Vi ska flytta till en helt nyproducerad lägenhet. Vi är lite missnöjda med kaklet på väggar i badrum och duschrum rent estetiskt.

Jag tänkte fråga om er hjälp och synpunkter på detta. Några frågor jag har:

1. Vad är ett rimligt pris och uppskattad tidsåtgång för att riva ned och sätta nytt kakel i badrum (6 m2) och duschrum (2,5 m2) om man anlitar hantverkare. Båda rummen är fyrkantiga och har ca 2,5 m takhöjd, vilket innebär ca 25 m2 vägg att kakla i badrum, samt 17,5 m2 i duschrum. Vilka moment behöver utföras i arbetet?

2. Finns det något som talar emot att försöka kakla om rummen i och med att de har kaklats för bara ett par månader sedan?

Alternativet är att försöka foga om med en annan fogfärg på väggar och golv, vilket jag tror påverkar helhetsintrycket på rummen. I dagsläget är det mellangrå fog på vita väggar, och mörkt golv. Jag skulle vilja ha vit fog på väggarna eftersom det är vitt kakel där, och mörkgrå fog på golv till de mörka plattorna.

3. Vad är uppskattad tidsåtgång för att kratsa ur befintlig fog och foga om? Befintliga kakelplattor är stora, skulle uppskatta dem till ca 15x30 cm på väggarna, och ca 15x15 cm på golv. Något man bör tänka på vid arbetet?

4. Skulle fogpennor/fog finish vara att rekommendera för detta? Är det någon som vet hur länge den nya färgen håller? Vad bör man tänka på gällande detta?

Tacksam för eventuella svar.

T
Vit fog på vägg är aldrig att föredra då den snabbt blir skitig och kan även gulna. Det är därför man använder en ljusgrå fog istället.

Och svarta eller mörkgrå fogar på golvet blir snabbt vita efter ett tag utav kalket i vattnet samt hudrester från när man duschar.

Därför brukar det köras med en grå fog på golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.