1 557 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Badrumsfrågor
Hej,
Jag har planer på att renovera om ett slitet badrum i källarplan sjäv och är lite i planeringsfasen än.
Funderingar som jag fortfarande inte riktigt fått klart för mig är:
* När jag bilat bort gamla golvbrunnarna, hur vet jag vilken höjd de nya skall sitta?
Tanken är att det även skall in vattenburen golvvärme i rummet. Måste golvbrunnen sitta exakt i höjd med där klinkern kommer hamna, eller kan brunnen ligga en bit nedanför?
* Kan avloppsstammarna (från ny dusch och badkar) anslutas till den stammen som kommer att gå från toaletten, vilket ju har den största rördimensionen, eller skall de anslutas direkt till huvudstammen?
* När man gjuter in golvvärmen så bygger de ju en hel del i höjd. Kan man gjuta golvet i omgångar eller måste man gjuta rubbet på en gång? (blir ju en massa gjutande isåfall) Att bila upp golvet där själva värmeslingan skall gå, och sedan gjuta över det, är det en bättre alternativ?
Det var många frågor som jag hoppas nån kan räta ut.
Tack på förhand!
Jag har planer på att renovera om ett slitet badrum i källarplan sjäv och är lite i planeringsfasen än.
Funderingar som jag fortfarande inte riktigt fått klart för mig är:
* När jag bilat bort gamla golvbrunnarna, hur vet jag vilken höjd de nya skall sitta?
Tanken är att det även skall in vattenburen golvvärme i rummet. Måste golvbrunnen sitta exakt i höjd med där klinkern kommer hamna, eller kan brunnen ligga en bit nedanför?
* Kan avloppsstammarna (från ny dusch och badkar) anslutas till den stammen som kommer att gå från toaletten, vilket ju har den största rördimensionen, eller skall de anslutas direkt till huvudstammen?
* När man gjuter in golvvärmen så bygger de ju en hel del i höjd. Kan man gjuta golvet i omgångar eller måste man gjuta rubbet på en gång? (blir ju en massa gjutande isåfall) Att bila upp golvet där själva värmeslingan skall gå, och sedan gjuta över det, är det en bättre alternativ?
Det var många frågor som jag hoppas nån kan räta ut.
Brunnen sitter c:a en cm ner under klinkret då du antagligen vill ha en klinkerram 
75 från duschen räcker mycket lång bit, detsamma gäller för badkar, mig veterligt är ändå inte stosen på avloppsbrunnen större än så.
Man kan gjut i omgångar men måste ofta prima emellan för vidhäftning, detta beror också såklart på fabrikat.
Enklast är bara på med slingorna (12mm tex för låg bygghöjd) flytspackla med fiberarmerat flytspackel typ 10 mm över slingorna (detta mått finns i bruksen). Glöm ej fallet och sen är det bara att klinkra på av bara fanken. Kostar 5-10k för material beroende på storleken på badet.
Alternativt kan man ju fräsa ner slingorna och procesen blir väl i stort sett samma fast man minskar bygghöjden.
Obs jag är inte 100 säker då jag själv är amatör
75 från duschen räcker mycket lång bit, detsamma gäller för badkar, mig veterligt är ändå inte stosen på avloppsbrunnen större än så.
Man kan gjut i omgångar men måste ofta prima emellan för vidhäftning, detta beror också såklart på fabrikat.
Enklast är bara på med slingorna (12mm tex för låg bygghöjd) flytspackla med fiberarmerat flytspackel typ 10 mm över slingorna (detta mått finns i bruksen). Glöm ej fallet och sen är det bara att klinkra på av bara fanken. Kostar 5-10k för material beroende på storleken på badet.
Alternativt kan man ju fräsa ner slingorna och procesen blir väl i stort sett samma fast man minskar bygghöjden.
Obs jag är inte 100 säker då jag själv är amatör
Fräsa spår för slangen i befintliga plattan förutsätter att det är tillräckligt med isolering under. Du ska ju bila ur för avloppet så OM det är isolerat redan gjuter Du igen "avloppsdikena" i höjd med gamla golvet och lägger slangen på golvet och flytspacklar in den.
Annars måste Du isolera minst 400 först sen golvvärme som flytspacklas in.
Gjuta i omgångar på höjden bara för golvvärmen behövs inte, bygger runt 30 vilket Du kan göra i ett svep. Men isolerar Du med EPS-bruk så blir det en sån gjutning, sen flytspackla ovanpå, sen lägga värmeslangen och flyta den också.
Det går utmärkt att ansluta dusch/badkar till stammen från toa, så gjorde "min" röris alla fall och det funkar.
Annars måste Du isolera minst 400 först sen golvvärme som flytspacklas in.
Gjuta i omgångar på höjden bara för golvvärmen behövs inte, bygger runt 30 vilket Du kan göra i ett svep. Men isolerar Du med EPS-bruk så blir det en sån gjutning, sen flytspackla ovanpå, sen lägga värmeslangen och flyta den också.
Det går utmärkt att ansluta dusch/badkar till stammen från toa, så gjorde "min" röris alla fall och det funkar.
Tack för svar..
Och sen på med klinker, vilket bygger ca 1 cm inkl fixet.
Det nuvarande avloppsröret till toaletten som sticker upp en bit ovan golvet, behöver detta förlängas eller finns det andra lösningar? (med tanke på att golvet kommer att bygga upp en aning med golvvärmen)
Gäller ovanstående procedur då fortfarande, att man skall isolera under golvvärme? Jag har sett i bygghandeln att det finns färdiga skivor (typ frigolitskiva) med frästa spår för värmeslingor.. kan detta användas i mitt fall?
Det är just detta grundarbete som oroar mig lite.
Jag vill gärna göra det själv (dels av kostnadsskäl och för att lära mig), men kan än så länge för lite om ämnet.
Okej, det innebär alltså att brunnarna skall ligga i samma höjd som det flytspacklade golvet? Likt denna bild: http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/05_januari/01-05/web/IMG_4123.jpgv-g skrev:
Och sen på med klinker, vilket bygger ca 1 cm inkl fixet.
Det nuvarande avloppsröret till toaletten som sticker upp en bit ovan golvet, behöver detta förlängas eller finns det andra lösningar? (med tanke på att golvet kommer att bygga upp en aning med golvvärmen)
Detta är ett 50-talshus med oisolerad golvplatta under mark (källare). Tanken är att fukten skall få vandra fritt i betongen och fuktspärr skall endast appliceras lokalt på de ställen där vatten används.Jan-Å skrev:Fräsa spår för slangen i befintliga plattan förutsätter att det är tillräckligt med isolering under. Du ska ju bila ur för avloppet så OM det är isolerat redan gjuter Du igen "avloppsdikena" i höjd med gamla golvet och lägger slangen på golvet och flytspacklar in den.
Annars måste Du isolera minst 400 först sen golvvärme som flytspacklas in.
Gjuta i omgångar på höjden bara för golvvärmen behövs inte, bygger runt 30 vilket Du kan göra i ett svep. Men isolerar Du med EPS-bruk så blir det en sån gjutning, sen flytspackla ovanpå, sen lägga värmeslangen och flyta den också.
.
Gäller ovanstående procedur då fortfarande, att man skall isolera under golvvärme? Jag har sett i bygghandeln att det finns färdiga skivor (typ frigolitskiva) med frästa spår för värmeslingor.. kan detta användas i mitt fall?
Det är just detta grundarbete som oroar mig lite.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
När jag skrev 400 är det för att detta mått återkommer i trådarna här så pass ofta att jag bedömt det som en tillräcklig tjocklek. Sen får man ju göra så gott det går.
Frigolitskivorna tror jag inte är tänkta för våtrum, vi har använt såna i 2 bostadsrum i källaren men då med platonmatta under som ventilerar upp fukt i socklarna. I ett våtrum ska Du som Du redan vet inte ha fuktspärr på hela golvet, jag tvivlar på att frigolit släpper igenom fukt så som är tänkt. Däremot fungerar det med EPS-bruk enl. min röris så det använde jag som isolering. Fördelen med det är att man kan gjuta igen alla hål och skrymslen runt det nya avloppet och sen avsluta med en "platta" överst som man sen lägger golvvärmen på.
Frigolitskivorna tror jag inte är tänkta för våtrum, vi har använt såna i 2 bostadsrum i källaren men då med platonmatta under som ventilerar upp fukt i socklarna. I ett våtrum ska Du som Du redan vet inte ha fuktspärr på hela golvet, jag tvivlar på att frigolit släpper igenom fukt så som är tänkt. Däremot fungerar det med EPS-bruk enl. min röris så det använde jag som isolering. Fördelen med det är att man kan gjuta igen alla hål och skrymslen runt det nya avloppet och sen avsluta med en "platta" överst som man sen lägger golvvärmen på.
Hm.
Jag förstår nog inte riktigt. Alltså ~400 mm EPS på plattan, sedan flytspackla, golvvärme på det, flytspackla över det och på med plattorna?
Antar att du menar 40 mm (även det låter lite mycket) och inte 400, annars verkar det ju helgalet.
Eller är talet 400 någonting annat i det här fallet?
Jag förstår nog inte riktigt. Alltså ~400 mm EPS på plattan, sedan flytspackla, golvvärme på det, flytspackla över det och på med plattorna?
Antar att du menar 40 mm (även det låter lite mycket) och inte 400, annars verkar det ju helgalet.
Redigerat:
Ok, jag fattar att jag inte fick någon respons på ovanstående. Meningen är att jag skall isolera neråt, dvs bila bort (nästan) hela plattan och isolera, bara för att få schjysst golvvärme. Nej, inte ett alternativ. Det är inte värt besväret.moOd skrev:
Tack för all hjälp!
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden