hej
Ska lägga in klinker med elgolvvärme i hallen, de blir klinker på ca:2 m2 resten "vanligt" golv utan värme, har spånskiva under.
Hur går man tillväga, primier på spånskiva innan värmekabel o flytspackel?
behövs de ng gips eller räcker de med flytspackel för o få ett stumt underlag?
behövs de ng primier på spacklet så fixet fäster?
//Daniel

Det låter väl ok. Gips tror jag du kan hoppa över.

Paul-Staffanstorp
Primer är alltid bra och i vissa fall beroende på flytspacklet så ska du ha armering också som du häftar fast i spånet efter primning...

Bertilsson81 skrev:
hej
Ska lägga in klinker med elgolvvärme i hallen, de blir klinker på ca:2 m2 resten "vanligt" golv utan värme, har spånskiva under.
Hur går man tillväga, primier på spånskiva innan värmekabel o flytspackel?
behövs de ng gips eller räcker de med flytspackel för o få ett stumt underlag?
behövs de ng primier på spacklet så fixet fäster?
//Daniel
Du behöver inte prima EFTER du har spacklat, fixet biter bra ändå, se till och inte skräpa ner och springa omkring på området du ska sätta plattor på däremot.

Paul-Staffanstorp
Behöver och behöver...
Går det mer än ett dygn efter flytspacklingen tills klinkerläggningen så rekommenderar de flesta leverantörer att man ska prima...
Tycker personligen också att det alltid är bättre för maximalt fäste.
Det tar ju inte ens fem minuter att rolla ut och en timme att torka.

Paul-Staffanstorp skrev:
Behöver och behöver...
Går det mer än ett dygn efter flytspacklingen tills klinkerläggningen så rekommenderar de flesta leverantörer att man ska prima...
Tycker personligen också att det alltid är bättre för maximalt fäste.
Det tar ju inte ens fem minuter att rolla ut och en timme att torka.
Svårt och argumentera mot att primer ger sämre fäste. ;) så det tänker jag inte göra.
Men som sagt så behövs det inte, jag hade tippat på att leverantörerna rekommenderar det då om det går lång tid så SER inte ytan bra ut längre då den är nerdammad. Ergo man dammbinder den igen. Men gör man rätt behöver man inte överjobba som sagt.

Jag har hört att det är primern och inte gummimassan som är tätskiktet, har du någon tanke om det Paul? att Gummimassan skulle vara ett membran för att ta upp rörelser, inte för att det lär läcka som ett såll men ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.