Vill stämma av en fundering i detta utmärkta forum. Har ett badrum som blev klart för en dryg månad sedan. Uptäckte av en slump att det verkar stå vatten i en golvvinkel i anslutning till duschen. Påtalade detta men fick svar att det alltid står vatten under klinkergolv och att detta inte var något att bry sig om. Jag vill dock få era synpunkter på detta.
Bifogar bilder för att illustrera hur mycket det rör sig om. Det skiljer 30 sekunder mellan bilderna. Bifogar även exempel på samma illustration fast innifrån duschen. På bilderna har inte duschen använts på ca 20 timmar. Golvvärmen har varit på. I själva dushutrymmet är det torrt men ca 10-15 cm utanför duschdörrana är det fortfarande vatten.
Min fråga till er är om detta är helt i sin ordning...?
Bifogar bilder för att illustrera hur mycket det rör sig om. Det skiljer 30 sekunder mellan bilderna. Bifogar även exempel på samma illustration fast innifrån duschen. På bilderna har inte duschen använts på ca 20 timmar. Golvvärmen har varit på. I själva dushutrymmet är det torrt men ca 10-15 cm utanför duschdörrana är det fortfarande vatten.
Min fråga till er är om detta är helt i sin ordning...?
Om det samlas vatten på ett sådant ställe så tyder det för mig på att fallet under fixet är felaktigt. Därefter har man rättat till lutningen med fix och plattor vilket inte är rätt. Lutningen ska vara rätt på tätskiktets nivå, annars rinner vattnet åt fel håll.
Reklamationsdags!
Reklamationsdags!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Instämmer med Mathias, det ska inte vara vattenpölar på golvet efter 20 timmar. Det ska egentligen inte vara pölar alls efter duschning. Att det ligger vatten PÅ plattorna är ok och beror på ytspänningen. Huvuddelen av vattnet ska rinna ner i golvbrunnen direkt och resten sugs ner under plattorna via fogarna. DET är normalt.
Att det i princip alltid är fuktigt under klinkers vid regelbunden duschning är iofs korrekt men det är inte samma sak som att det är ok att det blir pölar. Hantverkaren är antingen okunnig eller så försöker han dra enrövare då han inser hur jobbigt det blir (och dyrt) om han ska göra om hela badrummet vilket är enda lösningen och det enda som är godkänt.
Någon direkt risk för fuktskador är det troligen inte givet att tätskiktet är korrekt utfört men det kan ändå få följder på sikt.
Att en sak blir fel leder ju osökt till undran kring hur resten är utfört.
Du kan ju börja med att kolla fallet. Ta ett vattenpass och kolla hela badrummet. Att det blir pölar tyder nog på att plattsättaren INTE byggt upp plattorna med fix för att "fejka" ett fall. Gör man det så blir vattnet stående under plattorna snarare än på plattorna. Iofs lika illla och helt felaktigt.
Ska jag välja är det faktiskt att föredra att det blir pölar. Det är givetvis fortfarande felaktigt utfört men felet är "ärligare" i så motto att det är lättare att se var det är bakfall.
Kan för mitt liv inte fatta varför plattsättare inte kollar OCH dokumenterar fallet INNAN dom sätter plattor. OBEGRIPLIGT!
Hur som helst - reklamera. Det är INTE fackmässigt utfört.
Att det i princip alltid är fuktigt under klinkers vid regelbunden duschning är iofs korrekt men det är inte samma sak som att det är ok att det blir pölar. Hantverkaren är antingen okunnig eller så försöker han dra enrövare då han inser hur jobbigt det blir (och dyrt) om han ska göra om hela badrummet vilket är enda lösningen och det enda som är godkänt.
Någon direkt risk för fuktskador är det troligen inte givet att tätskiktet är korrekt utfört men det kan ändå få följder på sikt.
Att en sak blir fel leder ju osökt till undran kring hur resten är utfört.
Du kan ju börja med att kolla fallet. Ta ett vattenpass och kolla hela badrummet. Att det blir pölar tyder nog på att plattsättaren INTE byggt upp plattorna med fix för att "fejka" ett fall. Gör man det så blir vattnet stående under plattorna snarare än på plattorna. Iofs lika illla och helt felaktigt.
Ska jag välja är det faktiskt att föredra att det blir pölar. Det är givetvis fortfarande felaktigt utfört men felet är "ärligare" i så motto att det är lättare att se var det är bakfall.
Kan för mitt liv inte fatta varför plattsättare inte kollar OCH dokumenterar fallet INNAN dom sätter plattor. OBEGRIPLIGT!
Hur som helst - reklamera. Det är INTE fackmässigt utfört.
Tack för återkopplingen!
Kan förtydliga att det inte är pölar på plattorna utan att det ligger i själva fogen efter främst väggen. Sedan går det att se att fukten via fogarna letar sig ut ca en halv meter på golvet. Upptäckte det genom att det glänste i golvvinkeln och när jag lägger dit en bit papper som på bilden suger papperet upp vattnet som ligger i själva fogen. Det ser alltså torrt ut med blotta ögat.
Kan förtydliga att det inte är pölar på plattorna utan att det ligger i själva fogen efter främst väggen. Sedan går det att se att fukten via fogarna letar sig ut ca en halv meter på golvet. Upptäckte det genom att det glänste i golvvinkeln och när jag lägger dit en bit papper som på bilden suger papperet upp vattnet som ligger i själva fogen. Det ser alltså torrt ut med blotta ögat.
Klicka här för att svara


