Hur testar man fallet i badrumsgolvet lämpligast, och vad är acceptabelt och inte acceptabelt? Jag har lånat sonens puttekulor och de rullar åt rätt håll på de flesta ställen, men inte överallt. Jag har spolat vatten över golvet och det rinner hyfsat åt rätt håll men ligger kvar lite längre på ett par ställen. Är detta ok?
(golvet har nylagt klinkers med elvärme under (som jag förstås inte satt på ännu).
Vattenpassmätning ser ok ut i stort sett överallt, så vitt mitt amatöröga kan bedöma.
Sedan har plattsättaren kaklat in karet på ett lite konstigt sätt, i mitt tycke (jag var bortrest utomlands när jobbet gjordes, det kanske inte var det smartaste). En mkt smal sarg/hylla mot väggen, 3 cm bred, samt en lika smal sarg utåt. Innan pratade vi om en 8 cm bred sarg/hylla inåt, som man kunde använda för schampoflaskor, värmeljus osv. Dessutom har han gjort sargen 1,5 cm lägre än själva badkarssargen. Detta pratade han om innan, men jag fattade nog inte riktigt. Han tycker då det blir lättare att få ett grepp om badkarskanten för att komma upp.

Att det blev sarg på både in- och utsida förklarar han med att badkaret var konstigt konstruerat med slangar och rör som gjorde att det inte gick att lägga skivan kloss an på utsidan (det är ett Westerberg Wave). Jag kan acceptera det mesta med detta - MEN - det vatten som nu hamnar i rännan in mot väggen när man duschar bildar ju snabbt en liten kanal, åker runt hörnet och blir sedan vattenfall ned mot golvet. Det gillar jag inte. Hoppas någon av er proffs som brukar vara snälla och skriva här, förstår hur jag menar och kan kommentera. Vad kan man göra åt det? Funderar på att be honom att bygga upp sargen så att den kommer kant i kant med karet - då slipper jag kanalen som fylls med vatten, samt får en bredare plan yta som hylla för mina prylar.

I övrigt är jag jättenöjd med hans arbete, och fort gick det också! :)
Detta känns som småsaker i det hela, men man vill ju vara helnöjd.

Paul-Staffanstorp
Personligen tycker jag med att kanten skulle vara i höjd med karet och kanske t.o.m med lite lite fall mot karet så det inte ställer sig vatten på kanten om man duschar.
Får en känsla av att han lagt den lägre för att det var lite mer krävande att göra en synlig kant snygg. ;)

Man kan ju inte kakla hursomhels heller är det en väldigt hög kant så kan det ju vara svårt fast jag har egentligen ingen aning har aldrig sett ett sång badkar.

En bild säger mer än 1000 ord så en sån kunde ju vara trevligt.

Angående fallet så behöver det ju inte vara utför hela vägen klinker blir ju lätt någon millimeter upp och ner när det läggs, sen kanske det inte är 100% plant klinker heller (typ rustikt). Det Ultimata testet är att ta ett glas vatten och hälla, letar det sig mot karet är iaf fallet ovan plattorna helt ok.

Kollar inte proffsen fallet efter flytspacklingen och dokumenterar? Detta är väl praxis inom branschen och får man godkänt där så är det godkänt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.