Är det tillåtet att sätta plywood bakom våtrumsgipset för att få saker och ting att hänga kvar på väggarna?? tycker det här med badrum är snurrit värre.

alla hantverkare jag pratat med och duktiga "gör det självare" säger att det är klart att det måste upp OSB eller plywood bakom gips för att det ska funka, men här läser jag tråd efter tråd där det sägs "aj aj aj"

och ett stycke ut BKR så läser jag följande:

6.3.1

Träfiberskivor, plywood, fiberboard och massivträ
Träbaserade material är inte lämpliga att direkt bekläs med kakel eller klinker
på grund av deras stora formförändring vid variationer i luftens fukthalt och
temperatur. Träbaserade ytor måste först bekläs med formstabilt material, till
exempel gipsskivor, fibercementskivor eller andra typer av formstabila skivor.

Så det måste väl vara OKEJ??
:S:S:S

okej, jag ska visserligen måla väggarna där allt tungt ska hänga då bort det vara okej med plywood bakom? :S
men å andra sidan förstår jag inte att bkr kan skriva som jag citerade i första inlägget, det tolkar iaf jag som att det borde vara okej men inte lämpligt?

Jag hittar inte ens punkt 6.3.1. i mina BKR-papper..?.

Enl. gällande BKR regler så är det inte OK.

Bla. efterssom du inte kan skruva upp saker i en OSB eller liknande och lyckas täta hålet på korekt sätt. När du skruvar upp saker i ett våtrum så skall skruiven "bottna", dvs det får inte bli hål rakt igenom bakomliggande material. När du pressar in silikon i hålet så skall hålet fyllas och silikonet skall stanna kvar i hålet när du skruvar iu skruven så att det blir högt tryck på silikonet.

Har du en OSB eller lioknande så kommer silikonet att åka rakt igenom och det är inte säkert att tillräckligt mycket silikon finns kvar i hålet.

tack det va något sådant jag ville veta..få en konkret anledning till varför man inte får använda OSB eller liknade.
Dom flesta skriver bara att man inte får men kan inte tala om varför.

Men med en text där det står att det inte är lämpligt tycker jag själv att man kan tolka åt båda hållen..

vet inte om jag tänker lägga ner någon tid på att läsa branchregler från 2007 när det är branchregler från 2008 jag själv läst.
Reglerna är inte skrivna i sten utan dom verkar ändras lite titt som tätt.

hempularen skrev:
Enl. gällande BKR regler så är det inte OK.

Bla. efterssom du inte kan skruva upp saker i en OSB eller liknande och lyckas täta hålet på korekt sätt. När du skruvar upp saker i ett våtrum så skall skruiven "bottna", dvs det får inte bli hål rakt igenom bakomliggande material. När du pressar in silikon i hålet så skall hålet fyllas och silikonet skall stanna kvar i hålet när du skruvar iu skruven så att det blir högt tryck på silikonet.

Har du en OSB eller lioknande så kommer silikonet att åka rakt igenom och det är inte säkert att tillräckligt mycket silikon finns kvar i hålet.
vad e detta för svammel.
sätt skivor om du vill men lämna en glipa mellan skivorna på ca 3mm. ska du skruva i väggen, sätt i ordentligt med silicon OCH undvik att skruva upp saker i anslutning till dusch.

annars går det bra me ordentlig plugg o sille

Man borrar ju inte igenom BÅDE våtrumsgipsen och OSB:n, utan möjligen bara genom gipsen. Det är ju bara kaklet man behöver borr till, skruven tar ju själv gips/träskivorna. Sen fyller man det med silicon, drar i skruven och effekten för siliconet blir ju precis samma som om man hade haft regel och inte OSB! Att skruven kommer ut på andra sidan är ovesäntligt.

Någon plugg behövs inte! Varför ska alla borra igenom och plugga???? Skruven fäster bättre om den får dra direkt med gängorna i träet. Även i en 12 mm OSB är detta bättre. Det ska till oerhörda dragkrafter för att dra ut en rätt iskruvad skruv ur en OSB. Dessa krafter uppkommer inte i ett badrum.

Att regla i stället för att använda OSB är hål i huvudet.

Redigerat:
Plugga kan man ju göra om man skippar träskiva bakom. annars faller iden me skivan helt fattar väl de flesta. sen att halva sverige tror att kakel är vattentätt e en annan sak

daije skrev:
sen att halva sverige tror att kakel är vattentätt e en annan sak
Kakel är hyfsat vattentätt, glaserat kakel.
Däremot är fogen som vanligen läggs mellan plattorna långt från vattentätt.

då tillhör du andra halvan gabbe :D

Jag blir mörkrädd av vissa svar i den här tråden. Att göra som man alltid har gjort utan att bry sig om några regler kan bli dyrt.

Dubbelpannan: "Att regla i stället för att använda OSB är hål i huvudet." Ja, vad säger man...

man säger VA ROLIGT att det skapas diskussion

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.