3 286 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Går det att byta en skadad klinkeplatta i duschen?
Har en dusch som plattsattes av hantverkare för 3 år sedan. Satte för två veckor sedan upp en hållare för tvål/shampo, som trillade ner idag. Verkar som om plattan har lossnat innan den fick smällen från hållaren som lossnade. Min fråga är om man kan byta ut en platta i duschen eller man måste byta både golv och väggar?
Desperat med enkom en toalett
Väldigt tacksam för professionellt svar
Jag fattar inte riktigt? Du skriver att plattan lossnat innan den fick smällen? Hoppade den upp i ren skräck när den insåg vad som var på gång?lhnilsson skrev:Har en dusch som plattsattes av hantverkare för 3 år sedan. Satte för två veckor sedan upp en hållare för tvål/shampo, som trillade ner idag. Verkar som om plattan har lossnat innan den fick smällen från hållaren som lossnade. Min fråga är om man kan byta ut en platta i duschen eller man måste byta både golv och väggar?
Är klinkerplattan lös så att du kan plocka upp den hel? I så fall är det ju enkelt att kolla så att tätskiktet är intakt och bara sätta dit en ny platta.
Jag vet inte om det är viktigt, men plattan som gått sönder sitter i hörnan av duschen.
När jag känner på plattorna, den som gick sönder så hör jag en ihåligt ljud, som jag inte hör runt omkring. Detta indikerar väl att de inte sitter fast ordentligt och att hållaren som föll ner bara var en utlösande orsak till problemet.
Det är bara en liten del av plattan (1,5*2 cm) som jag har kunnat lyfta upp, men plattan har två sprickor som dock sitter fast.
Jag har två alternativ som jag själv ser det
1 Fylla igen med Silikon alternativ klinkefog
2 Lyfta upp hela plattan och kolla att tätskiktet inte är skadat, om ej skadat ersätta plattan. OM det är skadat hur gör jag då?
När jag känner på plattorna, den som gick sönder så hör jag en ihåligt ljud, som jag inte hör runt omkring. Detta indikerar väl att de inte sitter fast ordentligt och att hållaren som föll ner bara var en utlösande orsak till problemet.
Det är bara en liten del av plattan (1,5*2 cm) som jag har kunnat lyfta upp, men plattan har två sprickor som dock sitter fast.
2 Lyfta upp hela plattan och kolla att tätskiktet inte är skadat, om ej skadat ersätta plattan. OM det är skadat hur gör jag då?
Troligtvis har du fått en fuktskada dvs tätskiktet är även det skadat.lhnilsson skrev:Jag vet inte om det är viktigt, men plattan som gått sönder sitter i hörnan av duschen.
Limmade du upp hållaren eller har du punkterarat tätskiktet med en borr?
Ta några bilder och lägg ut.
Har haft två stycken, Först borrade jag och skruvade upp med två skruvar. Var väldigt generös med silikon i, runt och på skruvarna. Dessutom lade jag ett lager silikon ovanför skruvarna.
Därefter hittade jag en ny lösning som skulle sättas upp med två vakumproppar utanpå kakelplattan. Trillade ner gång på gång. Jag satt istället dubbelhäftande tejp som höll detta uppe 1,5 veckor tills det trillade ner och orsakade detta eländet.
När jag bytade fyllde jag igen hålen helt och hållet med silikon.
Därefter hittade jag en ny lösning som skulle sättas upp med två vakumproppar utanpå kakelplattan. Trillade ner gång på gång. Jag satt istället dubbelhäftande tejp som höll detta uppe 1,5 veckor tills det trillade ner och orsakade detta eländet.
När jag bytade fyllde jag igen hålen helt och hållet med silikon.
Oftast om man slår sönder plattan ordentligt så kan man peta bort bitarna utan att skada tätskiktet. Men man får undvika att försöka skrapa bort fixet. Sen när du trycker fast den nya plattan så får du blanda fixet löst så att det flyter ut ordenligt under plattan med tanke på att det gamla fixet ligger kvar samt att plattan inte bygger för högt.
Klicka här för att svara