En fråga för er yrkesmän inom plattsättning:

Hur många m2 kakel 15x15 sätter ni i timmen ? Ingå krångliga skärningar och mönster, bara slät primad vägg med skärning när man möter ett hörn.

Hur många m2 33x33 klinker på stålslipad superplan betong lägger ni i timmen ? Ett helt fyrkantigt rum, inga skärningar förutom när man når kanterna på rummet. Inga fall, inga mönster.

Behöver bara en rådgivande tid på plattsättningen, ingen blandning av fix osv.
Själv är jag så långsam och överpetig så min enhetstid går inte att räkna på....

Saken är den att jag för första gången i mitt liv ska anlita en hantverkare.
Har skadat ryggen duktigt och blivit väldigt orörlig, men det är på bättringsvägen.

Har tänkt ta hem en plattsättarfirma från stan som ska gå på löpande räkning och sätta 75m2 klinkergolv och 15 m2 kakel. De begär 375kr / tim + moms vilket jag antar är rimligt i Alingås 5 mil utanför Göteborg.

Tacksam för input

T
Med tanke på att du nämner att du är "petig" så kan det vara en bra ide att säga det till plattsättarna men då blir timmarna desto fler : )

Hej,

Tidsåtgången avser bara standardsättning. Jag är själv hysteriskt petig men vill inte betala för att andra ska vara det....
Det är en tvättstuga där det blir 15x15 på vägg, ett garagegolv och ett vardagsrumsgolv med 33x33, Stålslipat och superplant.

Hej

Jag bifogar en länk där byggkeramikrådet presenterar de krav som branschen anser kunnas ställas på ett väl genomfört arbete. Jag vet inte vad "petig" innebär och vad jag förstår så är detta vad man kan förvänta sig av ett fackmässigt arbete men om du är osäker kanske du kan speciellt specifiera dessa riktlinjer i ditt kontrakt.

http://www.kakelcentralen.se/images/stories/pdf/privatkunder/god_plattsattning.pdf

Jag gissar att detta är minimistandard och vad man kan förvänta sig och vill ni ännu högre kvalitet på jobbet så borde ni absolut speca det innan ni sätter igång. Med tanke på alla problem med kvaliteten på arbeten från olika hantverkare så borde ni förutom priset vara ganska säker på vem ni släpper innanför dörren innan ni sätter igång.

Hej,

Jag har tidigare sett riktlinjerna för vad som godkänns, jag har inga problem med toleransgränserna och kanske rentav en smula mer. De duger gott för en tvättstuga, ett garagegolv och en vardagsrumsgolv.

Någon plattsättare som har lite input kanske på tidsåtgång ?

Ett plant golv på 75m2 utan några märkvärdigheter bör med 2 man klaras av på 2 dagar ink fogning.

15m2 kakel utan en massa håltagningningar/ytterhörn etc = räkna 8 - 10 tim ink fogning.

Detta är väldigt generellt givetvis och dagsformen varierar givetvis men det kan vara en någorlunda fair måttstock.

Abbedabbe skrev:
Ett plant golv på 75m2 utan några märkvärdigheter bör med 2 man klaras av på 2 dagar ink fogning.

15m2 kakel utan en massa håltagningningar/ytterhörn etc = räkna 8 - 10 tim ink fogning.

Detta är väldigt generellt givetvis och dagsformen varierar givetvis men det kan vara en någorlunda fair måttstock.
Stämmer ganska bra.

Betong som ska ha klinker ska inte vara stålslipat utan brädrivet... är det superslätt ska det egentligen fräsas eller blästras först

nino skrev:
Betong som ska ha klinker ska inte vara stålslipat utan brädrivet... är det superslätt ska det egentligen fräsas eller blästras först
Det är ett bjälklag som är platsgjutet 1961 av skånska cementgjuteriet och därefter är finsatsen ovanpå installationsgolvet stålslipad med närapå millimeterprecision. Jag tog bort gamla mattlimmet och röjde loss med diamantfräsen så det är lagom ruggligt nu.

Första 15 kvadraten klinker åkte in i kväll. Resten får plattfirman ta.

Tack för inputen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.