2 283 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Akut fråga !? Vattenrör is eller annat ?
Hej,
Idag upptäckte sambon att det inte fanns något vatten på ovanvåningen, inget i handfat, toalett eller dusch! Hon duschade i Fredags kväll och allt fungerade då. Jag har precis kommit hem igen, jag kollar av vattenmätaren det första jag gör och den står still så inget läckage någonstans!
Kollar kranar på ovanvåningen inget händer efter en liten stund får jag varmvatten i duschen men inget kallvatten, ytterligare en stund kommer det kallvatten. Men fortfarande inget i handfat eller toalett! Hela undervåningen fungerar allt som det skall !
Jag tycker att is låter osannolikt med tanke på att vi har 20grader på ovanvåningen och 22 på nedre! Sedan så som jag ser det så går vattnet till duschen och sedan vidare till handfat och toalett! Kan det röra sig om en kalkpropp eller vad är det som spökar ? Inga rör är kalla heller utan de är varma till ljummet/småkallt!
Tacksam för all hjälp jag kan få i detta ämne!
Idag upptäckte sambon att det inte fanns något vatten på ovanvåningen, inget i handfat, toalett eller dusch! Hon duschade i Fredags kväll och allt fungerade då. Jag har precis kommit hem igen, jag kollar av vattenmätaren det första jag gör och den står still så inget läckage någonstans!
Kollar kranar på ovanvåningen inget händer efter en liten stund får jag varmvatten i duschen men inget kallvatten, ytterligare en stund kommer det kallvatten. Men fortfarande inget i handfat eller toalett! Hela undervåningen fungerar allt som det skall !
Jag tycker att is låter osannolikt med tanke på att vi har 20grader på ovanvåningen och 22 på nedre! Sedan så som jag ser det så går vattnet till duschen och sedan vidare till handfat och toalett! Kan det röra sig om en kalkpropp eller vad är det som spökar ? Inga rör är kalla heller utan de är varma till ljummet/småkallt!
Tacksam för all hjälp jag kan få i detta ämne!
Tror som du, orimligt med ispropp såvida inte rören går i nåt ouppvärmt utrymme/kattvind men då borde de vara isolerade från början. Ingen som råkat stänga nån kran? Har du ex. Ballofix eller liknande?
Kjell G
Kjell G
Tack för svar, nej jag har kollat så långt jag kunnat på rören då de går in i väggarna och förmodligen är ner gjutna i vissa delar av golvet! så jag har inte hittat några ballofix !
Så frågan är om det kan finnas en möjlighet att något smugit sig med och satt sig i rören !? Finns den möjligheten att det byggt upp en kalkpropp som lossnat och kilat sig fast ?
Vad kan jag göra ? Eller är det bara att ringa mokaren och hoppas på det bästa ?
Det som är så underligt är att duschen gav med sig medans toalett och handfat inte ger så mycket som en droppe vatten!
Så frågan är om det kan finnas en möjlighet att något smugit sig med och satt sig i rören !? Finns den möjligheten att det byggt upp en kalkpropp som lossnat och kilat sig fast ?
Vad kan jag göra ? Eller är det bara att ringa mokaren och hoppas på det bästa ?
Det som är så underligt är att duschen gav med sig medans toalett och handfat inte ger så mycket som en droppe vatten!
När du säger att i duschen så kommer varmvatten och efter en stund kallvatten menar du då att du får kallvatten genom att bara spola kallvatten eller är det att varmvattnet blir kallt. När du får igenom kallvatten är det fullt flöde eller mindre?
Även om du har 20 grader på båda våningsplanen så om rören går i väggarna så ska nog förfrysning inte uteslutas alla gånger. Har bara hört talas om det när det gått i yttervägg och huvudledningar mellan våningsplan brukar ju dock dras centralt men givetvis är alla hus olika. Låter som du måste ge dig på att ta reda på var ledningen för varmvatten går från undervåning till övervåning och spåra vattnet den vägen.
// Mats
Även om du har 20 grader på båda våningsplanen så om rören går i väggarna så ska nog förfrysning inte uteslutas alla gånger. Har bara hört talas om det när det gått i yttervägg och huvudledningar mellan våningsplan brukar ju dock dras centralt men givetvis är alla hus olika. Låter som du måste ge dig på att ta reda på var ledningen för varmvatten går från undervåning till övervåning och spåra vattnet den vägen.
// Mats
Detta var i början när jag inte hade vatten alls, nu har jag fullt flöde i både kallt och varmt i duschen! Rören går centralt jag har spårat dem nedåt och känner inte att det är kallt om rören! Jag kan i princip spåra det till varmvattenberedaren men där har jag fyra rör och där vet jag inte vilket ev de fyra rören det är! Men jag har ju två rör som går från beredaren och upp till övre badrum! Ett varmt och kallt, sedan misstänker jag att det går från dusch till handfat och att kallvatten sedan går vidare till toalett !
Så stoppet måste vara mellan handfat och dusch ... om jag inte tänker helt vimsigt! Men som sagt är det stopp ? Precis när jag fick igång duschen var det lite knaggigt ljud i röret !? Precis som lite skit flyttade på sig!
Så stoppet måste vara mellan handfat och dusch ... om jag inte tänker helt vimsigt! Men som sagt är det stopp ? Precis när jag fick igång duschen var det lite knaggigt ljud i röret !? Precis som lite skit flyttade på sig!
myrstack skrev:När du säger att i duschen så kommer varmvatten och efter en stund kallvatten menar du då att du får kallvatten genom att bara spola kallvatten eller är det att varmvattnet blir kallt. När du får igenom kallvatten är det fullt flöde eller mindre?
// Mats
Här är min djärva gissning!
Sannolikheten för att kalk eller annat helt plötsligt, och samtidigt, helt
skulle sätta igen både kall o varmvattenrören, är nog väldigt liten.
Så rören har troligen frusit.
Försök att lista ut hur dom är dragna i väggarna för att sen på nåt sätt komma åt att värma upp dem.
Tänk på att rören kan bli allvarligt skadade när dom fryser.
Så även om dom inte läcker när du tinat upp dem, är risken stor att dom
spricker om dom fryser igen.
Sannolikheten för att kalk eller annat helt plötsligt, och samtidigt, helt
skulle sätta igen både kall o varmvattenrören, är nog väldigt liten.
Så rören har troligen frusit.
Försök att lista ut hur dom är dragna i väggarna för att sen på nåt sätt komma åt att värma upp dem.
Tänk på att rören kan bli allvarligt skadade när dom fryser.
Så även om dom inte läcker när du tinat upp dem, är risken stor att dom
spricker om dom fryser igen.
Klicka här för att svara