Ja vad ska man säga. Som plattsättare utsätts man gång på gång av dessa inkompetenta idioter som ställer till det för en. Felborrade hål och spräckta plattor. Idag rök jag ihop med en fan som borrat och skruvat sönder plattor. Ingen jävel av dessa herrar förrutom några få vet inte hur en plugg ska sitta utan de borrar ett hål och trycker i en stor plugg och på det lite silicon på toppen för att avsluta med jätteskruven Allan jo och vad händer då. Utan att vara ett geni så fattar man väll att det går åt helvete. Det klagas på plattsättare som fuskar med tätskickt men vad fan händer om röris inte sköter sitt jobb jo det kan ni ju räkna ut själva och då spelar det ingen roll hur mycket plattsättarn lägger ner på underarb. när dessa klant arsel raserar allt. Jo så mitt råd till alla hemmafixare här se till att vara hemma när röris ska klammra i duschen för annars kan det gå galet. Ja se där fick jag ventilera mig lite:D

Thomas59
Kakeltattare vs. Rörisar - intressant!

Mustigt språk redan i första inlägget! Det här kan bli något. Vem antar utmaningen?

:D:D:D

P
Jag instämmer.
Få är dom rörkrökare som monterar allt komplett med tillhörande fixturer på rätt höjd och i våg, och ännu färre är dom som använder dammsugare när dom borrar hålen vid återmonteringen. Lerans pigment lyser som ett rött skimmer i halva badrummet...
Det är minst lika nonchalant och respektlöst mot kunden, som mot oss som har kaklat och jobbat för att få till en bra finish på plattor och fogar.

Och silikonfogen runt toastolen...var och varannan gång ser det ut som om han har slätat ut den med sin nariga häl...! Kladd och klet en centimeter, eller ibland två, ut på golvet. Den blir ju skitfräsch efter några månader..

Under mina 19 år i svängen har jag träffat en(!) som jag skulle våga släppa helt solo på ett jobb utan att undra hur det blir.

/En som har spenderat halva dan med att fixa till rörmokarens halvfärdiga installationer.

T
Jag har sagt det förut och säger det igen, rörmokare är satans avkomma : )

Paul-Staffanstorp
ACME skrev:
Och silikonfogen runt toastolen...var och varannan gång ser det ut som om han har slätat ut den med sin nariga häl...! Kladd och klet en centimeter, eller ibland två, ut på golvet. Den blir ju skitfräsch efter några månader..
Bara lite så där nyfiken...

Var det inte du som skrev någonstans att inte silicon var godkänt att fästa toalettstolen med... :rolleyes:

Dock använder alla rörläggare jag använder mig av just silicon till allt !

För att inte tala om alla rörisar som inte kan hålla ut rören från väggen...
När det var kopparrör var det 40mm från centrum till vägg funkar JÄTTEBRA med RiR helst när dom inte tar hänsyn till keramiken
När det ska kopplas under handfat så är det lika, 40cc mellan RiR, hålen går nästan ihop... sätt rören på 80cc sa jag, nä det ska vara 40 annars passar inte brickan, ta en med 3 hål då... då såg han ut som ett frågetecken

P
Paul-Staffanstorp skrev:

Var det inte du som skrev någonstans att inte silicon var godkänt att fästa toalettstolen med... :rolleyes:
Jo?
Jag skulle välja ett annat material, men det är väl en punkt vi kan lägga till på våran hata-rörisen-lista;); Många rörisar har sämre koll på sina branschregler än vad t.ex. jag som är snickare/plattsättare har.
(Detsamma gäller iofs också många andra hantverkare ur olika yrkesgrupper)

Paul-Staffanstorp skrev:

Dock använder alla rörläggare jag använder mig av just silicon till allt !
Rörisarna limmar wc stolen med silicon numera.

Paul-Staffanstorp
ACME skrev:
Jo?
Jag skulle välja ett annat material, men det är väl en punkt vi kan lägga till på våran hata-rörisen-lista;); Många rörisar har sämre koll på sina branschregler än vad t.ex. jag som är snickare/plattsättare har.
(Detsamma gäller iofs också många andra hantverkare ur olika yrkesgrupper)

Som jag förstod det så hade du en del positiv erfarenhet av Tec7 och Trans7... ?

Dessa skulle tydligen vara väldigt bra, om än de har ett himla ockerpris på mellan 175:- och 200:- per tub... men visst... är de bra att arbeta med kanske man vinner på detta i längden...

Håller med dig fullständigt för det är samma vad gäller det här med deras rörinfästningar.
Vilken röris sätter inte bara plugg och silicon när de sätter dit sina rörfästen... :rolleyes:

Måste säga att jag är mycket imponerad av dig och att du har sådan enorm koll på det mesta... tummen upp !! :)

kakelmannen skrev:
Rörisarna limmar wc stolen med silicon numera.
Jo, men det var ju just det jag åsyftade... men det är ju inte godkänt ! ;)

P
Paul-Staffanstorp skrev:
Som jag förstod det så hade du en del positiv erfarenhet av Tec7 och Trans7... ?
Dom har en trevlig konsistens, ger en snygg transparent fog och funkar till dom flesta applikationerna man kan behöva. Därav priset gissar jag..
Rörisen på vår firma har faktiskt slutat med silikon och kör med Trans7 istället, så det finns hopp.:)

Håller med dig fullständigt för det är samma vad gäller det här med deras rörinfästningar.
Vilken röris sätter inte bara plugg och silicon när de sätter dit sina rörfästen... :rolleyes:
Det kan jag iofs tycka är något som ligger på snickaren -att se till att det finns kortlingar överallt.
Det borde vara obligatoriskt att gå kursen för alla som är inblandade i badrumsbygget. I dagsläget tar ju vi plattsättare på oss ansvaret för hela konstruktionen när vi kliver in i badrummet och börjar gumma, men då är det ju så dags att fixa det som snickaren har missat..

Måste säga att jag är mycket imponerad av dig och att du har sådan enorm koll på det mesta... tummen upp !! :)
Tack!:)

Paul-Staffanstorp
ACME skrev:
Det kan jag iofs tycka är något som ligger på snickaren -att se till att det finns kortlingar överallt.
Det borde vara obligatoriskt att gå kursen för alla som är inblandade i badrumsbygget. I dagsläget tar ju vi plattsättare på oss ansvaret för hela konstruktionen när vi kliver in i badrummet och börjar gumma, men då är det ju så dags att fixa det som snickaren har missat..

Tack!:)
Detta har du så rätt i, men det är ju inte alltid så väldigt lätt att veta VAR det behöver kortlas och sen ska man ju ha stenkoll på var man kortlat sen också. :rolleyes:
Dessutom inte alltid så att man själv är på plats när rörisen kommer så man kan förklara.

Hade själv ett dilemma för en tid sedan där kunden sagt att han skulle ha en duschhörna på 80x80, men när den senare skulle monteras hade han köpt en 90x90 för "där fanns ju ändå plats till det"...:rolleyes:
MEN...då var där ju inte kortlat för detta ! :(

Kommer snart sluta med att man börjar räkna in 2 skivor 21mm plyfa som man kan kortla med eftersom det i princip behöver kortlas överallt i dagens badrum...
Det ska ju skruvas upp en hel uppsjö med tillbehör och annat med.

Var kan man köpa Trans7/Tec7?

Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Kommer snart sluta med att man börjar räkna in 2 skivor 21mm plyfa som man kan kortla med eftersom det i princip behöver kortlas överallt i dagens badrum...
Det ska ju skruvas upp en hel uppsjö med tillbehör och annat med.
Ja det känns ju egentligen smart, men det är väl inte godkänt av branchreglernaa?

Paul-Staffanstorp
Mikael_L skrev:
Ja det känns ju egentligen smart, men det är väl inte godkänt av branchreglernaa?
Att kortla är väl godkänt... :rolleyes:

Det är ju det som är såååå sjuukt...
Du får lov att kortla överallt för att du ska ha massiv konstruktion där du behöver göra infästningar, men du får inte lov att klä regelväggarna med plyfa el. osb... :rolleyes:

Dock vet jag flera firmor där de sätter osb på reglarna för att slippa framtida problem med att kunder borrar hål genom kakel och våtrumsskivan och gör infästningar med plugg.
De resonerar som så att om det skulle bli skador i träfiberskivorna så har ju vatten redan trängt förbi tätskiktet och då spelar det ingen roll vad det finns bakom tätskiktet eftersom det redan måste göras om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.