Håller på att riva ut ett mindre badrum med våtrumstapet/golv i ett 60-tals Myresjö trähus och anar nu att regeldimensionerna inte är optimala för kakling. Golv och
väggar kommer plattsättas. 22mm golvspån och flytspackling är tänkt på golv
och vidare våtrumskivor och rollat tätskickt(LIP 17). Ännu så länge är 2
väggar rivna och i den större av dom 2 är reglarna dimensionerade likt i bifogad skiss. Kan jag kottla / komplettera med kraftigare(bredare) reglar och få till det med 1 skikt godkänd våtrumsskiva av ngt lämpligt slag och få tillräcklig stumhet?
Har ngn en idé om lämplig leverantör i åtanke min problematik..?
väggar kommer plattsättas. 22mm golvspån och flytspackling är tänkt på golv
och vidare våtrumskivor och rollat tätskickt(LIP 17). Ännu så länge är 2
väggar rivna och i den större av dom 2 är reglarna dimensionerade likt i bifogad skiss. Kan jag kottla / komplettera med kraftigare(bredare) reglar och få till det med 1 skikt godkänd våtrumsskiva av ngt lämpligt slag och få tillräcklig stumhet?
Har ngn en idé om lämplig leverantör i åtanke min problematik..?
Har exempelvis kollat Lafarges WAB - där bör vara CC 30 och 70mm reglar vid ett lager WAB. Skulle ni rensat befintliga reglar och ersatt med nya djupare(70mm) och CC30 / eller försökt förstärka befintliga reglar bredd-ledes för att uppnå likvärdig stumhet? Det hela kompliceras ngt av att angränsade rums väggskivor är spikade i dom befintliga reglarna från andra hållet..
Att bygga på bredden gör inte så mycket för böjstyvheten.
Alt. 1:
Skruva upp en plywoodskiva bakom våtrumsskivan. Nej, det är inte godkänt enligt BBV.
Alt. 2:
Dra en sträng montagelim (PL400) som ett hålkärl i mötet mellan befintliga reglar och baksidan av angränsande rums skivbeklädnad.
Klyv ner reglar till samma dimension (53 mm) och montera dessa mellan de befintliga. Limma de nya reglarna mot dom befintliga skivorna, och skruvlimma fast våtrumsskivan.
Båda varianterna blir tillräckligt stumma.
Alt. 1:
Skruva upp en plywoodskiva bakom våtrumsskivan. Nej, det är inte godkänt enligt BBV.
Alt. 2:
Dra en sträng montagelim (PL400) som ett hålkärl i mötet mellan befintliga reglar och baksidan av angränsande rums skivbeklädnad.
Klyv ner reglar till samma dimension (53 mm) och montera dessa mellan de befintliga. Limma de nya reglarna mot dom befintliga skivorna, och skruvlimma fast våtrumsskivan.
Båda varianterna blir tillräckligt stumma.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden