1 088 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Sänka taket i badrumet
Vill sänka taket i badrummen (har två) och sätta i spottar ist för våra fula standard lampor, kan man montera upp ett nytt tak utan att göra nytt tätskickt?
Något man bör tänka på när det gäller materialval? vet att spottarna måste ha rätt klassning iaf men sämre koll på bygg materialen.
Något man bör tänka på när det gäller materialval? vet att spottarna måste ha rätt klassning iaf men sämre koll på bygg materialen.
Tak har inte tätskikt, så det går utmärkt! Enklast är väl att regla på en ram runtom och även ett bärverk av reglar emellan, beroende på materialval i taket. Jag använde gips. Spackla skarven med våtrumsspackel. Tänk på avståndet upp till gamla taket, brukar för halogenlampor vara runt 150mm pga värmestrålningen bakåt. Vill du inte sänka taket så mycket måste du upp i gamla bjälklaget och dona, med koppar över spottarna för isoleringens skull. Allt handlar om brandfara! Halogen och 12V kräver också rejäl kabelarea, eftersom strömmen i ledningarna blir 20 gånger högre vid samma effektuttag som en 230Voltslampa. Så minst 2,5 mm2
Går det inte att göra som ovan, finns ju LED-spottar med ringa värmeutveckling. Drar mindre ström också. Går normalt inte att dimma dock.
Går det inte att göra som ovan, finns ju LED-spottar med ringa värmeutveckling. Drar mindre ström också. Går normalt inte att dimma dock.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vanliga 230v spottar kräver normalt en sänkning av taket med 100mm och då föredrar jag personligen att lägga en stålskena profil 70mm parallellt längs de två längsta väggarna 100mm ner från befintligt tak.
Mellan dessa fäller jag sedan in 45x70mm träreglar eftersom dessa då inte behöver kapas så exakt för att bli liggandes mellan stålskenorna.
Placera ut dessa på cc300 och sen är det bara att dra fram kabel till var man vill ha spottarna placerade innan man gipsar igen taket.
Ett snabbt och smidigt alternativ tycker jag eftersom jag inte är någon älskare av plåtreglar.
Mellan dessa fäller jag sedan in 45x70mm träreglar eftersom dessa då inte behöver kapas så exakt för att bli liggandes mellan stålskenorna.
Placera ut dessa på cc300 och sen är det bara att dra fram kabel till var man vill ha spottarna placerade innan man gipsar igen taket.
Ett snabbt och smidigt alternativ tycker jag eftersom jag inte är någon älskare av plåtreglar.
Klicka här för att svara