Armerad A34 Mix >45mm med riven yta (med fall)
Tätskikt av lämpligt fabrikat
Klinker

Vilket är att rekomendera?

Ludor skrev:
Ooops nu läste jag fel,
Du skippade tätskiktet ja... inte ångspärren eller?

Du har gjutit EPS och har då så klart en folie också eller? :)
Har ingen folie. Tätskikt ovanpå flytspacklet i hela duschutrymmet + ca 1000 mm ut på golvet samt ca 600 mm ut från vägg runt hela rummet. Det blir en rektangel mitt i rummet som är utan tätskikt där fukten kan vandra både uppåt och neråt.

Törs inte rekommendera nåt alternativ då jag inte är proffs utan bara hempulare :p men jag skulle skippat folien helt och nöjt mej med tätskikt där det kommer mycket vatten. Samt sett till att ha rekorderlig ventilation, vi har mekanisk till/från vent i hela huset.

ok,
Tack för tippset!

Efter att nu gjort en del efterforskning så har jag funnit en anledning till att behålla byggfolien på plattan.

Då jag inte har någon krypgrund under plattan så kommer alltid marken att innehålla en högre fuktkvot oavsett kapilärbrytande skikt eller ej och denna fukt strävar efter utjämning och kommer därför att stiga upp genom plattan och in i huset.

Visst är det varmare i huset än i marken men det hindrar ändå inte all den fukt som ständigt kommer att fönyas.

Så det blir då byggfolie på plattan samt tätskickt i hela badrummet.

Kommer bara vara viktigt att jag inte bygger in någon fukt så skall det säkert bli jättebra! ;)

Jag har en liknande konstruktion.

I betongplattan fanns spikreglar som en gjutits in för ca 40 år sedan. Dessa liksom reglar som stod direkt mot plattan var fortfarande i gott skick. Jag kunde därför sluta mig till att plattan var relativt torr. Spikreglarna tog jag bort och gjöts igen, reglarna som stod mot plattan sågades av och kilades med plastkilar. Isolering gjordes med vanlig cellplast S80 i flera skikt för att få så tät som möjligt.

V-buren golvvärme 20 mm PEX och ovan denna 200 mm arneringsnät på 25 mm markdistans. Jag hade gott om tid så övergolvet göts med 50 mm cementbruk 1:4 gjutgrus 0- 8 mm.

Jag konsulerade en fuktexpert som tyckte att konstruktionen vars så lite fuktutsatt att det var OK att lägga tätskikt. Efter lite resonerande enades vi om att skippa ångspärren för att tillåta vatten att kunna diffundera genom golvet. Pss har ev. tillskjutande fukt möjlighet att ta sig genom golvet om än långsamt.

Tjockleken på tätskiktet 1.5 kg/m2 enligt BBV, men altså ingen ångspärr. Tiden får visa om det var ett klokt beslut, men inga problem har uppstått efter första året. Jag har samma utförande i källaren, men med den skillnaden att det då inte fanns krav på ångspärr och tjockleken är 1,0 kg/m2 enligt då gällande regler. Detta togs i bruk 2003 och har varit problemfritt även detta.

Golvvärmen har varit avstängden under somrarna. Detta innebär en öka risk, men med isolering så blir det underliggande marken/plattan kallare än golvet och fukvandringen därmed riktad nedåt.

Folien på betongplattan skulle jag ta bort av skäl som angivits tidigare.

:confused: :( Hmm ok,

Rent teoretiskt förstår jag att fuktvandringen uppåt är starkare på grund av den höga fuktkvoten i marken oavsett värmeskilnad men naturligtvis hjälper det att ha bra isolering som du har SvenD och det är ju mycket bra.

Stänga av värmen som du berättar om skulle jag nog aldrig våga då jag tror det kan ta mycket lång tid innan eventuella problem uppstår. Om det börjar lukta dåligt så har skadan redan skett, sakta under lång tid.

Verkar finns två läger om detta :D kanske dags att rösta.

En faktor som kanske spelar in kan vara husets läge dvs grundvatten runt huset?

Det finns en anledning till varför man i dag lägger in en ångspärr i cellplasten på mark och det är just att hindra den naturliga fuktvandringen uppåt som tenderar att öka sommartid.

Gissar att om det blir en mild vinter och mycket varm sommar och avstängd värme så måste det bli fukt?

Tack för informationen, det tål att tänka på en stund! :)

Vad man ka göra skiftar och är alltid en beömmningsfråga.

Den träregel jag skrev om ovan är det enda organiska material jag har under nivån för tätskiktet. Den sitter vid dörren och är därför inte helt instängd utan kan "lufta" mot utrymmet utanför badrummet.. I övrigt så är alla väggar av oorganiskt material. Regeln har också klarat sig under sämre betingelser under 40-år, nu är den inte längre i kontakt med plattan. Jag är därför inte rädd för att det skall lukta, utan mer att tätskiktet skall lossna pga av ångtryck. Detta är anledningen till att jag skippade ångspärren.

Du har säkert andra förhållanden och måste göradin egen bedömmning. Det kan vara klokt att anlita fukteknisk expertis innan du isolerar, så att de kan mäta och råda dig om lämplig konstruktion.

Tummregeln är ju att aldrig ha dubbla tätskikt eller ångspärrar. Då stängs ev fukt in och har ingenstans att ta vägen. Eftersom du ska ha golvvärme (vad jag förstod) så kommer du att trycka ner fukten mot betongplattan, pga värmen. Fukten går dit det är kallast. Så jag skulle inte ha satt dit någon extra ångspärr.

Innan vi la golvvärme i den del av källaren som är boyta tejpades plastfolie på plattan, detta för att kolla ev. fukt ur plattan upp i huset, så ville rörmokaren göra för att veta. Det fanns ingen fuktvandring upp genom plattans som kunde noteras på plasten efter en vecka. Vi la ändå platonmattat under frigolitisoleringen som vi sedan la golvvärmeslangen i. Men om det är så att fukten går dit där det är kallast så borde den inte komma uppåt alls när man har golvvärme, eller?

Kanske det finns något sätt att mäta ja... nog en bra ide att prova lägga över palst en tid och sedan testa med en fuktmätre, skall nog testa det.

Ja jo fukten vandrar mot det kallare såvida det inte redan är mättat med fukt om jag förstått rätt.

Om jag isolerar så flyttar jag upp köldbryggan och med andra ord så borde teoretiskt fukten också komma längre upp eller hur?

Frågan är om det gör något, som ni säger om det är oorrgansikt material kanske det är bättre utan ändå.

Det är väl omöjligt att ta reda på var kölbryggan hammnar?(dvs den zon där ånga upphör att vara ånga och övergår till vatten).

Tack för alla tips!! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.