Vi håller på att bygga hus och ska nu bestämma oss för om vi ska kakla snedtaket i badrummet på övervåningen eller inte.
Badrummet är på 8 m2, 4*2 m och snedtaket går längs ena långväggen. Det börjar på ca 80 cm höjd och lutar ca 60 grader, så att snedtaket tar upp 80 cm av bredden medan det är full takhöjd i 120 cm. Snedtaket är alltså rätt dominerande i rummet.
I snedtaket finns också ett takfönster.

Till saken hör också att ett badkar står helt nära snedtaket och vi har 2 ganska små barn (läs stänk!)

Vi har hela tiden varit inne på att kakla snedtaket, eftersom det känns säkrare ur fuktsynpunkt, men nu tror byggaren och plattsättaren att det skulle se konstigt ut.

Vad tror ni? Ser det konstigt ut? Känns det som om man blir "överfallen" av taket? Är det någon som har bilder på liknande lösningar? Vi har sökt på nätet men hittar inte så mycket.

Hur är det att måla? Är det mycket sämre ur fuktsynpunkt, som vi inbillar oss?

mvh
TeWa

Kaklet kan upplevas väldigt dominerande om det lutar in över golvytan och rummet kan upplevas mindre.
Ytan är heller inte mer fuktsäker, en kaklad yta är alltid mycket fuktigare än både väggmatta och våtrumsfärg.

Mitt tips, Kakla lodräta ytor och sätt våtrumsväv (G100V) enligt rekommendation. Det kommer se mer "rätt" ut antagligen.

Hej!

Trodde först att jag läste mitt egna inlägg för ett tag sedan. Vi stod inför exakt samma frågeställning när vi inredde vårat 8 m2 stora badrum. Vi valde vitt kakel 40x50 på väggarna och våtrumsväv med vit våtrumsfärg på snedtaket och taket. Ser toppenbra ut!

/Henrik

T
Jupp, håller med föregående talare, skippa kaklet i snedtaket!

Paul-Staffanstorp
Gillar inte alls när det kaklas i snedtaken...
Det känns som det ska falla ner över en...
Kaklar man inga vanliga tak så varför skulle man kakla SNEDtak...:rolleyes:

Tack för alla svar hittills!
Det verkar som om de flesta tycker att man rent estetiskt inte ska kakla snedtaket.
Men hur är det med fuktskyddet då? Någon som vet?
Vi förstår att kaklet i sig inte utgör ett fuktskydd, men det känns spontant som om det är högre krav på fuktspärren under kaklet än vad man har under en våtrumsfärg och att en kaklad yta därmed är ett säkrare skydd. Eller tänker vi fel här?
(Och här vill jag återigen poängtera att snedtaket, eller om man vill kalla det snedväggen, börjar redan 80 cm över golvet, dvs nästan precis ovanför badkarskanten).

mvh
TeWa

Både färg och tätskikt är ångtäta tillräkligt. För kaklet har du 2 lager och färgen ger dig 4 lager sammantaget och i detta bakas det in glasfiberarmering.
Det blir tätt.
Båda system ger dig skydd om du utför dem enligt rekommendation.
Gör det du själv tror kommer att bli snyggast....även om jag förespråkar färg på lutande ytor :-)

Vi har kaklat vårt snedtak. Kan lägga upp bilder nästa vecka när det är klart. Har dock mindre badrum än ni. Ca 4,2*1,3 m.

Vi kaklade också vårt snedtak, blev kanonbra! Tror jag hade ångrat mig ganska kraftigt om vi inte gjort det. Personligen tycker jag det ser mer genomarbetat ut, väv tycker jag ser lite sniket ut men det är ju min åsikt. När väl allt är klart kommer ni nog inte störa er oavsett vilket alternativ ni väljer, man brukar vara ganska nöjd när stöket är klart och man ligger i badet för första gången och tittar upp mot antingen kakel eller väv..

• IMG_1580.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ledo
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Gillar inte alls när det kaklas i snedtaken...
Det känns som det ska falla ner över en...
Kaklar man inga vanliga tak så varför skulle man kakla SNEDtak...:rolleyes:
Hur gör ni i vanliga rum. Tapet på väggen och takgips i snedtaket???

Det fins inga hinder för att kakla i snedtaket. Ljust kakel "faller inte över en" mer än en våtrumsväv.

Kakla även fönstersmygen till takfönstret, det blir skitsnyggt.

Paul-Staffanstorp
Ingen som har sagt att det finns några hinder för att kakla snedtaken...

Jag skrev en högst personlig åsikt vilket bör vara helt ok... ;)

Jag gillar att få lite kontraster i det hela och tycker en målad yta kan bryta av bra mot all kakel och klinker.
Vad beträffar fuktmässigt så är det heller inga problem...

Allting handlar om tycke och smak...

Jag tror vi har kommit fram till att det alltså inte spelar någon roll ur fuktsynpunkt. Då gäller det alltså "bara" att bestämma sig för vad man tror blir snyggast.....
Hm. Tror att vi lutar åt (vitt) kakel i alla fall. Och att vi kallar det för snedvägg istället för snedtak :rolleyes:
Helt normalt att kakla väggen ju :D

Tack igen för all input!
TeWa

Jag stör mig sjukt mycket på att plattorna i snedtak inte linjerar med väggen, och skulle därför hellre måla, som Paul-Staffanstorp.

TeWa skrev:
Vi håller på att bygga hus och ska nu bestämma oss för om vi ska kakla snedtaket i badrummet på övervåningen eller inte.
Badrummet är på 8 m2, 4*2 m och snedtaket går längs ena långväggen. Det börjar på ca 80 cm höjd och lutar ca 60 grader, så att snedtaket tar upp 80 cm av bredden medan det är full takhöjd i 120 cm. Snedtaket är alltså rätt dominerande i rummet.
I snedtaket finns också ett takfönster.

Till saken hör också att ett badkar står helt nära snedtaket och vi har 2 ganska små barn (läs stänk!)

Vi har hela tiden varit inne på att kakla snedtaket, eftersom det känns säkrare ur fuktsynpunkt, men nu tror byggaren och plattsättaren att det skulle se konstigt ut.

Vad tror ni? Ser det konstigt ut? Känns det som om man blir "överfallen" av taket? Är det någon som har bilder på liknande lösningar? Vi har sökt på nätet men hittar inte så mycket.

Hur är det att måla? Är det mycket sämre ur fuktsynpunkt, som vi inbillar oss?

mvh
TeWa
Mitt snedtak

• DSC00033.JPG
    Skapa konto
  • DSC00035.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.