Ska kakla badrummet och även sänka taket 8 cm pga downlights mm. Har hört bägge varianterna: Kakla först och sänk taket sedan, eller tvärt om. Vad vinner man på att kakla först, när man riskerar färgstänk på det nykaklade? Är det lättare att få takvinkeln snygg om man kaklar först och sen bygger ner taket över plattorna? Kan tänka mig att man ju slipper ev skära övre varvet då också. Erfarenheter och tips?

T
Sätt upp själva regelverket först, kakla sedan då är det inte så noga med skärningen längst upp eftersom man sätter gipset i taket till sist!

Enklast är att sätta upp taket och måla det klart så slipper man kladda med det sen. Om taket är i våg så är det inga problem med skärningen. Ännu enklare om man ska ha helt mot tak.

P
Jag håller med kakelmannen; Färdigt tak först. Som en bonus kan du då få takvinkeln helt tät genom att måla ner takfärgen några cm på väggen och överlappa med tätskiktet.

Ser ni, tre inlägg, redan två varianter ;) Nåja jag ser fördelar med bägge. En ytterligare fördel i mitt fall om jag gör taket först är att jag ju får ljuset som det ska vara, och slipper ha en stor byggstrålkastare ed i mitt lilla badrum under kaklingen. Det blir 4x20 Watt 12 Volt downlights i taket. Dimmbara och IP44.

OT: Sedan står det mellan en stjärnhimmel med fiberoptik, eller en vågformad slits centrerat i taket som är RGB-LED-belyst under/uppåt och som går upp mot ursprungliga innertaket, bara för att lajja lite med ett annars trist vitt tak. Jag kan där ställa vilken accentfärg som helst, eller ha det på sakta svep. :D I övrigt vitt kakel och svart glasmosaik på golv. Vad tror ni om det?

T
Ska du verkligen ha svart glasmosaik på golvet?

Väldig känsligt för repor och minsta lilla smuts syns!

Jag gjorde en kombination av de två alternativen. Gjorde väggarna först ända fram till kaklingen. Fördelen att det är enklare att motera tunga fibercementplattor på väggarna om inte taket är i vägen. Drog även på tätskiktet men väntade med kakelplattorna tills taket var färdigt. Använde takgipsskivor som jag spaklade och målade med våtrumsfärg som jag drog ner någon centimenter på tätskiktet. Avslutade med att kakla väggarna. Inom en parantes så lade jag klinkers på golvet före kaklingen på väggarna.

Menar du att glasmosaiken är mycket känsligare än keramik? Nåja den är inte helt kolsvart, kanske mer mot mycket mörk grafitgrå, och den skiftar lite i ton mellan olika bitar. Och ett tränat öga finner smuts överallt :)

P
Blött glas borde kunna bli rätt så slipprigt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.