Förtydligande: Det är mellan bottenventilen som syns ovanfrån i karet och själva karet som det nte är tätt. Den metallring/metallplatta som syns i karet sluter alltså inte tätt till mot badkaret. I det lilla mellanrum som uppstår slipprar vatten ner o rinner längs avloppsröret.

Jag har problem med att avloppsröret/bottenventilen från badkaret inte sluter riktigt tätt till i badkaret. Det droppar därför lite längs med röret under badkaret. Problemet är att jag för 4 år sedan fick mitt nya badrum och badkar inkaklat o inbyggt . Så det går inte att lyfta upp karet. Det finns naturligtvis en inspketionslucka på långsidan.
HSB-boservicepersonal var o tittade idag och menar att man måste kunna lyfta upp hela badkaret för att spänna röret vid karet. Han menar att det annars är väldigt svårt (omöjligt) att komma åt att spänna från inspektionsluckan.
Det skulle ju vara problematiskt för då måste ju delar av det nya kaklet tas bort och dyrt blir det. Finns det inget specialverktyg eller sätt att komma åt att spänna från inspektionsluckan som ju finns där.

Är TACKSAM för alla tips från er!
:( Mvh leffes ledsna syster

Redigerat:
På de badkar jags sett är det inte funnits något att spänna. Avloppsröret har varit påskjutet på bottenventilens vinklade utlopp. Utloppsröret har varit koniskt och på så sätt tätat. Försök att kolla hur det ser ut och om röret möjligen går att skjuta mot bottenventilen. Var måttlig med våld så inget går sönder.

Tack Sven D för ditt svar. Du har helt rätt. Det är bottenventilen som syns ovanfrån i karet som inte sluter tätt till mot själva karet. (Den metallring som syns i karet sluter alltså inte tätt till mot karet.) Det blir ett litet mellanrum mellan ventil och kar där vattnet slipprar ut. Det är det som behöver spännas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.