Jag har fått en kalkyl för helentreprenad av badrummet då jag vill ha det gjort snabbt, renoverar jag själv lär det ta 6 mån eller mer och så länge vill jag inte vara utan bad, wc och handfat :)

De flesta poster i kalkylen verkar ok, man kakling, klinkers och fogning verkar svindyrt i mina ögen
Badrummet är 2x3,5m 2,5m i takhöjd.
Läggning av kakel + klinkers 56.000:- exkl. moms (om avancerad kakelsättning skall ske så blir det dyrare, t.ex. 45graders lägnning)
fogning + mjukfog 38m2 :18.000:- ex. moms

Detta är enbart arbetskostnaden, för kakel+ klinkers skall jag köpa in själv.

Kakel, klinkers + fog för 7kvm badrum 74.000:- + moms.
På 38 kvm vägg + golv så blir det 2000:- / kvm.

Är detta verkligen en rimlig avgift?

Redigerat:
Räkna baklänges...

Anta att firman fakturerar 500 kr/h.
74000/500 = 148 h
148 timmar är 18.5 arbetsdagar med 8 EFFEKTIVA arbetstimmar.

Vill du ha hantverkarna hemma hos dig i en månad?
De kanske inte jobbar helger...

Så för att besvara den egentliga frågan.
Kanske inte...

Redigerat:
H
Nej, det är för dyrt.

Ett seriöst pris Golv exkl. moms ca 550,00 m2 inkl. material, exkl. klinker
badrums vägg exkl. 750,00-800,00 m2 inkl. material, exkl. kakel.
Om det är stora plattor eller mosaik, kan det tillkomma 200,00 m2
samma sak om det skall läggas i mönster.

jag bygger helt ny badrum på 5*5: 25m2 golv yta och 45m2 vägg, företaget som ska göra jobbet sa att det tar cirka 2 veckor för att göra jobbet(80 timmar)
Han tar 350+moms : 35.000 ink moms för allt arbete. Mina golv plattor är 60*60 ovh väg plattor är 30*60. Jag tycker att jag fick ett bra pris. Vad tycker ni?

H
Är det inkl. material, tätskikt, fog, ..........

Hur mycket fick du ge för hela jobbet, inkl. material? eller har du matrialet själv?

Det jag menar är att priset är superbra för kaklingen
men har de tagit upp priset på material, VVS, el.......?

totalpris för allt inkluderat även golvvärme borde vara ca 200,000 - 250,000
det är dock 70m2.

Är det bara för själva kaklingen utan materialet, fix, fog,,,,,... då är det dyrt.

Redigerat:
T
umit skrev:
jag bygger helt ny badrum på 5*5: 25m2 golv yta och 45m2 vägg, företaget som ska göra jobbet sa att det tar cirka 2 veckor för att göra jobbet(80 timmar)
Han tar 350+moms : 35.000 ink moms för allt arbete. Mina golv plattor är 60*60 ovh väg plattor är 30*60. Jag tycker att jag fick ett bra pris. Vad tycker ni?
Hehe.....60x60 plattor i ett badrum, lycka till!!

Men om vi tittar på trådskaparens uppgifter.

Om det verkligen bara är priset för arbete med kakel o klinkers så är det klart dyrt.

Men hur ser förarbetet ut? Ingår det nya golvskivor, nya väggskivor i någon annan post som inte är plattsättning, Hur är det med flytspackling? Material för tätskikt, arbete med tätskikt?

Om vi antar att plattsättaren skall fixa godkända vägg och golvskivor, flytspackel, tätskikt. Då får du en materialkostnad på ca. 20 000.

priset är bara för kaklingen.

Japp, priset för våtrumsskivor, underarbete, fuktspärr m.m. tyckte jag var rimliga så
dom uppgav jag inte här.

Det var just posterna för sätta kakel o klinkers, samt fogning + mjukfog jag tyckte var i dyraste laget.

Tack för alla svar, då var jag nog inte helt fel ute när jag tyckte det verkade dyrt.

Jag betalar 450 kr exkl moms per kvadratmeter för sättning + fix & fog. Flytspackel och plattor får jag stå för själv. Det tycker jag är rimligt.

ca 30 m2 vägg och golv.

/Henrik

Har fått nytt pris för plattsättning. 22.000:- istället för tidigare 56.000:-. Mycket rimligare :)

Paul-Staffanstorp
mikeett skrev:
Har fått nytt pris för plattsättning. 22.000:- istället för tidigare 56.000:-. Mycket rimligare :)
Personligen hade jag aldrig anlitat en hantverkare som först ska ha 56000:- och sedan går ner till 22000:- eftersom jag då anser att han försökt lura mig från början.

Normal timpeng på en hantverkare exkl. moms ligger på ca: 350-400:-.

Om du då delar de olika summorna för att se vad som händer så får du se...

56000/400 = 140tim
22000/400 = 55tim

Helt plötsligt behöver han alltså bara ha 55tim för att kakelsätta... skumt ? :rolleyes:

Vad gäller priset för fogningen kan du göra samma sak...

18000/400 = 45tim

Det tar garanterat inga 45tim att foga ett badrum... :eek:

Ditt badrum är ungefär dubbelt så stort som de flesta normala badrum där man har runt 20-24kvm vilket man med lätthet fogar på en förmiddag ensam...
Med tanke på att det är ganska krävande med fogningen kan vi då ta i för att göra ett räkneexempel av det hela...
2pers x 8tim (en arbetsdag) = 16tim x 400:- = 6400:-

Alltså 3ggr för mycket har de sagt till dig och det blir lite magstarkt tycker jag. :(

ROT priser?
gaia

Innan ROT och ex. moms

rot är inte inräknat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.